14/02/2006
Eerste ervaringen met controle aan de poort bij diervoedertransport
positief
Eerste ervaringen met controle aan de poort bij diervoedertransport
positief
De eerste ervaringen met de nieuwe controlemethode bij
wegtransporteurs van diervoeders zijn positief.
De controles vinden plaats aan de poort van diervoederfabrieken of
andere laad- of loslocaties. Het Productschap Diervoeder (PDV) laat de
controles uitvoeren zonder vooraankondiging, maar het
(diervoeder)bedrijf heeft wel inspraak in de controlelocatie. Daardoor
sluit dit goed aan bij de logistiek van het bedrijf. Zowel het
diervoederbedrijf als de transporteur ondervindt zo minder vertraging
of overlast van de controle.
De deelnemende diervoederbedrijven beoordelen de nieuwe methode als
een goede aanvulling op hun eigen ingangscontrole. "Het blijkt dat de
bedrijven het zien als een stimulans en aanscherping van hun eigen
controle bij de `instroom' van hun grondstoffen. Tot dusver krijgen we
enthousiaste reacties op de nieuwe methode", zegt Johan den Hartog van
het PDV.
Begin dit jaar startte het PDV samen met Transport en Logistiek
Nederland en certificatie-instelling ViaNorm BV met de proef. Ruim de
helft van de in totaal 560 wegtransporteurs met een GMP-certificaat
doet er aan mee. De proef heeft tot doel de voederveiligheid binnen
het wegtransport te optimaliseren. Dit door effectievere controle van
de laadruimte en (beladingvolgorde van) de vracht en mogelijk ook
lagere controlekosten.
Tweede doel van de proef is voor het PDV dat de nieuwe aanpak van
onaangekondigde controles gunstig uitpakt voor bedrijven met een
GMP-certificaat. Hun concurrentiepositie verbetert in dat geval ten
opzichte van wegtransporteurs die niet GMP-gecertificeerd zijn.
Bij de gangbare methode vindt controle bij het transportbedrijf plaats
en deze audit duurt minstens een halve dag. Omdat de vrachtwagens veel
op weg zijn, blijkt het vaak lastig de controle uit te voeren. De
opzet is nu de controles vooral op drukke momenten bij laad- en
loslocaties uit te voeren. Daardoor kan de certificatie-instelling er
meerdere doen in korte tijd. De audit neemt dan ongeveer een half uur
tot een uur in beslag.
De proef duurt een jaar. Bij een positief resultaat van de nieuwe
methode met `poortcontrole', kan dit de standaard in het
GMP+-certificatieschema diervoedersector 2006 voor wegtransport
worden.
Productschap Diervoeder