Tweede Kamer zegt "ja" tegen Wmo
Nieuwsbericht, 14-2-2006
Het wetsvoorstel Wmo is vandaag met een grote meerderheid van stemmen
aangenomen door de Tweede Kamer.
Een week eerder stemde de Tweede Kamer over de amendementen die zij
indienden bij het wetsvoorstel Wmo. Een overzicht van de belangrijkste
wijzigingen:
o Invoering per 1 januari 2007
De invoeringsdatum van de Wmo verschuift van 1 juli 2006 naar 1
januari 2007.
o Tijdelijke zorgplicht wordt structureel compensatiebeginsel
De tijdelijke zorgplicht van 3 jaar wordt in het wetsvoorstel
vervangen door een structureel compensatiebeginsel. Het
compensatiebeginsel verplicht gemeenten om voorzieningen te treffen
voor mensen die zich door hun beperkingen niet zelf kunnen redden of
die moeite hebben met het meedoen aan de maatschappij. Het
compensatiebegionsel is flexibeler in te vullen dan de zorgplicht.
In het oorspronkelijke wetsvoorstel was een tijdelijke zorgplicht
opgenomen. Deze zorgplicht gold alleen voor: scootmobielen, rolstoelen
en de huishoudelijke verzorging.
o PGB voor alle individuele voorzieningen
Gemeenten zijn verplicht om burgers de keuze te bieden tussen een
voorziening in natura, een financiële tegemoetkoming of een
persoonsgebonden budget. Dit geldt dan voor alle individuele
voorzieningen. In het oorspronkelijke wetsvoorstel waren gemeenten
alleen verplicht om een persoonsgebonden budget aan te bieden voor de
voorzieningen waarvoor de zorgplicht gold. Dat waren scootmobiels,
rolstoelen en huishoudelijke verzorging.
o Volledige huishoudelijke verzorging naar de Wmo
De gehele huishoudelijke verzorging wordt vanuit de AWBZ overgeheveld
naar de Wmo. Een volgend kabinet besluit of er eventueel nog andere
voorzieningen uit de AWBZ naar de Wmo gaan. Dit kan alleen per
wetswijziging.
o Geen schotten in het ene loket
Gemeenten moeten in een verordening vastleggen hoe ze individuele
voorzieningen gaan verstrekken. In deze verordening moeten ze ook
vastleggen dat cliënten maar één intake krijgen aan het ene loket. Aan
het loket mogen mensen niks merken van het onderscheid tussen Wmo en
AWBZ. De mensen achter het loket bepalen dan of iemand ondersteuning
nodig heeft van de Wmo, zorg uit de AWBZ of beide!
o Rol cliënt steviger verankerd
De rol van de cliënt is door de amendementen steviger verankerd in de
Wmo. Zo geldt de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen ook
voor de maatschappelijke ondersteuning. Ook de Wet klachtrecht
cliënten zorgsector is met ingang van de Wmo van toepassing op iedere
aanbieder van maatschappelijke ondersteuning. Vanaf 2007 is het aan de
gemeenten om jaarlijks een tevredenheidsonderzoek uit te voeren onder
gebruikers van maatschappelijke ondersteuning. De resultaten van dit
onderzoek zijn openbaar.
o Ondersteuning van mantelzorgers
In de Wmo is nu geregeld dat mantelzorgers en vrijwilligers
ondersteuning krijgen als ze tijdelijk niet in staat zijn om te
zorgen. Mantelzorgers kunnen bij hun gemeente terecht voor begeleiding
bij het vinden van een tijdelijke oplossing. Daarbij is het vooral
belangrijk dat respijtzorg snel beschikbaar is en flexibel ingezet kan
worden.
o Keuzevrijheid
De keuzevrijheid voor cliënten die voor ondersteuning in natura
kiezen, is beter verankerd. Het oorspronkelijke wetsvoorstel liet
volgens de indieners van het amendement nog te veel ruimte voor
verwijzing naar slecht één aanbieder.
o Motiveringsplicht
Gemeenten waren al verplicht om een toewijzing of afwijzing van een
Wmo-voorziening te motiveren. Door een amendement wordt die
motiveringsplicht verder aangescherpt. Gemeenten moeten hiermee hun
besluiten verder motiveren dan waar ze op grond van de Algemene wet
bestuursrecht al toe verplicht zijn.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport