D66

Sophie in 't Veld, namens de ALDE-Fractie. Voorzitter, allereerst wil ik mijn steun betuigen aan het uitstekende rapport van de heer Hökmark, waar wij ons als fractie achter zullen stellen, en we steunen ook de keuze die de Commissie heeft gemaakt, nl. minder en betere staatssteun, waarbij ik nog een keer zou willen onderstrepen dat het dus óók gaat om minder, laten we dat niet vergeten. Staatssteun moet een laatste redmiddel zijn en het is geen wondermiddel. Het wordt wel eens een keer zo gepresenteerd, maar staatssteun heeft ook negatieve bijwerkingen.

Daarnaast kunnen we niet ruimhartig staatssteun geven, als alle randvoorwaarden en ons ander beleid niet in orde zijn. Dat is namelijk dweilen met de kraan open. We moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat de interne markt vervolmaakt wordt en goed functioneert en wat dat betreft, hoop ik dus ook dat dit Parlement op donderdag een verstandige keuze ten aanzien van de dienstenrichtlijn zal maken. We moeten protectionisme tegengaan, we moeten eerlijke concurrentie stimuleren, bureaucratie en overregulering afschaffen, zorgen voor betere toegang tot risicokapitaal en ook een interne markt tot stand brengen voor financiële diensten, maar tegelijk moeten we zorgen voor zaken als bijvoorbeeld een echt vrij verkeer voor werknemers uit alle EU-lidstaten en een immigratiebeleid dat erop gericht is om de "best en brightest", onze beste krachten, binnen te halen in Europa in plaats van ze weg te jagen naar de Verenigde Staten.

Pas als we al die dingen op orde hebben, kunnen we gaan kijken of we eventueel, waar de markt inefficiënt is, want het gaat niet om marktfalen, maar om marktinefficiënties, kunnen bijspringen met staatssteun.

Staatssteun mag in principe niet, laten we dat ook nog eens een keer herhalen. Staatssteun verstoort de markt en vervalst concurrentie. De heer Savary zei net dat de EU er wel eens naar neigt te liberaal te zijn, maar ik wil onder de aandacht van de heer Savary brengen dat we elk jaar miljarden aan staatssteun spenderen. Zelfs in de meest conservatieve schattingen gaat het om bedragen ter hoogte van ongeveer de helft van het budget van de Europese Unie, dus dat vind ik niet zo heel erg liberaal. Wat mij betreft mag het wel iets liberaler.

Ik ben het eens met wat de heer Savary ook net gezegd heeft: we moeten staatssteun geven voor de prioriteiten van de 21ste eeuw: de doelstellingen van Lissabon, innovatie, kennis, duurzaamheid... Bijgevolg moeten we volgens mij veel minder staatssteun geven aan oude en ten dode opgeschreven industrieën en wat staatssteun voor milieudoelstellingen betreft, denk ik dat we eerst eens moeten gaan kijken naar het afschaffen van de miljarden staatssteun die we geven aan hele vervuilende industrieën en sectoren die gebruik maken van niet hernieuwbare energiebronnen en ik zal dan ook mijn fractie aanraden om de amendementen te steunen van de heer Lipietz die in die richting gaan.

Verder is in het debat ook de mondiale context van belang. Natuurlijk is het zo dat we niet kunnen ontkennen dat in andere delen van de wereld nog steeds ruimhartig staatssteun gegeven wordt, dat moeten we erkennen, maar onze doelstelling moet terugdringing van de staatssteun blijven.

Dan tenslotte even over publieke diensten. Ik wil hier nog maar eens zeggen, zo langzamerhand voel ik me een roepende in de woestijn, dat de termen diensten van algemeen belang en diensten van algemeen economisch belang nog steeds niet gedefinieerd zijn en dat het dus heel raar is om daar wetgeving over te maken. Maar goed. Voor die publieke diensten is dringend juridische zekerheid en helderheid nodig. Het is net ook al door de heer Savary aangegeven.

Ik zou willen afsluiten, mijnheer de Voorzitter, met een verzoek aan de Commissie, nl. om zo snel mogelijk een evaluatie voor te leggen van de impact van de regels die de Commissie vorig jaar heeft aangenomen met betrekking tot staatssteun als compensatie voor publieke diensten. Ik wil graag weten om hoeveel staatssteun het gaat, om hoeveel bedrijven en wat de impact op de markt is geweest.

14-2-2006 13:51