Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Succesvolle aanpak Lombok Oost voortgezet

De gemeente Utrecht zet de intensieve veiligheidsaanpak in Lombok Oost met twee jaar voort. Dat blijkt uit het Plan van Aanpak Lombok Oost 2006 dat het college heeft vastgesteld. Lombok Oost bestaat uit het gebied van de Kanaalstraat en omgeving. Sinds 2004 loopt er een succesvolle veiligheidsaanpak in Lombok Oost. Nieuw is het aanstellen van een buurtbeheerder. Met het voortzetten van deze aanpak wil de gemeente de overlast en criminaliteit in Lombok Oost nog verder terugdringen en het levendige winkelkarakter van de Kanaalstraat en omgeving behouden.

De Aanpak Lombok Oost is hard waar het nodig is: heldere handhaving van de regels rondom uitstallingen, vervuiling, afval en overlast in de openbare ruimte. De aanpak is sociaal waar kansen zijn: verbeteren van de sociale samenhang en de leefkwaliteit van bewoners en het versterken van de economische bedrijvigheid. De gemeente, politie, wijkwelzijnsorganisatie Portes, ondernemers en bewoners werken bij de aanpak samen.

De Kanaalstraat en omgeving is een gezellig woon-winkelgebied. Bewoners wonen er graag en er komt veel winkelend publiek. Maar door alle bedrijvigheid is de druk op de openbare ruimte groot. Er is nog te veel vervuiling, er wordt te vaak dubbel geparkeerd, afval wordt verkeerd aangeboden, uitstallingen blokkeren de straat en 's avonds is er soms geluidsoverlast. Sinds de veiligheidsaanpak in 2004 is vooral de drugsoverlast en vervuiling verminderd. Met het voorzetten van de Aanpak Lombok Oost wil de gemeente positieve resultaten vasthouden en de nog hardnekkige problemen intensief aanpakken.

Een nieuw aan te stellen buurtbeheerder zal bij de aanpak als een spin in het web gaan fungeren. De buurtbeheerder is veel in het gebied aanwezig, legt contacten met ondernemers en bewoners, pakt ongewenste zaken aan of speelt deze door naar de juiste instantie en ondersteunt nieuwe initiatieven. De buurtbeheerder gaat werken bij wijkbureau West. De ondernemers zijn actief betrokken bij de aanpak via het project Veilig Ondernemen. Bij de start van de uitvoering van het Plan van Aanpak Lombok Oost 2006 wordt onder bewoners en winkelend publiek een enquête gehouden over veiligheid en leefbaarheid.


2. Oude Badhuis krijgt nieuwe bestemming

Het oude Badhuis aan het Willem van Noortplein krijgt een nieuwe bestemming. De gemeente wil het pand verkopen via een openbare inschrijving. De eerste voorkeur gaat uit naar een publieksgerichte maatschappelijke functie voor het pand. Onder een maatschappelijke functie wordt doorgaans verstaan: onderwijs, sociaal-medisch, sociaal-cultureel, levensbeschouwelijk, sport en recreatie, een nutsfunctie of overheid. Het college heeft echter besloten dat een bredere functie ook mogelijk moet zijn. Dat betekent dat naast eerder genoemde functies ook detailhandel, kleine bedrijvigheid of een administratieve functie alternatieven zijn op de begane grond. Ook is het mogelijk om het pand op de verdieping als woonruimte te gebruiken.

Het pand vervult in het huidig beleid geen functie meer. Daarom zoekt de gemeente nu naar een nieuwe bestemming. De uitgifte door middel van een openbare inschrijving wordt via de lokale media bekend gemaakt.


3. Definitief ontwerp Muziekpaleis klaar

Het aan het Vredenburg te bouwen nieuwe Muziekpaleis, waarin de oude zaal van het huidige Muziekcentrum Vredenburg gehandhaafd blijft, krijgt steeds concreter vorm. Het college heeft ingestemd met het definitieve ontwerp, waarin ten opzichte van de eerder gepresenteerde ontwerpen details verbeterd zijn. Het Muziekpaleis wordt een gebouw met allure dat met zijn hoogte van 43 meter een soort toegangspoort tot de stad zal worden. Het gebouw biedt plaats aan vijf muziekzalen voor symfonische muziek, kamer- en popmuziek, jazz en cross-over. De bouw van het Muziekpaleis gaat ¤ 100,7 miljoen kosten.

Bekende architecten tekenden voor delen van het ontwerp. Projectarchitect is Herman Hertzberger, Jo Coenen ontwierp de Popzaal, Thijs Asselbergs de jazz-zaal en NL-architecten tekende de Cross-over zaal. De bestaande grote zaal blijft behouden en wordt gerenoveerd, waardoor het zitcomfort beter wordt. In de gevels van het gebouw is ruimte voor commerciële voorzieningen en horeca. De westzijde van het gebouw komt aan het voetgangersgebied aan de vernieuwde Catharijnesingel te liggen, met op de hoek de hoofdingang.

Muziekcentrum Vredenburg, poppodium Tivoli en de Stichting Jazz Utrecht (SJU) worden de exploitanten van het Muziekpaleis. Eerder maakten zij gezamenlijk al een ondernemingsplan voor de exploitatie. Het is de bedoeling dat zij samen één rechtspersoon oprichten, waarin het beheer en de exploitatie ondergebracht worden.

De investeringsbegroting voor realisatie van het Muziekpaleis bedraagt ¤ 100,7 miljoen. Het grootste deel daarvan (¤ 57,1 miljoen) wordt gedekt uit de huuropbrengsten. Ook wordt gerekend op een bijdrage door sponsors van ¤ 9,0 miljoen. De bijdrage van de gemeente bedraagt volgens eerdere afspraken ¤ 29,0 miljoen. De rest van de dekking komt uit renteopbrengsten (¤ 1,6 miljoen) en exploitatievoordelen tijdens de bouwperiode (¤ 4,0 miljoen).


4. Wijkverkeersplan Wijk West

Om de verkeersveiligheid in de wijk West te verbeteren, worden op diverse plekken verkeersmaatregelen getroffen. Zo wordt het makkelijker om de Lessinglaan over te steken en worden in Oog in Al maatregelen genomen om het sluipverkeer door de buurt te verminderen. Daarnaast worden op de brug over de Oude Rijn, tussen de Laan van Nieuw Guinea en de Kanaalstraat, aparte fiets- en voetgangersstroken aangelegd. Ook komen er maatregelen om het zicht ter hoogte van de oversteekplaats Priokstraat-Majellapark te verbeteren. Het college heeft het Wijkverkeersplan voor de wijk West vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Het plan is opgesteld in samenwerking met wijkbewoners. Uit een inventarisatie van knelpunten die samen met de bewoners is opgesteld, is een aantal verbeterpunten naar voren gekomen. Omdat er niet voldoende geld is om nu alle verbeterpunten aan te pakken, is bekeken welke uitvoeringsmaatregelen voorrang moeten krijgen. Het wijkverkeersplan is dan ook een leidraad voor toekomstige projecten. Na de inspraakprocedure neemt het college een definitief besluit over het wijkverkeersplan West.


5. Voortgang Structuurplan Stationsgebied

Het college heeft ingestemd met het 'Ontwerp Structuurplan Stationsgebied', waar ook de 'Strategische Milieubeoordeling' deel van uitmaakt. Het structuurplan geeft de hoofdlijnen aan van de toekomstige ontwikkelingen in het stationsgebied. Op basis van de eerder vastgestelde inspraak- en overlegnota is een aantal wijzigingen aangebracht. Het structuurplan (inclusief bijlagen) wordt nu ter inzage gelegd ten behoeve van het indienen van 'zienswijzen'. Naar verwachting besluit de gemeenteraad nog voor de zomer over het structuurplan. Daarna vormt het structuurplan de planologische basis voor de uitvoering van concrete bouwplannen in het stationsgebied. Hiervoor worden artikel 19-procedures gevoerd: vrijstelling geldend bestemmingsplan. Te zijner tijd wordt voor het gebied een volledig nieuw bestemmingsplan vastgesteld.


6. Start milieutoetsing plannen kop Jaarbeursterrein

Holland Casino, de Wolff Cinema Groep en de Jaarbeurs hebben plannen om op de kop van het Jaarbeursterrein een casino, megabioscoop en parkeervoorzieningen te realiseren. Deze plannen maken deel uit van de integrale aanpak van het stationsgebied. Omdat deze voorzieningen jaarlijks meer dan 500.000 bezoekers zullen trekken, moet er een milieu-effectrapportage (m.e.r) worden gemaakt. De wordt betrokken bij de procedure voor vrijstelling van het geldende bestemmingsplan (artikel 19), zodat het milieubelang volwaardig wordt meegewogen. Als eerste stap in de procedure hebben genoemde initiatiefnemers een 'Startnotitie m.e.r' opgesteld. Hierin wordt beschreven hoe ze de m.e.r-procedure willen doorlopen en hoe de milieueffecten worden onderzocht en beoordeeld.

De in de startnotitie voorgestelde aanpak sluit aan bij de andere ontwikkelingen in het stationsgebied en leidt tot een goede onderbouwing van het te nemen besluit. Daarom heeft het college de 'Startnotitie m.e.r. herinrichting kop Jaarbeursterrein' vrijgegeven voor inspraak en voor advies door de Commissie voor de m.e.r. Het is overigens al wel duidelijk dat vrijstelling van het bestemmingsplan voor deze initiatieven alleen mogelijk is in samenhang met maatregelen die de luchtkwaliteit in de omgeving van het gebied verbeteren. Op het gebied van luchtkwaliteit wordt het stationsgebied namelijk als één geheel gezien. Dit staat het nu opstarten van de m.e.r-procedure echter niet in de weg.


7. Impuls voor de openbare ruimte

Het college stelt bijna ¤ 13,8 miljoen beschikbaar voor groot onderhoud aan de wegen, bruggen, parken, groen en watergangen. Het geld komt uit de investeringsmiddelen uit het programma 2006 dat de raad in november 2005 al heeft goedgekeurd. Daarnaast komt ruim ¤ 2,3 miljoen beschikbaar voor de integrale aanpak van speelplekken en buurtgroen. Dat geld komt uit de middelen van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. Het krediet uit 2006 geeft met name Overvecht een impuls om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren en het onderhoud aan te pakken. Met de investering worden de sloop- en nieuwbouwprojecten van de woningbouwcorporaties en de gemeente in kader van Utrecht Vernieuwt gecombineerd met investeringen op het gebied van achterstallig onderhoud.

Van elk project gaat een deel van het budget naar het maken van wijkplannen, het plaatsen van informatieborden over wegafsluitingen en het maken van omleidingroutes. Het tekort op achterstallig onderhoud is groot, maar door de middelen voor achterstallig onderhoud (de ¤ 40 miljoen naar voren gehaalde investeringen) groeit deze niet meer. De hoogste prioriteit hebben projecten waar de kans op incidenten groot is, de kans bestaat dat er zonder maatregelen letsel voor derden op kan treden en projecten waar de bereikbaarheid in gevaar is. Ook is gekeken waar het effect op de omvang van het achterstallig onderhoud en de vermindering van het jaarlijks onderhoudsbudget het grootst is. Voorrang krijgen die projecten waar sprake is van kapitaalvernietiging als het achterstallig onderhoud nu niet wordt aangepakt. Verder wordt zoveel mogelijk meegelift op de mogelijkheden van cofinanciering door derden en aan te sluiten bij andere investeringen

Vanuit de breed gedeelde zorg over de omvang van het achterstallig onderhoud in de openbare ruimte heeft de gemeenteraad in november 2003 besloten ¤ 40 miljoen uit de verkoop van de REMU beschikbaar te stellen. Daarmee kan een deel van de uitvoering van het achterstallig onderhoud van in totaal ruim ¤ 120 miljoen in de periode 2004 - 2007 versneld worden aangepakt.


8. Nieuwe directeur dienst Stadswerken

Stadswerken krijgt een nieuwe directeur. Per 1 april komt de heer G.C.F. de Wit aan het hoofd te staan van deze gemeentelijke dienst waarin Stadsbeheer en de Reinigings- en Havendienst dit jaar zijn opgegaan. Hij volgt de huidige directeur Lambert Koops op die per 1 april gebruik maakt van de regeling voor vervroegde uittreding. Het college is akkoord gegaan met de benoeming. Het college verwacht dat de heer De Wit de ingezette veranderingen binnen de nieuw gevormde dienst op voortvarende wijze zal effectueren, gericht op de ambitie om de stad 'schoon, heel en veilig' te maken. Het college denkt ook dat de heer De Wit, gezien zijn ervaring in het bedrijfsleven, een bijdrage kan leveren aan de bevordering van een bedrijfsmatige cultuur binnen de gemeente. Zijn open, zakelijke benadering past in de ogen van het college goed binnen de cultuur van Stadswerken.

De heer De Wit is 50 jaar en komt uit het bedrijfsleven. Na zijn technische opleiding aan de Universiteit van Delft heeft hij zich in diverse functies bekwaamd in management en ruime ervaring opgedaan in het opzetten en uitvoeren van veranderingsprocessen. Sinds 1998 had hij managementfuncties bij een groot, internationaal opererend telecom-bedrijf. Als bestuurder overlegde hij regelmatig met de Ondernemingsraad en was hij ook aanspreekpunt voor vakorganisaties. Als divisiedirecteur gaf hij leiding aan circa 1200 medewerkers.


9. Nieuwe directeur Gemeentebibliotheek Utrecht

Hans van Soelen (1957) wordt met ingang van 1 september 2006 de nieuwe directeur van de gemeentebibliotheek van Utrecht. Van Soelen is tot 1 maart 2006 hoofd van het Communicatiebureau van de gemeente. Als hoofd heeft Hans van Soelen vanaf 2002 de communicatiefunctie binnen de gemeente gecentraliseerd binnen één Communicatiebureau. Van Soelen is sinds 1991 in verschillende functies voor de gemeente Utrecht werkzaam geweest, onder meer als wijkmanager van Wijkbureau Zuid. De vacature bij de gemeentebibliotheek ontstond na het vertrek van Ton van Vlimmeren.

De Gemeentebibliotheek Utrecht (GBU) is met 1,6 miljoen bezoekers per jaar en 144 formatieplaatsen de grootste culturele instelling in Utrecht. De GBU geeft op een laagdrempelige wijze de inwoners van de stad en omgeving toegang tot kennis en cultuur. Zo draagt de gemeentebibliotheek eraan bij dat Utrechters zich kunnen ontwikkelen en als volwaardige burgers aan het maatschappelijk verkeer kunnen deelnemen. Onder de GBU vallen een centrale bibliotheek aan de stadhuisbrug, 13 filialen verspreid over de stad, de Kunstuitleen en een Jeugdboekenbus.

Met Hans van Soelen denkt de gemeente Utrecht een goede nieuwe leidinggevende te hebben, die vorm kan geven aan de opgaves waar de gemeentelijke bibliotheek voor staat. In de komende jaren zal de positie van de GBU in de Utrechtse samenleving verder moeten worden uitgebouwd, zal verder aandacht moeten worden gegeven aan het creeeren van een moderne klantvriendelijke organisatiecultuur en zal de huisvesting de nodige aandacht vragen.

In de periode van 1 maart tot 1 september geniet Van Soelen een sabbatical leave. In die periode zal een interim directeur de zaken waarnemen.