Politie Gelderland-Zuid
0900-8844 krijgt rapportcijfer 8
regionaal, 14-02-2006 o Onderstaand persbericht is vandaag door het
Nederlands Politie Instituut verstuurd.
Den Haag De snelheid van beantwoording van het Landelijk
Telefoonnummer Politie (LTP) is opnieuw verbeterd. 81 procent van de
gesprekken wordt binnen 20 seconden beantwoord en 9 procent binnen 45
seconden. Het servicenummer 0900-8844 (geen spoed, wel politie) werd
eind vorig jaar onderzocht en uit de analyse van het onderzoeksbureau
Telan blijkt dat de callcentra een gemiddeld rapportcijfer 8 krijgen.
Daarmee voldeed de politie in Nederland ook in 2005 aan de
streefwaarde, zoals afgesproken in het Landelijk Kader
(prestatiecontract) met de ministers van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) en Justitie.
Het LTP werd beoordeeld op zes onderdelen: contact, informatie,
probleemstelling, actiepunten, afsluiting en professionaliteit. Uit
het onderzoek blijkt dat de professionaliteit van medewerkers van de
call-centra bijna optimaal is. Voor het wisselen van informatie is het
rapportcijfer een 9, het luisteren en de interesse waarmee wordt
geluisterd is bijna een 10 waard.
Het goede nieuws betekent ook dat er nog een aantal verbeterpunten
noodzakelijk is. Er is nog te vaak sprake van langdurig doorverbinden.
In 58 procent van de gevallen kon binnen 30 seconden met de juiste
persoon worden doorverbonden. Ook de afsluiting van het gesprek kan
nog beter.
Het LTP 0900-8844 is in september 2000 ingevoerd om de bereikbaarheid
van de politie te vergroten en de afhandeling van de gesprekken te
optimaliseren. 0900-8844 kan tegen lokaal tarief worden gebeld.
Bellers worden via de postcode van het beladres direct doorverbonden
met de politie in de betreffende regio. Mobiele bellers, anders dan
via KPN, krijgen contact met het KLPD in Driebergen en worden
doorverbonden met het gewenste politiekorps. Voor acute hulpverlening
is het gratis nummer 112 beschikbaar.
Resultaten Gelderland-Zuid
Het rapportcijfer dat aan het callcentrum, Servicecentrum, voor de
regio Gelderland-Zuid in 2005 is toegekend is een 8. In 2004 was dit
cijfer een 7. Het servicecentrum scoorde vooral hoog op de onderdelen
contact maken / bereikbaarheid, professionaliteit en
informatieverschaffing. De tevredenheid over het maken van afspraken
met betrekking tot actiepunten werd minder goed gewaardeerd. Hier
daalde het cijfer van 8,3 in 2004 naar een 7,7 in 2005.(05)