Politie beter bereikbaar per telefoon
Haaglanden, 14-02-2006
De bereikbaarheid van Politie Haaglanden via het landelijk
telefoonnummer 0900-8844 is vorig jaar duidelijk verbeterd. Dat blijkt
uit het jaarlijkse onderzoek van het bureau Telan in opdracht van het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De
callcentra van de 26 politiekorpsen in Nederland krijgen gemiddeld het
rapportcijfer 8. Het telefooncentrum van Haaglanden behoort met een
beoordeling van 8,4 tot de zes beste van het land.
Het onderzoek werd uitgevoerd in de laatste maanden van 2005. Het
callcentrum werd niet alleen beoordeeld op het snel opnemen van de
telefoon en het snel en doeltreffend doorverbinden, maar ook op de
kwaliteit van de gesprekken. De telefoon in Haaglanden wordt in bijna
80 procent van de gevallen binnen 20 seconden opgenomen. De beller
krijgt geen bandje te horen, maar wordt direct te woord gestaan.
De vakbekwaamheid en de hulpvaardigheid van de medewerkers wordt door
Telan zeer positief beoordeeld. Ook de ruimte die bellers krijgen om
hun verhaal te vertellen wordt als zeer goed beoordeeld. Toch zijn er
ook bij Haaglanden nog punten, die verbeterd kunnen worden, zoals het
stellen van gerichte tegenvragen, het samenvatten van informatie en
het aangeven op welke termijn de beller actie van de politie kan
verwachten. Maar ook op deze punten was er al sprake van verbeteringen
ten opzichte van 2004, toen de beoordeling van Haaglanden op 7,0
uitkwam.
Politie Haaglanden