Nieuwsbrief 14 februari 2006
Aanmelden nieuwsbrief
Hoogwaardige, directe railverbinding met Hongarije
Stinnes reed op 6 februari de eerste snelle en rechtstreekse trein met
zowel containers als conventionele lading naar Hongarije. Met de
nieuwe verbinding die 4 retourritten per week biedt, speelt Stinnes in
op het groeiende economische belang van Hongarije. De afgelopen jaren
is met name de automobielindustrie in deze regio sterk gegroeid.
Bij de totstandkoming van de nieuwe railverbinding heeft het
Havenbedrijf Rotterdam een belangrijke rol gespeeld. Uitbreiding van
het aantal railverbindingen naar Oost- en Midden-Europa is een
speerpunt in de achterlandstrategie van de belangrijkste haven van
Europa. Daarom heeft het havenbedrijf vorig jaar een tender
uitgeschreven onder een aantal railtransportbedrijven. Uniek aspect
aan de tender was dat een aantal gerenommeerde bedrijven als
Versteijnen Logistics, Nijhof Wassink en Rijnart Group op voorhand een
startpakket aan lading hebben toegezegd.
Het Havenbedrijf heeft uiteindelijk de aanbieding van Stinnes als
beste beoordeeld. Onder meer omdat Stinnes al meteen bij de start van
de trein vier retourritten per week kan garanderen door conventionele
ladingstromen te combineren met nieuwe intermodale lading. Manager
marketing & sales van Stinnes in Nederland Harm Winkeler: cruciaal bij
het opstarten van nieuwe railverbindingen is een hoge frequentie. Dat
is direct van invloed op de aantrekkelijkheid van het railproduct.
Daarom hebben wij ervoor gekozen bestaande conventionele ladingstromen
te combineren met nieuwe intermodale lading. Deze marktinnovatie is
daarmee een uitstekend voorbeeld van onze strategie om een hoogwaardig
netwerk aan Europese railverbindingen te ontwikkelen.
Voor het intermodale deel van de trein met een capaciteit van 33 TEU,
treedt Railog (Railog is een dochteronderneming van Schenker, dat
evenals Stinnes deel uit maakt van DB Logistics) op als operator. In
Hongarije fungeert het strategisch gelegen Logistics Center Hungaria
KFT in Györ als terminal. In Rotterdam functioneert de nieuwe
Rotterdam Pernis Combi Terminal als plaats van vertrek en aankomst
voor het intermodale deel van de trein.
De conventionele lading wordt in Kijfhoek en in het Hongaarse Sopron
bij het intermodale deel geplaatst. Deze beide knooppunten garanderen
een snelle doorvoer naar alle andere bestemmingen voor de
conventionele lading.
Veel extra methanol
Stinnes heeft een 3-jarig contract afgesloten voor het transport van
130.000 ton methanol per jaar. Elke week rijden 2 complete treinen
naar Zuid-Duitsland. De methanol wordt geladen op de Railion Rail
Chemie Centra (RCC) in Rotterdam Botlek.
Door problemen bij een leverancier uit voormalig Joegoslavië, rijdt
Railion Nederland voorlopig ook één extra methanoltrein per week naar
het Oostenrijkse Krems. En dankzij de lage waterstand in de Rijn,
verzorgt Railion wekelijks 2 extra methanoltreinen naar Mannheim. Dit
duurt naar verwachting tot eind maart, als de Alpensneeuw begint te
smelten. Deze treinen starten ook op de RCCs in Rotterdam Botlek.
Railion beschikt voor het laden van chemische producten over twee Rail
Chemie Centra (RCC's), één op de terminal van Vopak en de ander op de
terminal van Odfjell. Op de RCCs kunnen complete treinen en
wagengroepen snel worden beladen. Op deze manier wordt de
omloopsnelheid van de wagons geoptimaliseerd waardoor de klanten
uiterst snel over hun product kunnen beschikken.
Staatssecretaris Van Geel geeft startsein bouw nieuwe
Sloelijn
De bouw van de nieuwe Sloelijn is op 10 februari feestelijk ingeluid
door staatssecretaris Van Geel van VROM. Eind 2007 is de nieuwe lijn
klaar voor gebruik. Aanleg kost 46 miljoen euro. Zeeland Seaports en
de NV Westerscheldetunnel dragen 12 miljoen euro bij.
De 3 kilometer lange nieuwe Sloelijn wordt geëlektrificeerd, loopt
niet meer langs de woonkernen Eindewege en Heinkenszand en kent geen
overwegen meer maar krijgt daarvoor in de plaats 3 viaducten. De
nieuwe spoorlijn is van groot economisch belang voor de verdere
ontwikkeling van de haven van Vlissingen. Door uitbreiding van
bedrijfsactiviteiten en plannen voor de aanleg van de Westerschelde
Container Terminal (WCT) is een verdere toename van het
goederenvervoer te verwachten.
Om de geluidsoverlast als gevolg van de verdere groei van het
railtransport voor de gemeenten Goes, Kapelle, Reimerswaal,
Woensdrecht, Bergen op Zoom en Roosendaal te beperken, wordt voor een
bedrag van 19 miljoen euro een reeks innovatieve maatregelen genomen.
Voorbeelden zijn onder meer de vervanging van houten door betonnen
dwarsliggers, toepassing van raildempers en geluidsschermen en
gevelisolatie.
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.