Week 7, 14 februari 2006
Veiligheid staat voorop
Raad kiest voor risicospreiding route gevaarlijke stoffen
De raad van de gemeente Deventer heeft op 25 januari de nieuwe Route
Gevaarlijke Stoffen voorlopig vastgesteld. Bij de nieuwe route is
ervoor gekozen risicoâs voor de bevolking bij incidenten met
gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk te beperken. Daarom heeft de
gemeente Deventer de huidige en de nieuw voorgestelde route met elkaar
vergeleken voor wat betreft het aantal personen binnen een zone van
tweehonderd meter vanuit de as van de weg en de verkeersveiligheid
van de route. Tevens heeft de raad besloten dat iedere belanghebbende
zijn zienswijze op de nieuwe route kenbaar kan maken voordat het
besluit definitief wordt vastgesteld.
Gelet op het gemeentelijk onderzoek is het volgens de raad beter de
route te verplaatsen van het Hanzewegtracé naar het nieuwe tracé van
de N348. Dus van de A1 (afslag Deventer-Oost) tot de aansluiting op de
Raalterweg en vice versa. Een deel van de oude route blijft
gehandhaafd, namelijk de Zutphenseweg tussen de A1 (afslag Deventer)
en de kruising met de Noorwegenstraat. Vanaf die kruising sluit de
route aan op de nieuwe N348, via de Noorwegenstraat, Visbystraat en de
Zweedsestraat (Kloosterlanden). Dit komt de spreiding van het risico
ten goede, hetgeen in het belang is van de woonwijken langs de
Siemelinksweg. Tevens is de route naar eventuele afnemers op het
industrieterrein zo kort mogelijk.
Positief advies brandweer
Onafhankelijk van het gemeentelijk onderzoek heeft de brandweer
berekeningen naar het groepsrisico uitgevoerd op basis van de
circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Uit het
rapport blijkt dat het berekende risico op het nieuwe N348tracé
aanzienlijk lager is dan het risico op het Hanzewegtracé. Het komt
dus de externe veiligheid ten goede indien het transport van
routeplichtige gevaarlijke stoffen over het nieuwe N348tracé wordt
geleid.
Bijkomende voordelen N348tracé
* bij het nieuwe N348tracé is de snelle inzet van de brandweer
beter gegarandeerd in verband met factoren als het aanrijden
onafhankelijk van de windrichting en de directe beschikbaarheid
van een omvangrijke bluswatervoorziening
* langs een deel van de route ligt een geluidswal. Dit geeft
aanvullende veiligheid bij een incident doordat de geluidswal
verspreiding van stoffen naar de woonwijken beperkt
* het tracé kent een beperkt individueel ongevalsscenario, omdat
bij de aanleg van het tracé rekening is gehouden met de nieuwste
richtlijnen op het gebied van infrastructuur, verkeer, vervoer en
openbare ruimte.
Inspraak
Ter voorbereiding van het definitieve raadsbesluit worden de betrokken
andere overheden en belanghebbende burgers in de gelegenheid gesteld
een zienswijze in te brengen. Tevens wordt een bijeenkomst in sport-
en recreatiecentrum De Scheg georganiseerd op dinsdag 28 februari om
20 uur. In de Deventer Nu en De Stentor van 15 februari zal het
genomen raadsbesluit worden bekendgemaakt. Daarbij wordt informatie
verstrekt over de plaats waar de stukken ter inzage liggen
(Gemeentelijk Informatiecentrum), de inspraaktermijn (16 februari tot
en met 29 maart) en plaats en tijd van de bijeenkomst. Vanzelfsprekend
neemt de raad pas een definitief besluit (mei 2006) nadat een
standpunt is ingenomen over de ingekomen reacties.
Publicatiedatum: 14-2-2006
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging dinsdag 14 februari 2006
Gemeente Deventer