Samenwerking Friese gemeenten en Nederlandse Rode Kruis rampen en zware ongevallen
Op maandag 13 februari 2006 wordt op het stadhuis van Sneek een
samenwerkingsovereenkomst tussen het Nederlandse Rode Kruis, Brandweer
Fryslân en alle Friese gemeenten voor het proces CRIB beklonken.
Indien zich in de gemeenten een bijzondere gebeurtenis, een
calamiteit, een zwaar ongeval of ramp voordoet is één van de taken van
de gemeente om de getroffenen en hun verwanten te registreren. Deze
taak, uitgevoerd door de afdeling burgerzaken, is neergelegd bij een
Centraal Registratie en Informatie Bureau, doorgaans met "CRIB"
aangeduid. Er zijn maar weinig gemeenten in staat om bij een ramp van
enige omvang zelfstandig een goed werkend CRIB-proces operationeel te
maken en te houden. Dit inzicht is de laatste jaren gegroeid.
In 2002 is er op initiatief van de Regionale Brandweer Fryslân en de
Friese gemeentelijke Ambtenaren Openbare Orde & Veiligheid reeds een
convenant getekend waarbij is afgesproken dat de Friese gemeenten
elkaar bij een ramp zullen ondersteunen.
Voor wat CRIB betreft is dit doorgetrokken en is besloten tot
invoering van regionale intergemeentelijke samenwerking door het
oprichten van één bureau CRIB Fryslân en tevens gebruik te maken van
de diensten van het Nederlandse Rode Kruis. Daarnaast krijgen de
draaiboeken CRIB een uniforme opbouw op provinciaal niveau. Door
ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis is
nu de volgende stap gezet.
De samenwerking zorgt ervoor dat gemeenten in geval van een ramp of
zwaar ongeval gebruik kunnen maken van voldoende opgeleide medewerkers
van het Rode Kruis. Tevens kan gebruik worden gemaakt van het
I-RIS systeem. Door dit systeem wordt het mogelijk de betrokkenen
geautomatiseerd te registreren, zodat het eenvoudiger wordt een link
te leggen tussen de gezochte personen en de zoekende personen. Dit is
een enorme tijds- en inspanningswinst en dus van essentieel belang in
een rampsituatie.
© copyright 2006 Gemeente Sneek - Laatste wijziging: 8-2-2006