Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
13 februari 2006

Explosieve groei fitnessbranche in 2006

Almelo - Uit onafhankelijk onderzoek van Van Es Marketing Services blijkt dat de verwachtingen in de fitnessbranche voor 2006 hooggespannen zijn. Meldt 72% van de fitnesscentra in Nederland en Vlaanderen het jaar 2005 met een stijging van de omzet af te sluiten, voor het jaar 2006 verwacht zelfs 83% van de centra een stijging van de omzet te realiseren. Meer dan de helft van de fitnesscentra heeft voor 2006 investeringsplannen in verbouw, uitbreiding en / of nieuwbouw.

Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder fitnesscentra in Nederland en Vlaanderen. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Fitnessbranche 2006 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik. De fitnessbranche wordt al jaren gekenmerkt door een flinke groei. Ruim de helft van de centra heeft investeringsplannen voor het jaar 2006. In Vlaanderen betreft het vooral verbouwplannen, terwijl in Nederland uitbreiding en nieuwbouw erg in trek zijn. De meeste plannen hebben betrekking op fitness vrije training en groepslessen, maar in Vlaanderen zal spinning ook een inhaalslag maken. De fitnesscentra in Nederland en Vlaanderen vertonen grote verschillen. In Nederland zijn de centra aanzienlijk groter dan in Vlaanderen. Zowel het aantal medewerkers, het vloeroppervlak als het aantal geboden faciliteiten liggen in Nederland aanzienlijk hoger. Biedt de helft van de centra in Nederland de mogelijkheid van kinderopvang, in Vlaanderen is slechts 17% van de centra met deze faciliteit uitgerust. In Nederland zien we ook meer schaalvergroting en integratie van fitness en wellness. En als we de verbouw-, uitbreidings- en nieuwbouwplannen mogen geloven, hebben de centra in Nederland grote plannen met de wellnessfaciliteiten; 21% van de centra heeft nieuwbouw-, verbouw- of uitbreidingsplannen op het gebied van sauna's, 20% op het gebied van zonnebanken, 13% wil een beautysalon binnen het centrum en 5% een kapsalon.

Inkoop

De meeste fitnesscentra kopen geheel zelfstandig in. Van de fitnessapparatuur is 80% nieuw gekocht, 10% tweedehands aangeschaft en 10% wordt geleased. Het fitnesscentrum uitrusten met tweedehands apparatuur of het leasen komt in Vlaanderen aanzienlijk vaker voor dan in Nederland. Heeft 45% van de Nederlandse fitnesscentra onderhoudscontracten afgesloten voor de fitnessapparatuur, in Vlaanderen betreft het slechts 23%. Men heeft gemiddeld 3,3 regelmatige leveranciers voor fitnessapparatuur en kleinmateriaal. Het afgelopen jaar heeft men bijna 7% van de regelmatige leveranciers afgestoten. De service en het personeel zijn een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Het niet nakomen van gemaakte afspraken, slechte service en het niet klantvriendelijk optreden van leveranciers zijn veel voorkomende motieven. Maar ook de prijsstelling wordt veel genoemd. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers ruim 12% nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe leverancier spelen naast het assortiment ook de service en het personeel een vooraanstaande rol. In de fitnessbranche is een goed en deskundig persoonlijk contact belangrijk, waarbij een goede nazorg en aftersales niet mogen worden vergeten. Veel toeleveranciers zijn zowel in Nederland als Vlaanderen actief. Het bereik van vakbladen en vakbeurzen toont grote verschillen tussen Nederland en Vlaanderen, waardoor voor beide regio's een andere marktaanpak noodzakelijk is voor leveranciers om de doelgroep te bereiken.

Economisch perspectief

In het jaar 2005 heeft 72% van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 10% van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2006 verwacht 15% van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 2% verwacht een daling en de overige 83% een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 23% verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 63% een stijging. Over de gehele linie zijn omzet en resultaat in Nederland iets positiever dan in Vlaanderen. De ondernemers in de fitnessbranche verwachten het komende jaar een verdergaande professionalisering van de branche. Men verwacht meer schaalvergroting, ketenvorming en overnames, waardoor de kleine centra het moeilijk zullen gaan krijgen. Deze zullen zich meer gaan specialiseren om zich te onderscheiden. De markt zal groeien door toenemende belangstelling en aandacht voor gezondheid en bewegen, die mede door de overheid en verzekeraars wordt gestimuleerd. Ook verwacht men meer persoonlijke aandacht (individuele begeleiding) en een verdere integratie van fitness en wellness. Of de investeringen van de centra in capaciteitsvergroting gelijk zullen lopen met de groei van de markt valt nog te bezien. Door de toenemende concurrentie zal er in ieder geval meer prijsconcurrentie ontstaan.

Het onderzoek
Aan het onderzoek onder fitnesscentra hebben 132 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is in december 2005 middels een internetenquête uitgevoerd in Nederland en Vlaanderen.

Het Marketingrapport
Het Marketingrapport Fitnessbranche 2006 telt 56 pagina-s op A4-formaat in kleurendruk en is Nederlandstalig. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

Van Es Marketing Services
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag in onder andere de wellnessbranche.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --