Greetz.nl


- Persbericht -

Onderzoek van Greetz.nl en TNS-NIPO toont aan:

Kaartje blijft populairst op Valentijnsdag

Hoofddorp, 13 februari 2006 - Bijna de helft van alle Nederlanders doet 'iets' ter gelegenheid van Valentijnsdag. Onder deze groep blijkt net als vorig jaar het kaartje de populairste attentie (49 procent), gevolgd door 'extra verwennen' (30 procent), een cadeau (26 procent), 'uit eten gaan' (18 procent) en een bos bloemen (15 procent). Dat mannen eerder een bos bloemen geven dan vrouwen wisten we al (23procent versus 9 procent). Opvallend is dat vrouwen vaker hun geliefde mee uit eten nemen (24 procent versus 10 procent). Greetz.nl, de online wenskaartenservice, liet dit onderzoek vandaag uitvoeren onder 350 Nederlanders in samenwerking met TNS-NIPO en maakte tevens gebruik van haar eigen gegevens over het online versturen van echte wenskaarten.

Liever geliefd
Wie dacht dat de dag van de liefde vooral is voorbehouden aan singles, heeft het mis. Het kaartje wordt in 58 procent van de gevallen gestuurd naar de partner. Op gedeelde tweede plaats staan een familielid en een vriend of kennis met respectievelijk 29 procent en 26 procent. Slechts één op de vijf durft de Valentijnskaart te sturen naar een (geheime) liefde die geen partner is.

Gemak dient de man
Dit jaar kochten steeds meer mensen hun Valentijnskaart via internet, ondervond Greetz.nl. De aankopen stegen met bijna 50 procent ten opzichte van 2005 en 120 procent ten opzichte van een normale dag. 'Gemak dient de man' lijkt hierbij op te gaan, want op internet heeft ruim één op de vijf van de Valentijnskaarten een mannelijke afzender (tegen 17 procent in de winkel). Dit is gebleken uit de gebruikersaantallen die Greetz.nl speciaal voor Valentijnsdag heeft geanalyseerd.

Johan van Vulpen, directeur Greetz.nl, vertelt verder: 'Mannen die hun Valentijnskaart via internet kopen en versturen, maken meer gebruik van eigen foto's. Zo gebruikt 53 procent van de mannen eigen fotobestanden in plaats van een bestaand beeld uit de Hallmark collectie, versus 42 procent bij de vrouwen. Vrouwen blijken echter meer aandacht te besteden aan de creatieve mogelijkheden: zij gebruiken vaker verschillende kleuren en kaders, terwijl mannen zich eerder beperken tot de basics'.

Over het onderzoek
Dit onderzoek over het Valentijnsgedrag van Nederland is uitgevoerd door TNS-NIPO in opdracht van Greetz.nl en gehouden onder 350 personen. Om zekerheid te geven dat de steekproef een juiste afspiegeling is van de Nederlandse bevolking, is de representativiteit gecontroleerd op leeftijd, geslacht en regio.

Over Greetz.nl
Greetz.nl is een online wenskaartenservice waar je binnen een paar minuten unieke kaarten, met persoonlijke digitale afbeelding, tekst en lay-out kunt ontwerpen, om deze vervolgens wanneer je maar wilt te laten bezorgen op het gewenste adres. Greetz.nl is een geregistreerd merk van concept-ontwikkelingsbureau Venspro. Greetz.nl maakt gebruik van dubbele, hoge kwaliteit wenskaarten in een enveloppe, voorzien van echte postzegels. Greetz.nl werkt voor de collectie samen met Hallmark, 's Nederlands grootste wenskaartenproducent. Zie ook: www.greetz.nl

- Einde Bericht -

30)Noot voor de redactie-