PERSBERICHT
Utrecht, 13 februari 2006
Capgemini Transparantie Barometer
Transparantie beleggingsfondsen onderzocht
Onlangs heeft Capgemini door middel van een steekproef onder 22 beleggingsfondsen, onderzocht hoe het staat met de transparantie van beleggingsfondsen. Uit het onderzoek, met de naam Transparantie Barometer, blijkt dat veel beleggingsfondsen hun klanten slecht inzicht geven in hun kostenstructuur. Er zijn ook beleggingsfondsen die de Financiële Bijsluiter vergeten of negeren.
De Transparantie Barometer beoordeelt in Nederland aangeboden fondsen met een Morningstar rating van 4 of hoger, op de volgende aspecten:
1. Distributiekosten van beleggingsinstellingen
2. Het economische voordeel van het beheerde vermogen
3. Inzicht in transactiekosten
4. Beheervergoeding en performance fee
5. Openbaarmaking en verantwoording van kosten aan de belegger
6. Rechten belegger bij wijzigingen kosten beleggingsinstellingen
Aanleiding voor het onderzoek is dat de destijds gedane aanbevelingen door de AFM-commissie Winter, langzamerhand en voor het grootste deel worden omgezet in wet- en regelgeving. Bovendien zijn er een aantal beleggingsfondsen die reeds pro-actief acteren op deze aanbevelingen.
Op het aspect "Inzicht in transactiekosten" van de Transparantie Barometer worden gemiddeld slechts 3 punten gescoord (op een maximum van 20 punten). Slechts één fonds wist boven de 10 punten uit te komen. "Door deze kostentroebelheid is het vergelijken van fondsen op dit moment nog ondoenlijk voor de belegger.", aldus onderzoekers Marc Duinker en Patrick Neuwirth van Capgemini.
Verder is er ook wat te verbeteren op het gebied van de extra inkomsten die fondsbeheerders genereren. Deze opbrengsten zouden, volgens de aanbevelingen van de commissie Winter, ten goede moeten komen aan het fonds en dus de belegger. Tot op heden gebeurt dit nog niet. Op dit onderdeel scoren de beleggingsinstellingen een mager gemiddelde van 3,5 punt.
Opmerkelijk is tenslotte de vaststelling dat er beleggingfondsen zijn die zelfs geen financiële bijsluiter, dan wel een recent jaarverslag en prospectus, kunnen aanleveren. Het is soms zeer moeizaam gebleken om aan de juiste en actuele informatie te komen.
Uit het onderzoek blijkt dat het Orange Fund van Kempen Capital Management op dit moment met kop en schouders boven de rest uitsteekt, gevolgd door respectievelijk Fortis OBAM en Rolinco. Deze drie partijen hebben hun jaarverslag, prospectus, financiële bijsluiter en website aardig op orde en ze verwijzen zelfs naar de aanbevelingen van de commissie Winter. Maar ook hier dient een aantal uitgesproken voornemens nog omgezet te worden in daden, op weg naar meer transparantie.
Komende zomer wordt de steekproef opnieuw uitgevoerd, maar dan onder een grotere groep van circa 75 beleggingsfondsen. Dan wordt bepaald hoever deze fondsen gevorderd zijn met de invoering van de nieuwe aanbevelingen. Het meest kostentransparante fonds zal dan Capgemini's Transparency Award in ontvangst mogen nemen.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met zijn klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2003 een omzet van 5,75 miljard euro. Het hoofdkantoor van Capgemini Group is gevestigd in Parijs. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op:
EINDE PERSBERICHT
Cap Gemini Nederland