Wake bij EZ tegen 'keten van onwaarheden'
Essent nv
http://www.essent.nl
DIT IS EEN LME-PERSBERICHT (Landelijk Medezeggenschapsplatform
Energiedistributiebedrijven)
---
Wake bij EZ tegen 'keten van onwaarheden'
Energiemedewerkers vragen Pechtold om een einde te maken aan de 'trucs' van Brinkhorst
Arnhem, 13 februari - Werknemers van de energiebedrijven hebben vandaag in een Open Brief
minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing opgeroepen een einde te maken aan de
'keten van onwaarheden' van minister Brinkhorst van Economische Zaken over de gedwongen
splitsing van de energiebedrijven. Pechtold heeft zich onlangs uitgelaten over 'vuile
trucs' in de politiek en heeft gezegd dat in Den Haag alles 'veel vuiler en vunziger is
dan mensen denken'.
Uw inzet om grenzen aan die vuile spelletjes te stellen, ondersteunen wij graag, zeggen de
werknemers nu. Maar zou u dan eens kunnen beginnen met uw collega en partijgenoot
Laurens-Jan Brinkhorst aan te pakken? Of mag een D'66-minister dan wél liegen?
Om symbolisch te verhinderen 'dat nieuwe leugens het Ministerie van Economische Zaken
kunnen verlaten', hebben de medewerkers van de energiebedrijven een 'wake' ingesteld bij
de ingang van het ministerie. Zij vormen daar een menselijke ketting tegen 'de keten van
onwaarheden' van Brinkhorst.
De wake duurt maandag 13 februari zolang de Tweede Kamer vergadert over het
splitsingsplan. Boven het ministerie cirkelt een vliegtuigje met de tekst: 'Splitsing
Nee'.
De medewerkers van de energiebedrijven doen dit, omdat zij menen te kunnen aantonen dat de
minister van Economische Zaken drogredenen hanteert om de splitsing te rechtvaardigen en
verder Kamer en publiek een rad voor ogen draait wat betreft de ernstige gevolgen. De
energierekening kan er alleen maar door stijgen.
Elk van de besturen van de energiebedrijven NUON, DELTA en Essent, heeft zich afgelopen
week in een brief aan de Tweede Kamer uiterst bezorgd getoond over de volkomen
onderschatting en bagatellisering van de grote financiële risico's voor de hele
sector door de minister.
Zij hebben eenzelfde verzoek neergelegd in een petitie aan de Tweede Kamer. De werknemers
o.l.v het LME (de vereniging van Ondernemingsraden) vragen de Kamer de beslissing over de
splitsing uit te stellen en eerst nog eens over de energiesituatie in de wereld na te
denken. Nederland moet juist worden omgebouwd naar een schonere en meer onafhankelijke
energievoorziening. De energiebedrijven zijn daar dan hard bij nodig. Splitsen echter
leidt tot uitverkoop aan (ongesplitste!) buitenlandse energiereuzen waar Nederland
helemaal niets over te zeggen heeft.
'Wij als personeel zijn helemaal niet bang voor veranderingen of fusie. Maar zet e.e.a. in
een perspectief van nieuwe groei. Verzwak onze bedrijven dan niet door splitsing'.
'Niet voor niets hebben de 3 grote vakcentrales FNV, CNV en MHP op initiatief van het LME
en met volle steun van de 4 Raden van Bestuur van ENECO, Essent, NUON en Delta bij uw
Kamer een voorstel aangedragen om juist de werkgelegenheid te vergroten in plaats van te
verkleinen', aldus het LME.
- Tien voorbeelden van misleiding
---------------------------------
Het LME geeft in zijn Open Brief aan Pechtold en in de Petitie aan de Tweede Kamer 10
voorbeelden van de systematische misleiding door minister Brinkhorst in het
splitsingsdossier.
1. Benadeling van concurrenten is helemaal niet aangetoond.
2. Aandeelhouders zijn niet vóór, maar in meerderheid juist tegen
verkoop van aandelen of hebben nog niet beslist.
3. Er ontstaat juist mínder concurrentie door splitsing, niet
méér.
4. De consument zal toch echt voor de miljardenverliezen moeten
opdraaien.
5. Gedwongen splitsing is niet onvermijdelijk.
6. Opgeslokt worden is niet onvermijdelijk.
7. Cross Border Lease-claims zijn zeer bedreigend. Maar de minister
bedient zich van dubbelzinnige adviseurs; onjuiste adviezen en
een bewust verkeerde voorstelling van zaken.
8. Manipulatie met onderzoek over banenverlies.
9. Manipulatie met de website van EZ, die jammerlijk faalde.
10. Een poging om alleen Essent als probleemgeval te bestempelen.
We laten het maar bij deze 10 voorbeelden, zegt het LME. Wij noemen dit 'een keten van
onwaarheden'.
(Voor de integrale teksten, zie website www.splitsingnee.nl of bel het LME)
Zie bijlagen: Open brief met onwaarheden Brinkhorst (De Telegraaf) en een
petitie (petitie LME maandag 13 februari 2006.doc)
---
Contact:
Jan de Jong, voorzitter LME, 06-55714524
Secretariaat LME 026-8511056 / 06-21588816
Mail actiepersoneel@lme-online.nl
Website www.splitsingnee.nl
---
BIJLAGE: (1) OPEN BRIEF
Mooie vraag om voor te leggen aan lezers:
Mag een D'66-minister dan wél liegen ?
Pechtold zou de vuile trucs van zijn partijgenoot
Brinkhorst eens moeten aanpakken
D'66 minister Alexander Pechtold heeft er zich zeer aan geërgerd dat in politiek Den
Haag alles 'veel vuiler en vunziger is dan mensen denken' . Maar dan zou hij eens kunnen
beginnen met zijn collega en partijgenoot Laurens-Jan Brinkhorst aan te pakken.
Want die is nu al meer dan een jaar bezig om systematisch een verkeerde voorstelling van
zaken te geven over de redenen voor en de gevolgen van het in tweeën hakken van de
energiebedrijven. In zijn gretigheid om te scoren als voorloper in de EU - waar geen
land aanstalten maakt zijn voorbeeld te volgen, integendeel - draait Brinkhorst de
Tweede Kamer en de consument een rad voor ogen.
Hier verderop volgt een lijst van onwaarheden van Brinkhorst.
Brinkhorst mag desondanks nog blijven zitten. Allereerst omdat de grootste regeringspartij
het CDA - dat vierkant tegen het splitsingsplan is - de minister niet al te hard durft
aan te pakken. Het CDA is bang voor diens aftreden, het wegvallen van D'66 uit de
coalitie, een kabinetscrisis en nieuwe verkiezingen met groot verlies voor het CDA.
En vervolgens omdat Brinkhorst voor het plan tot splitsing tot op heden de steun had van
oppositiepartij (!) de Partij van de Arbeid.
Energiespecialist Ferd Crone heeft zich vastgebeten in zijn ideologisch dogma dat de
electriciteitsnetten per sé in handen van 'de gemeenschap' moeten blijven.
Maar ook in de PvdA krabt men zich nu achter de oren over de kosten van de splitsing,
waardoor de energierekening voor de consument omhoog wordt gejaagd. Direct EUR 52 per
jaar; als Amerikaanse schadeclaims ook doorgaan nog eens zo'n bedrag, tot totaal EUR 100
per jaar. De PvdA-fractie heeft Ferd Crone nu opgedragen de minister wat aan de kosten te
laten doen.
Dat kan de minister overigens helemaal niet want bedrijven uit elkaar trekken kost nu
eenmaal geld (andere gebouwen, auto's overspuiten, nieuw briefpapier, nieuwe reclames,
sociale plannen, een reeks nieuwe topmanagers er bij, verloren gaan van efficient werken
doordat afdelingen dicht bij elkaar zaten, etc....)
De systematische onwaarheden en verdraaiing van feiten door minister Brinkhorst in het
splitsingsdossier
1. Benadeling van concurrenten geenszins aangetoond
---
De minister beweert dat de energiebedrijven concurrenten
benadelen met te hoge transportkosten als die hun eigen stroom
over de netten van Eneco, Essent, Nuon of Delta voeren. Voor die
vermeende kruissubsidies heeft de minister nog nooit bewijs
kunnen aandragen. Met heel zijn controledienst de DTe niet. Dus
de grondslag voor de splitsing alleen al is een pure
verdachtmaking.
2. Aandeelhouders zijn niet vóór, maar juist tegen verkoop van
aandelen
---
De minister beweert dat de meeste van de aandeelhouders (dat zijn
provincies en gemeenten) voorstander van splitsing zouden zijn,
zodat zij hun aandelen voordelig zouden kunnen verkopen. Hij
schrijft dat in zijn stukken aan de Kamer en ook in een brief van
22 december 2005 aan FNV, CNV, MHP en LME, (2e alinea), die een
reactie is op onze Brandbrief van 22 november. Absoluut uit de
duim gezogen. De meerderheid van provincies en gemeenten heeft
zich in officiële besluiten juist vierkant tegen splitsing
verklaard of heeft nog helemaal geen standpunt bepaald.
Dat weet Brinkhorst, die regelmatig aandeelhouders op het
ministerie heeft ontboden, natuurlijk zelf ook wel. Hij liegt dus
gewoon.
Standpunt van provinciale aandeelhouders
----------------------------------------
. 6 % heeft zich expliciet uitgesproken voor splitsing
. 11 % is neutraal of heeft nog geen formeel standpunt ingenomen
. 83 % heeft zich expliciet uitgesproken tegen splitsing
Standpunt van gemeentelijke aandeelhouders
------------------------------------------
. 6 % heeft zich expliciet uitgesproken voor splitsing
. 41 % is neutraal of heeft nog geen formeel standpunt ingenomen
. 53 % heeft zich expliciet uitgesproken tegen splitsing
Standpunt van Essent aandeelhouders
-----------------------------------
. 0 % heeft zich expliciet uitgesproken voor splitsing
. 21 % is neutraal of heeft nog geen formeel standpunt ingenomen
. 79 % heeft zich expliciet uitgesproken tegen splitsing
Standpunt van Eneco aandeelhouders
----------------------------------
. 0 % heeft zich expliciet uitgesproken voor splitsing
. 75 % is neutraal of heeft nog geen formeel standpunt ingenomen
. 25 % heeft zich expliciet uitgesproken tegen splitsing
Standpunt van Nuon aandeelhouders
---------------------------------
. 25 % heeft zich expliciet uitgesproken voor splitsing
. 10 % is neutraal of heeft nog geen formeel standpunt ingenomen
. 65 % heeft zich expliciet uitgesproken tegen splitsing
Standpunt van Delta aandeelhouders
----------------------------------
. 0 % heeft zich expliciet uitgesproken voor splitsing
. 0 % is neutraal of heeft nog geen formeel standpunt ingenomen
. 100 % heeft zich expliciet uitgesproken tegen splitsing
3. Er ontstaat juist mínder concurrentie door splitsing, niet méér.
De minister beweert dat meer concurrentie goed voor de consument
is, omdat het producenten dwingt zo goedkoop mogelijk te
leveren. Op papier klopt dat.
In de praktijk natuurlijk niet, want:
. Verreweg het grootste deel van de prijs wordt bepaald door
grondstoffen-prijzen en belastingen. De kosten van wat de
energiebedrijven zelf doen, zijn verhoudingsgewijs gering.
Bovendien is er bij de Nederlandse energie-bedrijven al een grote
efficiency, ook naar internationale maatstaven. Dus de extra
kostenbesparing die door nog meer efficiency en rationalisatie
over dat geringe deel van de kosten zou kunnen worden behaald, is
klein. Dat weegt niet op tegen de hoge kosten van de splitsing.
Volgens de minister vergt die elk jaar EUR 450 miljoen extra op
de energierekening, plus eenmalig EUR 100 miljoen. Dat wordt
uiteraard in de prijs doorberekend. Nog afgezien van de kosten
van de CBL-claims tussen EUR 3 en 4 miljard.
. Bovendien, als de bedrijven splitsen, worden de afgesplitste
delen, de energieopwekking en -verkoop, opgekocht door grote
buitenlandse energiebedrijven, die al staan te trappelen. E-on
topman Wulf Bernotat zei het luid en duidelijk: 'We kijken naar
kansen om onze klantenbasis uit te breiden. De overname van NRE - in
Eindhoven - was een goede eerste stap. Maar we kunnen meer
doen. We wachten af hoe de splitsingsdiscussie zich in Nederland
ontwikkelt.' (2 nov 2005, FD).
Anders gezegd: er blijven mogelijk in Europa maar 5 of 6 grote
energiereuzen over. Slechts enkele daarvan zullen Nederland
bestrijken. Denkt nou echt iemand dat die elkaar in Nederland
gaan kapot concurreren ? In de economie hebben ze daar een mooie
benaming voor:'oligopolie' (bijna-monopolie).
Hoe denkt de DTe (=NMa) de hoofdkantoren in Düsseldorf en Parijs
de wacht te gaan aanzeggen ?
Kortom, met de bewering dat splitsing goed voor de consument is,
verkoopt hij ons een knol voor een citroen.
4. De consument zal er toch echt voor opdraaien
--------------------------------------------
De minister zegt nu nog dapper dat de kosten van splitsing
( 1 x EUR 100 miljoen + EUR 450 miljoen p.j. + EUR 3 á 4 miljard
eenmalig) niet op de consument mogen worden verhaald. Maar daar
gaat hij helemaal niet over. Zelfs als hij kans zou zien te
verbieden dat die kosten worden doorberekend aan de klant, komt hij
alleen maar van de regen in de drup, want dan gaan energiebedrijven
naar alle waarschijnlijkheid kapot. Dat zal zich als een schokgolf
door de hele sector verplaatsen, met alle gevaren vandien. Zie
Californie.
5. Gedwongen splitsing is helemaal niet onvermijdelijk
---
De minister heeft ook meermalen gezegd dat gedwongen splitsing
onvermijdelijk is. Maar aandeelhouders mogen nu al - geheel binnen
de wet - de commerciële poot van de energiebedrijven verkopen.
Splitsen op vrijwillige basis mag ook al lang. Dat bewijzen ook de
splitsing en verkoop van NRE (in Eindhoven) aan het Duitse E.on en
van Intergas (in Oosterhout) aan het Deense DONG. Alleen de
netwerken verkopen, dat mag niet zonder toestemming van de
minister.
Dus heel die gedwongen splitsing is niet nodig. Aandeelhouders
kunnen gewoon al cashen. Als ze zouden willen, maar de overgrote
meerderheid wil dat niet.
6. Opgeslokt worden is niet onvermijdelijk
---------------------------------------
De minister beweert dat de Nederlandse bedrijven toch wel zullen
opgaan in grote Europese bedrijven en dus hier verdwijnen. Het
voorstellen alsof hier een natuurwet gaande is en dat wij daar
willoos slachtoffer van dienen te zijn, is een verkeerde
voorstelling van zaken. Nederland heeft als aardgasproducent grote
betekenis; is op energiegebied technisch en organisatorisch sterk
en kan nog veel meer. Maar dat moet je dan wel willen. Brinkhorst
overweegt niet eens de Nederlandse energiebedrijven te prikkelen
tot het vormen van grote eenheden of tot de vorming van een
nationale kampioen. Een nieuw Nederlands bedrijf dus dat de
concurrentie in Noordwest-Europa aankan. De werknemers van de
energiebedrijven (LME) zijn hier groot voorstander van.
7. Cross Border Lease-claims zeer bedreigend. Maar de minister bedient
zich van:
. dubbelzinnige adviseurs
. onjuiste adviezen
. een bewust verkeerde voorstelling van zaken
---
In parlementair stuk na parlementair stuk betoogt de minister dat
niet hoeft te worden gevreesd voor schadeclaims van betekenis van
Amerikaanse investeerders in onze netwerken en centrales als wij de
bedrijven splitsen. Hij baseert zich op advies van een Nederlands
advocatenkantoor (Nauta Dutilh) en een Amerikaanse advocatenkantoor
(Chadbourne&Parke). Maar die werken juist ook voor Amerikaanse
investeerders die mogelijk gaan claimen ! De tegenstander dus. De
investeringen zijn omschreven in zgn. Cross Border Leasecontracten.
Genoemde advocaten van de minister hebben ten behoeve van hun
advisering geen individueel CBL-contract mogen inzien.
Dus wat is hun advies dan waard ? De minister is herhaaldelijk
gewezen op deze vreemde gang van zaken. Maar omdat die adviezen hem
wel uitkwamen, heeft hij niet ingegrepen. Hij accepteert dus
willens en wetens verkeerde informatie en stuurt die door naar het
parlement.
De energiebedrijven hebben eind jaren negentig vrijwel de complete
Nederlandse energie-infrastructuur via ingewikkelde juridische
constructies aan Amerikaanse investeerders verkocht (en weer
teruggehuurd), wat hen miljarden opleverde. Dat gebeurde met
instemming van de politiek. Iedereen was blij met deze zogenoemde
cross-border-leases (CBL's), behalve de Amerikaanse fiscus. De
Amerikaanse overheid heeft de investeerders in de VS inmiddels de
revenuen van nieuwe Cross Border Leases (CBL's) ontnomen, en is van
plan dat ook te doen bij al bestaande contracten. Dus die
investeerders willen zo snel mogelijk van hun contracten met de
Nederlandse energiebedrijven af, maar de oogst nog wel gauw even
binnenhalen. Splitsing zet daar de deur wagenwijd voor open. Zoals
een delegatie van EZ op 12 januari in New York heeft moeten
vaststellen.
Alle energiebedrijven hebben de minister en zijn ministerie
herhaaldelijk en uitgebreid geïnformeerd over de aan de splitsing
onlosmakelijk verbonden risico's voor een ongestoorde voortzetting
van de Cross Border Lease-contracten.
. Per brief op 26 januari 2005
. Er is uitgebreid met EZ-ambtenaren gesproken op 16 februari en
1 juni 2005
. Er is gewaarschuwd tijdens een besloten hoorzitting in de Kamer
op 15 juni 2005
. Er is zelfs door de Voorzitters van de Raden van Commissarissen
van Nuon en Essent gewaarschuwd, tijdens een openbare hoorzitting
op 14 december 2005. Dezelfde hoorzitting waarin bankier en oud-
minister van Financiën Onno Ruding waarschuwde dat door het
negéren van de CBL-claims de basis werd gelegd voor een nieuwe
parlementaire enquête.
. Ambtenaren van EZ zijn door Essent op 12 januari 2006 in New York
in contact gebracht met advocaten die het nogmaals hebben
uitgelegd.
De minister is nu eindelijk zo ver, dat hij zegt dat alleen al de
claim voor Essent EUR 435 miljoen kan zijn. Ook weer een opzettelijke
verdraaiing van de feiten, want zijn ambtenaren weten inmiddels dat
de risico's voor Essent EUR 1,25 miljard bedragen. Dat staat ook
gewoon in het jaarverslag van Essent, maar dat wordt niet genoemd in
de betreffende brief van Brinkhorst aan de Kamer.
Daarbij komen de extra kosten van EUR 80 miljoen voor een 'letter of
credit'. Brinkhorst rept van slechts EUR 1,6 tot 2,5 miljoen. Dit is
weer totaal bezijden de waarheid.
Kortom, de minister heeft wat betreft de dreigende claims voor de
hele energiesector dus nog ongeveer EUR 3 miljard aan schoorvoetende
erkenning te gaan.
8. Manipulatie met onderzoek over banenverlies aangetoond
---
Er waren al 4 onderzoeken gehouden naar de werkgelegenheidseffecten
van splitsing en privatisering van de energiebedrijven en wel door de
onderzoeks- en consultancybureaus Deloitte; Capgemini; Boston
Consulting Group en Roland Berger. Toch heeft de minister nógmaals
Capgemini aan het werk gezet.
Dit 5e onderzoek kon dan ook alleen maar als bedoeling hebben de
inderdaad angstaanjagende voorspellingen van deze onderzoeken
- variërend, maar een verlies aan werkgelegenheid dat kan oplopen tot
21.000 banen - te ondergraven. Zowel de begeleidende brief van de
minister bij dit onderzoek dat naar de Tweede Kamer ging, als het
persbericht van EZ zijn opgerekt om het beeld te vestigen van 'niets
aan de hand' tot 'Geen werkgelegenheidsverlies door splitsing
energiebedrijven'.
Onderzoeker Berend Olde Rikkert van Capgemini-Consulting Services
hekelde de dag erna al de verdraaiing van zijn rapport door minister
Brinkhorst van Economische Zaken. In een mail van maandag 6 februari
aan al degenen die hij voor zijn onderzoek had ondervraagd, toont hij
glashelder aan waar de minister bewust een foute voorstelling van
zaken geeft. Berend Olde Rikkert van Capgemini schrijft: 'Minister
Brinkhorst geeft in zijn persbericht niet het complete beeld. Met deze
mail wil ik u in ieder geval het volledige beeld schetsen'.
9. Manipulatie met website van EZ faalt jammerlijk
-----------------------------------------------
De werknemers van de energiebedrijven hebben een eigen website
ingericht www.splitsingnee.nl Daar zijn al meer dan 100.000 hits op
gekomen. Het Ministerie van EZ vond die website kennelijk zo'n
bedreiging dat zij zelf ook op de eigen website actief werd. EZ had
daarom op 1 februari op zijn website www.minez.nl een vraag geplaatst
over de voorgenomen gedwongen splitsing van energiebedrijven in een
netwerkbedrijf en een verkoopbedrijf. EZ vroeg de bezoeker van de site:
. gelooft u dat daardoor banen verloren gaan ja/nee ?
. of begrijpt u de informatie over de splitsing nog niet erg ja/nee ?
Toen de score op de vraag over vrees voor banenverlies door 94% van de
bezoekers al met 'ja' was beantwoord, heeft EZ deze vraag maar van
zijn site afgehaald. Want op zoveel mensen die de splitsing somber
inzagen zat de minister natuurlijk niet te wachten.
10. Poging vooral Essent als boosdoener te bestempelen
---
Alle 4 grote energiebedrijven Eneco, Essent, Nuon en DELTA hebben
grote vrees voor de claims uit de VS. Voor elk bedrijf ligt dat
anders, afhankelijk of en hoeveel centrales dan wel netten zijn
verleasd. De minister dacht handig te zijn door in een van zijn
recente brieven aan de Kamer te stellen dat niet de gehele sector,
maar eigenlijk voornamelijk
Essent een fors probleem heeft, en dan niet van EUR 1,25 miljard maar
van EUR 435 miljoen. Eigen schuld, dikke bult was de teneur. NUON
zou ook wel problemen hebben, maar minder.
Energiebedrijf DELTA NV, verontwaardigd om deze manipulatie, schreef
op 6 februari meteen een brief aan de Tweede Kamer en de minister.
DELTA betreurt het ten zeerste, zegt de brief, dat ten onrechte door
minister Brinkhorst in zijn laatste brieven aan de Tweede Kamer de
indruk wordt gewekt dat er alleen serieuze problemen bij Essent en
NUON zouden kunnen ontstaan. Want ook Delta zou financiële problemen
krijgen bij splitsing. DELTA vreest een schadeclaim van EUR 150-160
miljoen te moeten betalen.
Daarnaast is DELTA van mening dat de minister een niet reëel beeld
geeft van de kosten van de bankgaranties die de sector zou moeten
stellen om - misschien - Amerikaanse claims van zich af te houden.
De door (bank) Kempen & Co gemaakte berekeningen van de kosten van
de bankgaranties achten wij dan ook totaal niet reëel, zegt DELTA.
We laten het maar bij deze 10 voorbeelden.
Het LME typeert dit als een 'keten van onwaarheden'.
Contact:
Jan de Jong, voorzitter LME, 06-55714524
Secretariaat LME 026-8511056 / 06-21588816
Mail actiepersoneel@lme-online.nl
Website www.splitsingnee.nl
---
BIJLAGE: (2) PETITIE
Aan de Voorzitter van de Commissie voor Economische Zaken
van de Tweede Kamer der Staten Generaal
de heer ir. P.N. Hofstra
Postbus 2001 8
2500 EA DEN HAAG
Den Haag, 13 februari 2006
Zeer geachte leden van de Commissie voor Economische Zaken!
Wij, vertegenwoordigers van de Centrale Ondernemingsraden van de energiebedrijven in
Nederland, verenigd in het LME, verzoeken u met verschuldigde eerbied het volgende:
1. UITSTEL
Stelt u een definitieve beslissing over het wetsvoorstel tot
verplichte splitsing van de energiebedrijven voorlopig nog uit. U kunt
dit altijd nog doen.
Redenen:
1.1. De energiesituatie in de wereld is drastisch veranderd. De
schaarste neemt toe; er ontwikkelt zich een race naar bilaterale
contracten tussen staten dan wel energiemaatschappijen om de
eigen energievoorziening veilig te stellen. De liberale
wereldmarkt wordt snel kleiner. Wat doet Nederland?
1.2. De noodzaak van transitie naar schone energie wordt alsmaar
dringender.
Vrijwel alle partijen in uw Kamer hebben daar behartenswaardige
standpunten over geformuleerd. Maar met de uitvoering is nog geen
begin van betekenis gemaakt. Nederland moet juist omgebouwd
worden naar een schonere en meer onafhankelijke nergievoorziening.
1.3. Als wij dus onder de huidige en toekomstige omstandigheden
voldoende, schone en nog betaalbare energie willen, dan zult u
zich daar de instrumenten voor moeten verschaffen. Onze
energiebedrijven heeft u daar dan hard bij nodig.
1.4. Let wel, Néderlandse bedrijven; geen filialen van buitenlandse
reuzen waar u helemaal niets over te zeggen hebt.
1.5. Gezonde, sterke en vergrote Nederlandse bedrijven.
Wat ons als personeel betreft zelfs gefuseerde bedrijven.
Wij als personeel zijn helemaal niet bang voor veranderingen;
rationalisering of fusie. Maar zet e.e.a. in een perspectief van
nieuwe groei.
Verzwak onze bedrijven dan niet door splitsing. U zou, juist
geredeneerd vanuit het publieke belang, een kapitale fout begaan
als u de energiebedrijven nu zou verzwakken en de deur naar
uitverkoop openzetten.
1.6. Niet voor niets hebben de 3 grote vakcentrales FNV, CNV en MHP op
initiatief van het LME en met volle steun van de 4 Raden van
Bestuur van Eneco, Essent, Nuon en Delta bij uw Kamer een
voorstel aangedragen om juist de werkgelegenheid te vergroten in
plaats van te verkleinen. (Brandbrief van 24 november 2005 van de
vakcentrales en LME, en bijbehorende Intentieverklaring van de
ondernemingen). Dat kan in de vorm van een miljardenprogramma
voor transitie naar schone energie, zeggen vakcentrales én
ondernemingen. Maar dan moet je de bedrijven wel sterk houden en
niet verzwakken door splitsing.
1.7. Splitsing-sec is sowieso heilloos, dient geen enkel doel dat niet
ook op andere wijze te dienen valt, kost veel geld en leidt tot
jaren van vooral interne focus bij de bedrijven, in plaats van de
broodnodige gerichtheid op de klant. We hoeven u toch niet meer
te schetsen wat dát betekent?
1.8. Het veiligstellen van het publieke belang in de vorm van greep op
de netten, kan net zo goed worden veiliggesteld door regelgeving.
Maar de minister meent het beter te weten. Zoals hij ook de
waarschuwingen van AER, CPB, Raad van State en 4 generaties van
huidige en vorige DG's Energie in de wind slaat.
1.9. Het moet toch ook alarmbellen doen rinkelen dat geen enkel ander
land in de Europese Unie van plan is zijn energiebedrijven ook
fysiek te splitsen? EdF, de gigant in Frankrijk, heeft onlangs
zelfs 15% van de aandelen van het geïntegreerde bedrijf naar de
beurs gebracht. Omringd door strakke regelgeving voor het
veiligstellen van publieke belangen. Hoezo splitsing in een
gemeenschappelijke Europese markt?
1.10.Omdat een hele sector wordt uitverkocht als we splitsen en
privatiseren, is het van belang dat uit een oogpunt van
industriepolitiek; zelfbeschikking in de energievoorziening;
werkgelegenheid en inkomenspolitiek alle aspecten worden
afgewogen en meegenomen. Dat is tot op heden niet gebeurd. Een
time out om dat allemaal eens op een rijtje te zetten, is daarom
geboden.
Waarbij het LME vindt dat privatisering niet aan de orde is.
1.11. Een brede Integrale Effecten Rapportage van splitsen en
privatiseren als zodanig hoort in die brede beschouwing te worden
betrokken.
1.12. Niet in het minst vanwege de hoge kosten van splitsing en de
CBL's.
1.13. Alleen al de concrete dreiging van miljardenclaims op onze
bedrijven vanwege Amerikaanse beleggers in Cross Border Leases
rechtvaardigt een dergelijke effecten-rapportage. De Amerikaanse
overheid heeft de investeerders daar de revenuen van CBL's
inmiddels ontnomen, dus die investeerders willen zo snel mogelijk
van hun contracten af.
Zoals een delegatie van EZ op 12 januari in New York nogmaals
heeft moeten vaststellen.
Splitsing zet daar de deur wagenwijd voor open. De minister is
eindelijk zo ver, dat hij toegeeft dat alleen al de claim voor
Essent EUR 435 miljoen kan zijn. (Wat ook nog eens onjuist is,
want die is EUR 1,2 miljard). Hij heeft wat betreft de dreigende
claim voor de hele sector dus nog EUR 3 miljard schoorvoetende
erkenning te gaan. Uw Kamer mag dit niet laten passeren zonder
verlies van geloofwaardigheid in de soliditeit van uw
besluitvorming. Dat brengt ons op de handelwijze van de minister.
2. HET GEVEN VAN ONJUISTE INFORMATIE DOOR DE MINISTER AFSTRAFFEN
Het tweede dat wij vragen is: roept u Minister Brinkhorst toch
eens tot de orde. Hij geeft u als Kamer bij herhaling informatie
die niet deugt.
a. onjuiste informatie
b. onvolledige informatie
c. uit zijn verband gerukte informatie
Wij als LME hebben dat 'een keten van onwaarheden genoemd'. Een lijst
voorbeelden is bijgevoegd. De Kamer verkeerd inlichten is een
politieke doodzonde toch?
U mág eenvoudig niet accepteren dat u op een dergelijke wijze naar zó'n
belangrijke beslissing wordt gemanipuleerd. De 28.000 medewerkers in
de sector plus nog de collega's van de toeleveringsbedrijven zien dat
ook.
Ze vertellen het hun huisgenoten, familie en vrienden. Wij zijn het nu
aan het verspreiden naar partijafdelingen. Op onze website
'SplitsingNee' scoorden we binnen een week 100.000 hits. Een TNS NIPO-
enquête noteerde 82% tegenstanders onder de burgers en dus kiezers.
Van de aandeelhouders is inmiddels 83% niet voor splitsing. De mensen
zijn niet gek!
Er is veel te doen over de kloof tussen burgers en politiek. En het
gebrek aan vertrouwen. U kunt vandaag nog beginnen met dat vertrouwen
weer wat te vergroten door af te straffen dat u op een dergelijke
wijze wordt geïnformeerd.
Ten slotte, wij als Centrale Ondernemingsraden zijn u dankbaar dat u
onze argumenten het afgelopen jaar heeft willen aanhoren. We hopen dat
ze u zullen inspireren tot de juiste beslissing.
Wij zullen zolang als het nodig is onze strijd voortzetten; zonodig
bij de Eerste Kamer, het Europese Hof en verder. Zoals we ook de
burgers zullen blijven waarschuwen.
Wij geloven nog in een gezonde werking van de Tweede Kamer. Stelt u
ons niet teleur.
Met gevoelens van hoogachting,
Jan de Jong,
Voorzitter LME