Gemeente Twenterand
Actieprogramma jeugdbeleid toegelicht
Twenterand gastheer voor gedeputeerde G. Ranter tijdens tour door
provincie
Op vrijdag 3 februari bezocht gedeputeerde G. Ranter van de provincie
Overijssel Twenterand, om het actieprogramma, dat gekoppeld is aan het
convenant jeugdbeleid-jeugdzorg toe te lichten. De gemeenten Almelo,
Tubbergen, Wierden, Rijssen-Holten, Hellendoorn en Twenterand vormen
in dit kader een sub-regio. Wethouder Visser van Twenterand ontving de
gedeputeerde en de wethouders jeugd van de andere gemeenten om 16.00
uur in Vriezenveen, van waaruit ze met een oude Amerikaanse schoolbus
vertrokken naar Vroomshoop.
In 2004 heeft de gemeente Twenterand het convenant
jeugdbeleid-jeugdzorg met de Provincie Overijssel ondertekend. Voor de
uitwerking van het convenant is een actieprogramma 2005-2008
opgesteld. In Twenterand is destijds ook de Centrale Beleidsgroep
Jeugd daar bij betrokken geweest.
Actiepunten gemeente Twenterand convenant jeugdzorg jeugdbeleid
De gemeente Twenterand heeft bij haar keuze voor de actiepunten twee
duidelijke hoofdprioriteiten ingebracht, ontleend aan de lokale nota
jeugdbeleid 2004, nl. Ketensamenwerking en Infrastructuur. Daarnaast
zijn er (ook regionaal) de nodige aandachtspunten. Twenterand wil bij
de uitwerking van het actieprogramma inzetten op onderstaande
actiepunten.
Actiepunt 1. Deskundigheidsbevordering eerstelijnsvoorzieningen.
Hierbij gaat het om deskundigheidsbevordering bij signalering van
problematiek bij eerstelijnsvoorzieningen zoals
peuterspeelzaalleidsters, leerlingbegeleiders etc. Deze actie is
noodzakelijk om goed vroegtijdig te signaleren en door te verwijzen.
Actiepunt 2. Stroomlijnen informatie aan cliënten.
Deze actie heeft als doel om eenduidige informatie voor cliëntgroepen
te ontwikkelen.
Actiepunt 3. Verbeteren consultatiefunctie Bureau jeugdzorg.
Dit actiepunt betreft het ontwikkelen van een consultatietelefoon
t.b.v. eerstelijns voorzieningen.
Actiepunt 4. Verbeteren samenwerkingsafspraken ketenpartners BJZ, AMW,
GGD.
Hierbij gaat het om het maken van samenwerkingsafspraken op het gebied
van informatieoverdracht, verwijzing, uniformiteit in beoordeling,
hulpverlening en terugkoppeling tussen de ketenpartners. Het doel
hiervan is om efficiënter en effectiever hulp te verlenen. Dit
actiepunt is door het werkgebied Almelo benoemd als het centrale thema
in de uitwerking van het convenant.
Actiepunt 9. Evenwichtige verdeling van de inzet van
jeugdzorgvoorzieningen.
Uit informatie blijkt dat er historisch bepaald sprake is van een
groot verschil in inzet van jeugdzorgformatie tussen werkgebieden.
Almelo en omliggende gemeenten zijn in verhouding met bijvoorbeeld
Enschede en Hengelo onderbedeeld. Inzet is het verhogen van de
formatie van Bureau Jeugdzorg in het werkgebied Almelo. Zowel voor
Almelo als voor de andere subregio-gemeenten is dit actiepunt een
belangrijke voorwaarde om ook op andere punten tot betere samenwerking
te komen. Bureau Jeugdzorg heeft inmiddels voor de periode 1 sept.
2005 tot 1 jan. 2007 een tussenoplossing gerealiseerd waardoor Almelo
(hoofdlocatie ook voor het werkgebied) voor de aansluittaken
(consultatie en deskundigheidsbevordering) 28 uur per week extra inzet
krijgt. Per 1 januari 2007 wordt verwacht dat het rijk de hoogte van
het budget "aansluitingstaken" heeft vastgesteld en helderheid
ontstaat over structurele formatiecapaciteit.
Actiepunt 10. Ondersteuning opbouw jeugdzorg gerelateerde functies.
Dit actiepunt is gericht op het voorkomen van knelpunten t.g.v. de
invoering van de wet op de jeugdzorg en de Wmo. Verwacht wordt dat
door invoering van de Wmo taken worden overgeheveld naar gemeenten die
nu door de jeugdzorg worden uitgevoerd. De wet op de jeugdzorg is al
in werking waardoor de functies licht ambulante hulp en coördinatie
van de zorg niet meer tot de verantwoordelijkheid van de provincie
worden gezien. In de praktijk kunnen daardoor problemen ontstaan. De
provincie stelt hiervoor tijdelijk middelen beschikbaar uit hun
Actiefonds.
Actiepunt 12. Pilot integratie zorg- en jeugdloket drie
plattelandsgemeenten.
Deze actie richt zich op plattelandsgemeenten en is dus niet op de
gemeente Almelo van toepassing. In ons Wmo-project wordt in het kader
van het (zorg)loket de vraag gesteld hoe breed en hoe diep (hoe
vergaand tot levering van producten toe) het Wmo-loket dient te zijn.
Jeugdbeleid valt onder de Wmo. De provincie heeft belang bij beperking
instroom jeugdzorg. Dit actiepunt stelt de vraag in hoeverre het
zorgloket een rol kan spelen bij jeugd- en jeugdzorgbeleid.