Landstede


Platform ter verbetering van imago contactcentrabranche

Landstede heeft samen met het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven ECABO het initiatief genomen tot het oprichten van een Platform Contactcentra Zwolle en omstreken. Zaterdag 11 februari zal, voorafgaande aan de wedstrijd Landstede Basketbal MPC Capitals in de ZBC hal door alle 18 deelnemende partijen een intentieverklaring worden ondertekend.

Het beroep van contactcentermedewerker verdient een veel positiever imago, zegt projectcoördinator Evert Helfferich, directeur van de Economie beroepsopleidingen van Landstede.

Men denkt al snel aan de telefoontjes tussen zes en acht s avonds, waarbij een ongeïnteresseerde stem een lijstje met vragen opdreunt. Maar het beroep van contactcentermedewerker omvat veel meer.

Naast outbound wordt er ook heel veel gedaan op het gebied van inbound, waarbij contactcentermedewerkers juist vragen beantwoorden in plaats van ze te stellen.

Er zijn honderden, zoniet duizenden mensen die in deze regio dagelijks mensen te woord staan om informatie te verstrekken over diensten, leveringen, zorgverzekeringen, noem maar op. Dat vereist vakkundigheid.

Het platform wil het imago van de contactcentrabranche verbeteren. Er is grote behoefte aan voldoende en gekwalificeerd personeel, maar het aanbod voldoet niet aan de vraag.

Naast imagoverbetering is het realiseren van een algemene mbo-uitstroomrichting contactcentermedewerker een wens van de deelnemende organisaties. Het gaat hierbij om een BBL-opleiding waarbij medewerkers vier dagen werken en een dag per week naar school gaan, of een volledige BOL-opleiding.

Landstede start in maart een negen weken durende cursus Contactcentermedewerker, waarbij de deelnemers eenmaal per week een avond de cursus volgen. Het platform gaat bekijken of de aanwezige opleidingen kunnen worden samengevoegd waarbij gewerkt wordt aan een gezamenlijk loopbaantraject, en ook zal kennis uitgewisseld worden.

De deelnemende organisaties: Anwb-wegenwacht, Wehkamp BV, KPN Telecom, Landstede, Xcalibur Contact Center BV, Ecabo, Unique, Teleservice Tempo Team, Cristal Teleservices, Pples, ABN AMRO, Randstad, START Uitzendbureau, Totality, CWI, Vitens, Xcalibur Contact Center BV, Vedior. Het platform komt eenmaal per twee maanden bij een van de deelnemende organisaties samen.

De ondertekening van de intentieverklaring zal op zaterdag 11 februari, om 17.30 uur in de ZBC hal plaatsvinden.