Landstede
Platform ter verbetering van imago contactcentrabranche
Landstede heeft samen met het Kenniscentrum Beroepsonderwijs
Bedrijfsleven ECABO het initiatief genomen tot het oprichten van een
Platform Contactcentra Zwolle en omstreken. Zaterdag 11 februari zal,
voorafgaande aan de wedstrijd Landstede Basketbal MPC Capitals in de
ZBC hal door alle 18 deelnemende partijen een intentieverklaring
worden ondertekend.
Het beroep van contactcentermedewerker verdient een veel positiever
imago, zegt projectcoördinator Evert Helfferich, directeur van de
Economie beroepsopleidingen van Landstede.
Men denkt al snel aan de telefoontjes tussen zes en acht s avonds,
waarbij een ongeïnteresseerde stem een lijstje met vragen opdreunt.
Maar het beroep van contactcentermedewerker omvat veel meer.
Naast outbound wordt er ook heel veel gedaan op het gebied van
inbound, waarbij contactcentermedewerkers juist vragen beantwoorden in
plaats van ze te stellen.
Er zijn honderden, zoniet duizenden mensen die in deze regio dagelijks
mensen te woord staan om informatie te verstrekken over diensten,
leveringen, zorgverzekeringen, noem maar op. Dat vereist
vakkundigheid.
Het platform wil het imago van de contactcentrabranche verbeteren. Er
is grote behoefte aan voldoende en gekwalificeerd personeel, maar het
aanbod voldoet niet aan de vraag.
Naast imagoverbetering is het realiseren van een algemene
mbo-uitstroomrichting contactcentermedewerker een wens van de
deelnemende organisaties. Het gaat hierbij om een BBL-opleiding
waarbij medewerkers vier dagen werken en een dag per week naar school
gaan, of een volledige BOL-opleiding.
Landstede start in maart een negen weken durende cursus
Contactcentermedewerker, waarbij de deelnemers eenmaal per week een
avond de cursus volgen. Het platform gaat bekijken of de aanwezige
opleidingen kunnen worden samengevoegd waarbij gewerkt wordt aan een
gezamenlijk loopbaantraject, en ook zal kennis uitgewisseld worden.
De deelnemende organisaties: Anwb-wegenwacht, Wehkamp BV, KPN Telecom,
Landstede, Xcalibur Contact Center BV, Ecabo, Unique, Teleservice
Tempo Team, Cristal Teleservices, Pples, ABN AMRO, Randstad, START
Uitzendbureau, Totality, CWI, Vitens, Xcalibur Contact Center BV,
Vedior. Het platform komt eenmaal per twee maanden bij een van de
deelnemende organisaties samen.
De ondertekening van de intentieverklaring zal op zaterdag 11
februari, om 17.30 uur in de ZBC hal plaatsvinden.