Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Pop Art

11 februari - 5 maart 2006

Reclame, consumptieartikelen, stripverhalen, koopzondagen, internet: sinds de ontwikkeling van de Pop Art in de jaren zestig is de massaconsumptiemaatschappij alleen nog maar verder uitgedijd. Pop Art ontstond in die welvarende jaren als ode aan de overvloed. Hoewel daarna weer verschillende andere stromingen elkaar opvolgden, is Pop Art nooit verdwenen. Massamedia zijn een inspiratie voor kunstenaars gebleven, alleen heette het in de jaren erna anders, bijvoorbeeld fotorealisme, postmodernisme of urban art. Het CBK Rotterdam heeft in de afgelopen decennia een collectie opgebouwd met enkele spraakmakende Nederlandse Pop Art kunstenaars. In februari organiseert het rond deze werken een groepstentoonstelling die laat zien dat Pop Art is blijven doorleven en nieuwe uitingsvormen heeft gevonden. Pop Art van verschillende generaties, en van Nederlandse bodem, is van 11 februari tot 6 maart te zien en te leen.

In de jaren zestig verhieven Britse en Amerikaanse Pop Art kunstenaars colaflesjes en foto's van filmsterren tot kunst. Dat deden ze in een stijl die leek op de gladde reclamebeeldtaal of op cartoons. In de Hollandse Pop Art in het CBK is te zien dat Nederlanders dat ook deden, maar liever nog de collagetechniek gebruikten. Deze techniek was eerder in de twintigste eeuw in Europa opgekomen en kreeg in de polderpop-art een nieuwe betekenis. Nederland was niet meer zo pro-Amerikaans als vlak na de oorlog en men sprak over een Cocakolonisatie. Deze kritische houding tegenover de massaconsumptiemaatschappij leverde aan deze kant van de oceaan een ander soort kunst op. Nederlandse Pop Art kunstenaars combineerden foto's uit kranten en tijdschriften tot een gefragmenteerd beeld, wat een vervreemdend effect had. Het idee van vervreemding verwees naar het idee dat de mens verloren raakt in deze moderne wegwerpmaatschappij. Vooral toen de jaren zestig vorderden en politieke onvrede toenam, culminerend in het reljaar 1968, werden deze neo-marxistische opvattingen in de kunst sterker. Deze benadering kwam overigens niet alleen in Nederland voor, maar ook in Duitsland en Italië. En wordt nu nog beoefend, zo is in de tentoonstelling te zien.

Andere kunstenaars bedienden zich van de meest moderne materialen. Sjabloon- en zeefdruktechnieken waren een goede manier om het gladde uiterlijk van de consumptiemaatschappij na te bootsen. Rasters en out-of-focus beelden leggen een extra obstakel tussen de kijker en het onderwerp: ook een manier van vervreemding, die hedentendage net zoveel wordt gebruikt als veertig jaar geleden. In objecten gebruikten kunstenaars plastic, perspex en neon. Grote en kleurrijke kunstwerken zijn te zien van Woody van Amen en Mathieu Ficheroux, en van hedendaagse kunstenaars zoals Atelier van Lieshout. Ook andere grote namen uit de beginjaren van de Pop Art zijn vertegenwoordigd: Henk Tas, Daan van Golden en Ben Admiraal. Een jaren tachtig exponent is de IJslander Erro. Onder de hedendaagse kunstenaars bevinden zich: Charlotte Schleiffert, Martijn te Winkel, David Flipse, Bas Meerman, en vele anderen.

De geëxposeerde kunstwerken zijn te leen, vanaf 2 euro per maand.

'Pop Art'

11 februari - 5 maart 2006

Centrum Beeldende Kunst
Nieuwe Binnenweg 75
3014 GE Rotterdam
t 010 436 0288
www.cbk.rotterdam.nl

Di - vr 12 - 17 uur, za 10 - 17 uur, zo 12 - 17 uur

Entree gratis

Noot aan de pers: Bijgaande foto is een werk van Daan van Golden, zonder titel, zeefdruk, 1979 (foto: Gerard Bovenberg). Deze en andere foto's zijn beschikbaar in hoge resolutie. Hiervoor of voor meer informatie kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met het CBK 010 436 0288 en vragen naar Sandra Smets, com@cbk.rotterdam.nl of Maartje Heikamp.

Sandra Smets
communicatiemedewerker

Centrum Beeldende Kunst
Nieuwe Binnenweg 75
3014 GE Rotterdam
t 010 436 0288
com@cbk.rotterdam.nl
www.cbk.rotterdam.nl
www.tentplaza.nl
www.openbarekunst.nl
www.rotterdamsekunstenaars.nl