Provincie Noord-Brabant

|Datum         |
|10 februari   |
|2006          |
|Nummer        |
| 30           |

Focus op A27
Regiobestuurders werken samen aan oplossingen verkeersproblemen regio Breda - Oosterhout


De gemeenten Breda en Oosterhout, Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant hebben afgesproken gezamenlijk een regionale verkeersstudie te doen. De regio voorziet een zodanige verkeersgroei, dat zij nu in actie komt om verkeersproblemen straks te voorkomen. De studie moet leiden tot oplossingsrichtingen op lange termijn in het gebied tussen knooppunt Hooipolder en St. Annabosch. Ook voor de korte termijn worden maatregelen genomen.

De regio Breda - Oosterhout komt over vijftien jaar in de knel als zij nu geen voorzorgsmaatregelen neemt, zeggen de bestuurders. De verwachting is dat het verkeer meer zal groeien dan de huidige infrastructuur aankan. Daarbij spelen ook op kortere termijn verschillende ruimtelijke ontwikkelingsplannen: Teteringen, Vrachelen 3, 4 en 5, Oosterhout Oost en Breda Oost.
De langere en kortere termijn ontwikkelingen vormen voor de regio aanleiding om nu de regionale studie te starten. En vooral om dat in gezamenlijkheid te doen, met de provincie als trekker.

Regionale Verkenning
De geplande studie is een vervolg op BORDT en de Beter Bereikbaar Brabant studie; de focus ligt op het gebied tussen knooppunt Hooipolder en St. Annabosch. Mogelijkheden voor een haalbaarheidstudie naar een parallelstructuur langs de A27 worden in de verkenning meegenomen.
Het Uitwerkingsplan Streekplan en huidige ruimtelijke ontwikkelingsplannen zijn uitgangspunten voor de studie.
De planning is om in april een eerste verkeersonderzoek te doen dat gaat dienen als nulmeting voor het lange termijn onderzoek. Vervolgens moet een analyse uitwijzen of deze lange termijn studie leidt tot opname van een oplossingsrichting in het meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van het Rijk.
De regionale partners hebben de ambitie om de studie/verkenning eind 2007 af te ronden. Dan zal er tevens eerste beeld zijn van een oplossingsrichting.

Korte Termijn
Dit voorjaar start de reconstructie van de Oosterhoutseweg. Rijden via de A27 is de meest aangewezen omleidingroute. Het gezamenlijke uitgangspunt daarbij is dat het verkeer op de A27 dan blijvend kan doorstromen. Vooral om sluipverkeer te voorkomen in Dorst en Den Hout.
De regio wil het zogenoemde 'onderliggende wegennet' beter benutten om zo doorstroming op de A27 te faciliteren. Met verkeersmonitoring houden de wegbeheerders constant in de gaten waar opstoppingen dreigen of waar automobilisten sluiproutes nemen. In het laatste geval worden verkeerslichten anders ingesteld om de betreffende route onaantrekkelijk te maken. Voor vastlopend verkeer zijn scenario's uitgewerkt om het verkeer van en/of naar de A27 toe te doseren als dat nodig is. En hebben Breda en Oosterhout uitgebreid gekeken welke omleidingroutes het meest geschikt zijn.

Openbaar vervoer
De regiobestuurders bereiden ook andere soorten maatregelen voor om overlast door wegwerkzaamheden zo veel als mogelijk te beperken. Zo wordt gekeken naar openbaar vervoer ter compensatie van de wegafsluiting.




Provincie Noord-Brabant