ProRail
Persbericht
10-02-2006
Veiligheid Betuweroute vereist deelname van ProRail in Consortium - In ât
Veld en Klerk: loyaliteit aan de opdrachtgever staat voorop
Om de spoorveiligheid te kunnen garanderen vindt spoorbeheerder
ProRail deelname aan het samenwerkingsverband voor de exploitatie van
de Betuweroute essentieel. Bert Klerk, voorzitter van de Raad van
Bestuur van ProRail: âHet spoor is veilig, dat moet zo blijven. Bij de
bouw van de Betuweroute is uitgegaan van één ongedeeld spoornet voor
één beheerder. De Betuweroute is daarom volledig geïntegreerd in
het bestaande spoornet. Dat is ingericht voor één verkeersleiding en
één beheer- en onderhoudsorganisatie. Dat zijn rollen die nu aan
ProRail zijn toebedeeld. Wat ons betreft moet de aandacht niet uitgaan
naar de samen-werkende partners in het Consortium maar naar de
ingewikkeldheid van de regelgeving waarmee het Consortium te maken
krijgt.â Op 12 januari schreef de voorzitter van de Raad van
Commissarissen van ProRail, Roel in ât Veld daarom al aan minister K.
Peijs: âOndanks de herhaaldelijk verstrekte argumentatie hebben wij de
leiding van het ministerie er niet van weten te overtuigen dat de
oplossing met twee concessies niet de best mogelijke is. Desondanks
past het ProRail het primaat van de politiek voorrang te verlenen.â
Klerk vervolgt met: âOns standpunt is dat wij altijd loyaal zijn aan
onze opdrachtgever en financier, de Rijksoverheid. We waarschuwen de
minister van Verkeer en Waterstaat wel voor de complexi-teit die in de
overeenkomsten voor de commerciële exploitatie van de Betuweroute
ligt opgesloten. Er liggen nu werkbare uitgangspunten maar nog geen
uitvoerbare en volledige set regels en af-spraken. Vorig jaar heeft de
Minister in de 2-e Kamer gesteld dat het zeker vier jaar zou duren om
de Betuweroute contracteerbaar voor private partijen te krijgen. Op
dringende wens van de Minister proberen we dat nu in ruim een jaar te
doen. Of dat kan, weet nog niemand. Hoe voortvarend ik ook wil zijn.
Ik moet namelijk telkens blijven toetsen aan de spoorveiligheid, de
betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van het bestaande spoor.â
Het Recht
âDe minister kiest uitdrukkelijk voor drie concessies. Daarmee wordt
ondanks grote tijdsdruk een noviteit ingevoerd en ook een andere weg
gekozen dan voor de HSL-Zuid. Of die concessies te maken zijn en waar
ProRail nog tegenaan kan lopen, moet nog blijken. De ervaring met de
conces-sie voor het bestaande spoornet leert dat het niet gemakkelijk
is en lang kan durenâ, aldus Klerk.