Jonge bromfietsers maken minder brokken
Jonge bromfietsers maken veel minder brokken dan een paar jaar
geleden. Dat blijkt uit de bromfietsstatistiek van het Centrum voor
Verzekeringsstatistiek (CVS). Tussen 2001 en 2002 veroorzaakte nog
bijna één op de vier brommerrijders van zestien jaar schade. In de
periode tussen 1 mei 2004 en 1 mei 2005 is die kans teruggelopen naar
ongeveer één op veertien, een daling van de schadekans met maar liefst
18 procentpunt.
De laatste bromfietsenquête van het CVS ging over de periode 1 mei
2001 tot 1 mei 2002. In de tussentijd heeft het rekenbureau geen
rapportage gepubliceerd, doordat de representativiteit te laag was om
een betrouwbaar beeld te geven.
Aan de vernieuwde rapportage, die de periode tussen 1 mei 2004 en 1
mei 2005 beslaat, deed wél weer een meerderheid mee. De deelnemende
verzekeraars verzekeren naar schatting 84 procent van het totale
brommerpark.
Daling bij alle leeftijdscategorieën
Doordat de enquête is aangepast, is een één-op-één vergelijking niet
op alle punten mogelijk, maar de belangrijkste kerncijfers kunnen wel
worden vergeleken. Zo blijkt dat de schadefrequentie bij alle
leeftijdscategorieën aanzienlijk is afgenomen ten opzichte van de
vorige bromfietsrapportage, met name bij jonge bromfietsers. De
gemiddelde schadekans bedraagt 1,74 procent, terwijl dat drie jaar
geleden nog ruim vier procent was.
De afname wordt ook bevestigd door cijfers van de Adviesdienst Verkeer
en Vervoer. In 2001 werden nog 2.100 ziekenhuisgewonden geregistreerd
als gevolg van een bromfietsongeval; in 2004 is dit aantal gedaald tot
1.500, een afname van bijna dertig procent. De daling is ook hier met
name bij jonge bromfietsers zichtbaar.
Verklaring
Een verklaring voor de afnemende schadefrequentie kan volgens
CVS-projectleider Fred Treur worden gezocht in twee aspecten: het feit
dat brommers op de weg rijden (en niet meer op het fietspad) en de
invoering van het brommercertificaat. Toch is dit geen specifieke
verklaring voor de daling tussen 2001-2002 en 2004-2005, aangezien
brommers al sinds 2000 op de weg rijden en het brommercertificaat
medio jaren negentig werd ingevoerd, zegt hij. Het kan zijn dat de
twee maatregelen pas later effect zijn gaan sorteren, maar een
afdoende verklaring is het niet. Wel zien we de trend van een dalende
schadefrequentie ook terug bij personen- en vrachtautos, al is de
daling bij bromfietsen forser.
Stijging schadebedrag
Hoewel de schadekans aanzienlijk is gedaald, is het schadebedrag
gestegen. In de statistiek over 2001-2002 bedroeg het gemiddelde
schadebedrag per claim nog 1.229 euro; nu ligt dat bedrag op 1.625
euro, een stijging van maar liefst tien procent per jaar. Deze
stijging is volgens Treur het gevolg van inflatie, maar ook van een
relatief grotere afname van het aantal kleine schaden, waardoor het
gemiddelde schadebedrag toeneemt.
Verzekerd!, februari 2006
Verbond van Verzekeraars