Ondernemingsplan NMBS-Groep 2006-2007
10/02/2006
Brussel, 10 februari 2006. Deze week heeft de NMBS-Groep haar eerste
geconsolideerd ondernemingsplan ter bespreking aan het paritair
samengesteld Sturingscomité en de Voogdijminister voorgelegd. Dit plan
omschrijft de strategie die de drie bedrijven van de NMBS-Groep
gezamenlijk willen toepassen in 2006 en 2007. Het geconsolideerd
ondernemingsplan omvat tal van belangrijke investeringen om de
spoorinfrastructuur verder uit te breiden. Het stelt ook een verdere
stijging van het aantal reizigers voorop en gaat uit van het bereiken
van het financiële evenwicht in 2008.
Verdere stijging van het aantal reizigers:
Het plan 2006-2007 stelt een verdere verhoging van het aantal
reizigers voorop. In het lopende beheerscontract staat als
doelstelling om het aantal reizigers tussen 2000 en 2006 met 25 % te
verhogen.
Het plan dat nu voorligt, gaat uit van een verdere stijging van
nogmaals 25% reizigers tussen 2006 en 2012. Hiermee zal de groei
groter zijn dan de natuurlijke groei van de mobiliteit en zal het
marktaandeel van de NMBS stijgen. De troeven die het spoor heeft, zijn
het grootst met betrekking tot het pendelverkeer. Het is vooral in dit
marktsegment dat een reizigersgroei wordt nagestreefd.
Investeringen:
De NMBS-Groep investeert in de periode 2005-2007 in totaal 4789
miljoen euro.
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet,
neemt tijdens deze periode het grootste deel van de investeringen
(69%) van de NMBS-Groep voor haar rekening. Infrabel investeert 3,314
miljard euro in verschillende spoorprojecten en legt vooral de nadruk
op de modernisering en uitbreiding van de binnenlandse
spoorinfrastructuur. Andere belangrijke posten voor Infrabel zijn de
realisatie van het GEN-project, de verdere afwerking van het hst-net,
veiligheid én een beter onthaal van de reizigers.
De NMBS investeert 947 miljoen euro. Zo werd recent een bestelling
geplaatst van 90 bijkomende dubbeldeksrijtuigen. In de periode
2006-2007 volgt er één van 80 drieledige motorstellen. Hiermee zal het
bedrijf een antwoord geven op de stijgende capaciteitsbehoeften.
Daarnaast wordt een deel van het oudste reizigersmaterieel vernieuwd
om het comfort van de reizigers te verhogen en worden belangrijke
investeringen gedaan om de onderhoudswerkplaatsen te moderniseren.
De NMBS-Holding van haar kant besteedt 528 miljoen euro. Dit bedrag
gaat voornamelijk naar de bouw en inrichting van parkings voor de
reizigers, een verdere verbetering van de stationsgebouwen en
modernisering van de informatica binnen de NMBS-Groep.
NMBS-Groep werft 2500 nieuwe werknemers aan in de periode 2006- 2007:
In totaal zullen er voor de NMBS-Groep in de periode 2006-2007 zon
2500 personen worden aangeworven. Dit hoge aantal aanwervingen zal de
jaren daarna niet uitzonderlijk zijn.
De aanwervingpolitiek van de spoorwegmaatschappij verliep tijdens de
voorbije decennia afwisselend met grote aanwervinggolven en
aanwervingstops. Onder meer daardoor kijkt de NMBS-Groep nu aan tegen
een wel erg atypische leeftijdspiramide. 60% van het personeel is 45
jaar of ouder. Tussen nu en 2012 bereiken 40% van de 38 000
spoorwegmensen de pensioengerechtigde leeftijd. Het merendeel daarvan
moet worden vervangen. Dit zal nodig zijn omdat de afgelopen jaren al
grote inspanningen werden geleverd op het vlak van
productiviteitsverhoging en omdat het reizigersverkeer duidelijk in de
lift zit. De NMBS vervoert sedert 2000 gemiddeld jaarlijks zon 5% meer
reizigers. Het aantal werknemers daalde in dezelfde periode van 40 315
VTE (voltijds equivalent) tot 36 969 VTE.
De juiste aantallen, profielen en jobinhoud van de werknemers zullen
jaarlijks worden geëvalueerd.
Groepsresultaten:
De bedrijfsopbrengsten zullen volgens bovenstaande ramingen sterker
stijgen en hoger liggen dan de bedrijfskosten. Hierdoor zal in 2006 en
2007 een positief operationeel resultaat worden bereikt (dit wil
zeggen zonder rekening te houden met afschrijvingen,
waardeverminderingen en financieel resultaat).
De cash flow zou in 2007 positief zijn ten belope van 74,2 miljoen
euro. Dit bedrag blijft echter nog te laag om ook de investeringen met
eigen fondsen te financieren. Mee hierdoor zal de schuld van de Groep
toenemen in 2006 en 2007. Het plan houdt rekening met een succesvolle
afronding van de verkoop van ABX.
Mits verderzetting van de huidige inspanningen, blijft het objectief
om deze schuld vanaf 2008 te stabiliseren een haalbare kaart. Dit zal
gebeuren zonder ontslagen, vertrekplannen, looninlevering of andere
drastische ingrepen die legio zijn in bedrijven in sanering.
Andere belangrijke verbeteringsprojecten voor de periode 2006-2007:
New passengers:
De NMBS moet als operator uiteraard de volledige controle hebben over
de conceptie, de productie en de commercialisering van haar producten
en diensten.
Infrabel draagt daarom een aantal taken, die het momenteel nog zelf
uitvoert op het terrein, over aan de operator NMBS.
In totaal betreft het 1395 VTE (voltijds equivalent) personeelsleden
die bij de directie reizigers zullen worden ondergebracht.
Uitbreiding van het aanbod:
Eind 2006 zal het aanbod zijn uitgebreid met vier nieuwe rechtstreekse
treinen naar Brussel en het City Rail-aanbod. De eerste fase in de
uitbouw van het GEN ontwikkelt zich bovendien verder. Aan het
hogesnelheidsverhaal wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd.
Het proces van de tariefvereenvoudiging wordt verder gezet. Daardoor
moet het mogelijk worden om zoveel mogelijk gebruik te maken van
geautomatiseerde instrumenten en verkoopskanalen, zoals het internet.
Betere toegankelijkheid van de stations:
Op basis van commerciële, operationele en omgevingscriteria worden de
stations onderverdeeld naargelang hun uitrustingsgraad en het aantal
diensten dat er wordt aangeboden.
Het station moet makkelijk toegankelijk zijn ongeacht de gekozen
transportwijze (auto, fiets, bus,). Daarom zullen vraag en aanbod
inzake parkings voor autos en fietsen, en aansluitingen op openbaar
vervoer op elkaar worden afgestemd.
Thans fungeren twaalf parkings als proef voor het kosteloos aanbieden
van autoparkeerplaatsen aan de houders van een treinkaart. Bij een
gunstige evaluatie wordt een uitbreiding van het project gepland.
Corporate Security Services:
Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te verhogen wordt de
operationele organisatie van de Corporate Security Services
herbekeken. Het actieveld van B-Security zal verder worden vergroot
met de bewaking van de directiegebouwen en de verdere uitbreiding van
camerabewaking in de stations. Een Nationale Controlekamer zal het
centrale beheer van de camerabewaking verzekeren.
Samenvoegen van de verkeersleiding tot een centrale verkeersleiding:
Om een nog betere veiligheid, stiptheid en kwaliteitsvolle informatie
te kunnen aanbieden, zal Infrabel haar verkeersleidingen samenvoegen.
De opvolging en regeling van het treinverkeer verloopt hierdoor met
minder tussenschakels per grote spooras. Dit alles wordt ondersteund
door verscheidene, efficiënte informaticatoepassingen.
Concentratie seinhuizen:
Infrabel is volop bezig met de vernieuwing en concentratie van haar
seinhuizen. Hierdoor wordt de actieradius vergroot, waardoor de
opvolging van het treinverkeer wordt verbeterd. Met de concentratie
naar 31 permanent bediende seinhuizen wil Infrabel de veiligheid,
kwaliteit en betrouwbaarheid van haar seinposten verbeteren.
Logistieke Centra Infrastructuur (LCI):
Dankzij de technische evolutie kan Infrabel het onderhoud van haar
spoorinfrastructuur verder moderniseren. Door de concentratie van haar
onderhoudsactiviteiten in modernere logistieke centra kan het
personeel van betere werkomstandigheden genieten. De concentratie
verhoogt de doeltreffendheid van de werkplaatsen en omvat ook een
magazijnfunctie. Een informaticasysteem (ERP) ondersteunt het
stockbeheer van alle magazijnen en geeft een terugkoppeling naar de
investeringsprojecten.
Personeelsbeleid:
In de periode 2006-2007 zal binnen de NMBS-Groep speciale aandacht
uitgaan naar competentiemanagement. Hiertoe zal het interne
opleidingscentrum train@rail, dat opgestart werd in 2005 verder worden
uitgewerkt. Daarnaast zullen Performance Management Processes worden
opgestart waarbij jaarlijkse doelstellingen worden geëvalueerd.
Verder overleg:
Het geconsolideerd ondernemingsplan wordt nu ter bespreking voorgelegd
aan de Voogdijminister en de sociale partners. Daarnaast zullen de
bedrijven van de NMBS-Groep in de periode waarop de planning van
toepassing is verder overleg moeten plegen onder andere over de
interne verdeling van kosten en over mogelijke aanpassingen naar
aanleiding van de omzetting van Europese regelgeving (2^e en 3^e
spoorwegpakket) in Belgische wetgeving.
""
NMBS