NMBS

Ondernemingsplan NMBS-Groep 2006-2007

10/02/2006

Brussel, 10 februari 2006. Deze week heeft de NMBS-Groep haar eerste geconsolideerd ondernemingsplan ter bespreking aan het paritair samengesteld Sturingscomité en de Voogdijminister voorgelegd. Dit plan omschrijft de strategie die de drie bedrijven van de NMBS-Groep gezamenlijk willen toepassen in 2006 en 2007. Het geconsolideerd ondernemingsplan omvat tal van belangrijke investeringen om de spoorinfrastructuur verder uit te breiden. Het stelt ook een verdere stijging van het aantal reizigers voorop en gaat uit van het bereiken van het financiële evenwicht in 2008.

Verdere stijging van het aantal reizigers:
Het plan 2006-2007 stelt een verdere verhoging van het aantal reizigers voorop. In het lopende beheerscontract staat als doelstelling om het aantal reizigers tussen 2000 en 2006 met 25 % te verhogen.

Het plan dat nu voorligt, gaat uit van een verdere stijging van nogmaals 25% reizigers tussen 2006 en 2012. Hiermee zal de groei groter zijn dan de natuurlijke groei van de mobiliteit en zal het marktaandeel van de NMBS stijgen. De troeven die het spoor heeft, zijn het grootst met betrekking tot het pendelverkeer. Het is vooral in dit marktsegment dat een reizigersgroei wordt nagestreefd.

Investeringen:
De NMBS-Groep investeert in de periode 2005-2007 in totaal 4789 miljoen euro.

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, neemt tijdens deze periode het grootste deel van de investeringen (69%) van de NMBS-Groep voor haar rekening. Infrabel investeert 3,314 miljard euro in verschillende spoorprojecten en legt vooral de nadruk op de modernisering en uitbreiding van de binnenlandse spoorinfrastructuur. Andere belangrijke posten voor Infrabel zijn de realisatie van het GEN-project, de verdere afwerking van het hst-net, veiligheid én een beter onthaal van de reizigers.

De NMBS investeert 947 miljoen euro. Zo werd recent een bestelling geplaatst van 90 bijkomende dubbeldeksrijtuigen. In de periode 2006-2007 volgt er één van 80 drieledige motorstellen. Hiermee zal het bedrijf een antwoord geven op de stijgende capaciteitsbehoeften. Daarnaast wordt een deel van het oudste reizigersmaterieel vernieuwd om het comfort van de reizigers te verhogen en worden belangrijke investeringen gedaan om de onderhoudswerkplaatsen te moderniseren.

De NMBS-Holding van haar kant besteedt 528 miljoen euro. Dit bedrag gaat voornamelijk naar de bouw en inrichting van parkings voor de reizigers, een verdere verbetering van de stationsgebouwen en modernisering van de informatica binnen de NMBS-Groep.

NMBS-Groep werft 2500 nieuwe werknemers aan in de periode 2006- 2007: In totaal zullen er voor de NMBS-Groep in de periode 2006-2007 zon 2500 personen worden aangeworven. Dit hoge aantal aanwervingen zal de jaren daarna niet uitzonderlijk zijn.

De aanwervingpolitiek van de spoorwegmaatschappij verliep tijdens de voorbije decennia afwisselend met grote aanwervinggolven en aanwervingstops. Onder meer daardoor kijkt de NMBS-Groep nu aan tegen een wel erg atypische leeftijdspiramide. 60% van het personeel is 45 jaar of ouder. Tussen nu en 2012 bereiken 40% van de 38 000 spoorwegmensen de pensioengerechtigde leeftijd. Het merendeel daarvan moet worden vervangen. Dit zal nodig zijn omdat de afgelopen jaren al grote inspanningen werden geleverd op het vlak van productiviteitsverhoging en omdat het reizigersverkeer duidelijk in de lift zit. De NMBS vervoert sedert 2000 gemiddeld jaarlijks zon 5% meer reizigers. Het aantal werknemers daalde in dezelfde periode van 40 315 VTE (voltijds equivalent) tot 36 969 VTE.

De juiste aantallen, profielen en jobinhoud van de werknemers zullen jaarlijks worden geëvalueerd.

Groepsresultaten:
De bedrijfsopbrengsten zullen volgens bovenstaande ramingen sterker stijgen en hoger liggen dan de bedrijfskosten. Hierdoor zal in 2006 en 2007 een positief operationeel resultaat worden bereikt (dit wil zeggen zonder rekening te houden met afschrijvingen, waardeverminderingen en financieel resultaat).

De cash flow zou in 2007 positief zijn ten belope van 74,2 miljoen euro. Dit bedrag blijft echter nog te laag om ook de investeringen met eigen fondsen te financieren. Mee hierdoor zal de schuld van de Groep toenemen in 2006 en 2007. Het plan houdt rekening met een succesvolle afronding van de verkoop van ABX.

Mits verderzetting van de huidige inspanningen, blijft het objectief om deze schuld vanaf 2008 te stabiliseren een haalbare kaart. Dit zal gebeuren zonder ontslagen, vertrekplannen, looninlevering of andere drastische ingrepen die legio zijn in bedrijven in sanering.

Andere belangrijke verbeteringsprojecten voor de periode 2006-2007:

New passengers:
De NMBS moet als operator uiteraard de volledige controle hebben over de conceptie, de productie en de commercialisering van haar producten en diensten.
Infrabel draagt daarom een aantal taken, die het momenteel nog zelf uitvoert op het terrein, over aan de operator NMBS.

In totaal betreft het 1395 VTE (voltijds equivalent) personeelsleden die bij de directie reizigers zullen worden ondergebracht.

Uitbreiding van het aanbod:
Eind 2006 zal het aanbod zijn uitgebreid met vier nieuwe rechtstreekse treinen naar Brussel en het City Rail-aanbod. De eerste fase in de uitbouw van het GEN ontwikkelt zich bovendien verder. Aan het hogesnelheidsverhaal wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd.

Het proces van de tariefvereenvoudiging wordt verder gezet. Daardoor moet het mogelijk worden om zoveel mogelijk gebruik te maken van geautomatiseerde instrumenten en verkoopskanalen, zoals het internet.

Betere toegankelijkheid van de stations:
Op basis van commerciële, operationele en omgevingscriteria worden de stations onderverdeeld naargelang hun uitrustingsgraad en het aantal diensten dat er wordt aangeboden.

Het station moet makkelijk toegankelijk zijn ongeacht de gekozen transportwijze (auto, fiets, bus,). Daarom zullen vraag en aanbod inzake parkings voor autos en fietsen, en aansluitingen op openbaar vervoer op elkaar worden afgestemd.

Thans fungeren twaalf parkings als proef voor het kosteloos aanbieden van autoparkeerplaatsen aan de houders van een treinkaart. Bij een gunstige evaluatie wordt een uitbreiding van het project gepland.

Corporate Security Services:

Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te verhogen wordt de operationele organisatie van de Corporate Security Services herbekeken. Het actieveld van B-Security zal verder worden vergroot met de bewaking van de directiegebouwen en de verdere uitbreiding van camerabewaking in de stations. Een Nationale Controlekamer zal het centrale beheer van de camerabewaking verzekeren.

Samenvoegen van de verkeersleiding tot een centrale verkeersleiding: Om een nog betere veiligheid, stiptheid en kwaliteitsvolle informatie te kunnen aanbieden, zal Infrabel haar verkeersleidingen samenvoegen. De opvolging en regeling van het treinverkeer verloopt hierdoor met minder tussenschakels per grote spooras. Dit alles wordt ondersteund door verscheidene, efficiënte informaticatoepassingen.

Concentratie seinhuizen:
Infrabel is volop bezig met de vernieuwing en concentratie van haar seinhuizen. Hierdoor wordt de actieradius vergroot, waardoor de opvolging van het treinverkeer wordt verbeterd. Met de concentratie naar 31 permanent bediende seinhuizen wil Infrabel de veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van haar seinposten verbeteren.

Logistieke Centra Infrastructuur (LCI):
Dankzij de technische evolutie kan Infrabel het onderhoud van haar spoorinfrastructuur verder moderniseren. Door de concentratie van haar onderhoudsactiviteiten in modernere logistieke centra kan het personeel van betere werkomstandigheden genieten. De concentratie verhoogt de doeltreffendheid van de werkplaatsen en omvat ook een magazijnfunctie. Een informaticasysteem (ERP) ondersteunt het stockbeheer van alle magazijnen en geeft een terugkoppeling naar de investeringsprojecten.

Personeelsbeleid:
In de periode 2006-2007 zal binnen de NMBS-Groep speciale aandacht uitgaan naar competentiemanagement. Hiertoe zal het interne opleidingscentrum train@rail, dat opgestart werd in 2005 verder worden uitgewerkt. Daarnaast zullen Performance Management Processes worden opgestart waarbij jaarlijkse doelstellingen worden geëvalueerd.

Verder overleg:
Het geconsolideerd ondernemingsplan wordt nu ter bespreking voorgelegd aan de Voogdijminister en de sociale partners. Daarnaast zullen de bedrijven van de NMBS-Groep in de periode waarop de planning van toepassing is verder overleg moeten plegen onder andere over de interne verdeling van kosten en over mogelijke aanpassingen naar aanleiding van de omzetting van Europese regelgeving (2^e en 3^e spoorwegpakket) in Belgische wetgeving.

""