Blauw New Media
---
2e event Blauw Research en SPSS One River weer groot succes
Rotterdam , 10 februari 2006
De veelheid aan kanalen waarmee organisaties tegenwoordig communiceren
met hun klanten wordt te weinig ingezet voor onderzoeksdoeleinden.
Marktonderzoek wordt in veel organisaties slechts op enkele
vastgestelde momenten uitgevoerd. Organisaties kunnen veel waardevolle
informatie te pakken krijgen als de onderzoekscomponent een vast
onderdeel is van het klantcontact in bijvoorbeeld (web)winkels, call
centers of via e-mail.
Op elk willekeurig moment dat er contact is met een klant kun je
vragen stellen. Dit om bijvoorbeeld ontbrekende gegevens van de klant
aan te vullen, maar ook om beter inzicht te krijgen in huidige en
toekomstige behoeften en interesses, aldus Wout van der Wijk,
directeur Blauw Research. De statische benadering zorgt voor een
momentopname en geeft daardoor te weinig inzicht in bijvoorbeeld
seizoensvariaties, die een grote invloed kunnen hebben op de vraag
naar bepaalde producten of diensten.
Voor Blauw Research en SPSS reden om op 9 februari jl een 2e evenement
te organiseren dat geheel in het teken stond van de vraag hoe
verschillende soorten gegevens samenkomen en omgezet worden in
bruikbare data. Maar liefst 70 deelnemers reisden af naar de Orangerie
te s-Hertogenbosch om deel te neme aan een zorgvuldig samengesteld
programma met interessante sprekers en interactieve sessies. Voor de
aanwezigen was het een zeer geslaagd evenement. Enerzijds door het
weer ontmoeten van oude bekenden en anderzijds door de prikkelende
inhoud.
Zo sprak de heer Hans Zijlstra, Manager Customer Management & Loyalty,
over hoe het 15 maanden later gesteld is met de vooruitstrevende
marketingactiviteiten binnen zijn organisatie en de integratie van de
verschillende databronnen binnen KLM Nederland. Dit naar aanleiding
van de aanmoedigingsprijs die KLM Nederland in 2004 won. Sprekers van
onder andere NUON en KPN lichtten toe hoe zij in hun organisatie de
bestaande kanalen inzetten voor onderzoeksdoeleinden.
Leermomenten alom mede doordat de presentatoren niet alleen een mooi
weer presentatie verzorgden. Met name de bijdrage aan het begin van de
dag door Arko van Brakel, dagvoorzitter, over de uitdaging hoe om te
gaan met de stortvloed van data nu en zeker in de toekomst heeft veel
organisaties aan het denken gezet. Organisaties die slim omgaan met
hun contactmomenten bewegen al in de richting van Enterprise Feedback
Management (EFM). Dit is een benadering waarbinnen alle bestaande
kanalen gekoppeld worden voor onderzoeksdoeleinden. Analytische
software ondersteunt de integratie van die kanalen en helpt
medewerkers van bijvoorbeeld het call center om op het juiste moment
de juiste vragen te stellen, besluit Frank Passtoors, country manager
SPSS.
Het evenement werd afgesloten met een diner waarbij tijdens de
paneldiscussie gediscussieerd kon worden met verschillende
interessante personen, zoals Hans Zijlstra van KLM, Tijs Rotmans van
KPN en Wout van der Wijk van Blauw Research. De middag en avond werden
op bijzonder enthousiaste en kritische wijze geleid door dagvoorzitter
Arko van Brakel van Nieuwe Helden. Deze dag vormde tevens de aanzet
tot een nieuw op te richten marketing intelligence netwerk op
initiatief van Blauw Research. Meer informatie kunt u daarover
opvragen via een mail aan Blauw Research.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Susan van Eck; +31 10
4000 974; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland
met circa 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research is actief in diverse werkvelden,
zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en
beleid in de publieke sector.
« terug