Zeggenschap over regionale luchthavens naar provincies
Er komen nieuwe regels voor regionale en kleine burgerluchthavens én
voor militaire luchthavens. Dit staat in het wetsvoorstel Regelgeving
Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) dat de
staatssecretarissen Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat en
Van der Knaap van Defensie naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. In
het wetsvoorstel wordt onder meer geregeld dat provincies bevoegdheden
krijgen over burgerluchthavens. Het gezag over Schiphol blijft bij het
Rijk.
Het wetsvoorstel RBML legt met betrekking tot burgerluchthavens de
besluitvorming over de milieuruimte van een vliegveld en de gevolgen
voor de inrichting van de omgeving bij de provincies. Het voorstel
sluit aan bij de wens van het kabinet om verantwoordelijkheden zoveel
mogelijk bij lagere overheden te leggen; decentraal wat kan, centraal
wat moet.
Staatssecretaris Schultz wil met het wetsvoorstel ook de normering
voor geluid aanpassen en de huidige geluidszones vervangen door
handhavingspunten. Met nieuwe instrumenten wordt de geluidsbelasting
door de regionale en kleine vliegvelden eenvoudiger gehandhaafd. De
wet zorgt er tevens voor dat besluitvormingsprocedures eenvoudiger en
sneller verlopen. Tenslotte worden de verantwoordelijkheden van de
luchtvaartsector en overheid duidelijker gescheiden. De overheid stelt
randvoorwaarden aan veiligheid en milieu en de beheerder kan de
luchthaven naar eigen inzicht exploiteren.
Ook voor militaire luchthavens wordt de regelgeving aangepast. De
besluitvormingsprocedures worden eenvoudiger en de regels voor het
medegebruik door burgerluchtvaart worden verbeterd. Hierdoor kan
bijvoorbeeld voor burgerexploitant Eindhoven Airport N.V. een eigen
geluidsruimte worden vastgesteld. Daarnaast kunnen
milieurandvoorwaarden worden vastgesteld voor militaire
helikopterlandingsplaatsen.
Voor meer informatie klik hier.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat