ProRail
Persbericht
10-02-2006
Officiële start bouw nieuwe Sloelijn - Staatssecretaris van Geel geeft
startsein bouw
De bouw van de nieuwe Sloelijn is begin januari al van start gegaan.
Maar vandaag verricht-te staatssecretaris van Geel van VROM in Zeeland
de officiële starthandeling. Door middel van een lasershow werd de
bouw symbolisch in gang gezet. Eind 2007 is de nieuwe Sloelijn klaar
voor gebruik.
Voorafgaand aan de starthandeling waren er speeches van de directeur
van ProRail Bert Klerk en van Maria Le Roy van Zeeland Seaports. Ook
de staatssecretaris sprak een speech uit. Door ge-noemde partijen werd
gesproken over het economisch belang van de goederenspoorlijn voor
Zee-land en over de preventieve geluidsmaatregelen die worden
getroffen.
Economisch belang
Na het doorlopen van de Tracéwetprocedure is besloten om een nieuwe
Sloelijn aan te leggen. De nieuwe spoorlijn is van groot economisch
belang voor het Sloegebied. Door de aanleg van nieuwe terminals, de
uitbreiding van bedrijfsactiviteiten en de plannen voor de aanleg van
de Westerschel-de Container Terminal (WCT) is een verdere toename van
het goederenvervoer naar het achter-land te verwachten. Een belangrijk
deel van dit vervoer zal plaatsvinden over het spoor. Goederen-treinen
zullen dus steeds meer gebruik maken van de Zeeuwse lijn (het spoor
Roosendaal-Vlissingen) en de nieuwe Sloelijn.
Veiligheid
De huidige Sloelijn loopt langs de woonkernen Eindewege en
Heinkenszand en is niet berekend op de toename van het
goederenvervoer. De nieuwe Sloelijn is hier wel op berekend. De nieuwe
lijn kent geen gelijkvloerse kruisingen en wordt geëlektrificeerd.
Drie viaducten
De drie kilometer lange goederenspoorlijn komt ongeveer zeven
kilometer ten westen van het be-staande spoor te liggen en bevat drie
viaducten. Zo gaan de treinen via een spoorviaduct over de A58 en de
Postweg. Halverwege het tracé gaan de treinen onder het wegviaduct
van de Jonker Fransweg door die nu nog op maaiveldniveau ligt. Op het
eind van het tracé gaan de treinen op-nieuw via een spoorviaduct over
de Bernhardweg.
Geluidsmaatregelen
Door een toename van het goederenvervoer op de Zeeuwse lijn, ontstaat
ook een toename van de geluidsproductie in de Zeeuwse gemeenten Goes,
Kapelle en Reimerswaal en de Brabantse ge-meenten Woensdrecht, Bergen
op Zoom en Roosendaal. Om de geluidsoverlast te beperken, wordt een
reeks aan innovatieve maatregelen genomen. Deze maatregelen zijn
vastgelegd in de Planbeschrijving Zeeuwse lijn. Het voorgestelde
pakket bevat onder andere de vervanging van houten dwarsliggers door
betonnen dwarsliggers, het toepassen van raildempers, het plaatsen van
geluidsschermen en gevelisolatie. Daarnaast wordt de snelheid van het
goederenvervoer op 80 km/uur gehandhaafd en wordt rekening gehouden
met het inzetten van stillere goederentreinen in de nachtperiode.
Geluidsproductieplafond
Om omwonenden de garantie te kunnen bieden dat de toegestane
geluidswaarden niet worden overschreden, wordt voor de Zeeuwse lijn
een geluidsproductieplafond vastgesteld. Hierbij wordt gemiddeld over
een jaar een maximale hoeveelheid geluid die geproduceerd mag worden,
vastge-steld. Het geluidsproductieplafond zal voor de gehele Zeeuwse
lijn per 1 januari 2009 van kracht zijn.
Financiering
De aanleg van de nieuwe Sloelijn en de afbraak van de huidige
spoorlijn kosten 46 miljoen euro. Zeeland Seaports en de NV
Westerscheldetunnel dragen in het project bij voor een bedrag van 12
miljoen euro. De totale kosten, inclusief de voorziening van
geluidsmaatregelen langs de Zeeuwse lijn, bedragen 65 miljoen euro.