Fontys
Fontys installeert lector Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen
Vandaag is dr. Peter Teune (61) bij Fontys Hogescholen geïnstalleerd
als lector Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen. Het lectoraat is
verbonden aan de vier Pabo's van Fontys (Eindhoven, Tilburg, Den Bosch
en Limburg) en wordt al uitgevoerd door de lectoren Jozef Kok en Hans
van Aalst.
vrijdag 10 februari 2006 door
Het lectoraat Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen onderzoekt
obstakels bij het doorvoeren van onderwijsvernieuwingen die gericht
zijn op de ontwikkeling van creatief en innovatief vermogen bij
leerlingen en studenten. Het lectoraat sluit daarmee aan bij de
ambitie van Nederland om met onze kenniseconomie bij de kopgroep van
Europa te horen. De Nederlandse bevolking moet daarvoor creatiever en
innovatiever worden Het onderwijs heeft er dus een nieuwe taak bij.
Maar in het maatschappelijk debat wordt gepleit voor herstel van de
oude situatie. Daarbij wordt uitgegaan van de illusie van
kennisoverdracht en van de vroegere standaardsituatie met klassen en
het leren van hetzelfde onderwerp op dezelfde tijd. Merkwaardig is de
tegenstelling tussen deze beweging en de nieuwe doelstellingen van de
kenniseconomie. Het lectoraat Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen
richt zich op die tegenstelling en probeert door middel van
praktijkonderzoek het nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen
verantwoord in te voeren. In dat praktijkonderzoek gaat de aandacht
uit naar het leren van leerlingen; naar de leraar als onderzoeker en
naar succesfactoren bij onderwijsvernieuwing in organisaties.
Peter Teune studeerde Fysische Geografie aan de Rijksuniversiteit
Utrecht. In 1971 trad hij in dienst bij het Moller Instituut, een
nieuwe lerarenopleiding van de Katholieke Leergangen in Tilburg.
Tijdens de opbouw van deze lerarenopleiding heeft hij diverse functies
vervuld. Daarnaast was hij betrokken bij vrijwel alle
curriculumvernieuwingen die in de laatste decennia hebben
plaatsgevonden. Als adviseur heeft hij meegewerkt aan vernieuwing van
het onderwijs in Hongarije en Rusland. Zijn publicaties zijn gericht
op onderwerpen uit de curriculumvernieuwing en de geografie. In 2004
promoveerde hij op een onderzoek naar de introductie van
competentiegericht opleiden op een lerarenopleiding.
Met de installatie van Teune op het lectoraat Nieuwe leren en nieuwe
leerarrangementen meent Fontys weer een bijdrage te leveren aan de
verwezenlijking van de ambitie van Nederland om de kenniseconomie te
versterken.