Fontys


Fontys installeert lector Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen

Vandaag is dr. Peter Teune (61) bij Fontys Hogescholen geïnstalleerd als lector Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen. Het lectoraat is verbonden aan de vier Pabo's van Fontys (Eindhoven, Tilburg, Den Bosch en Limburg) en wordt al uitgevoerd door de lectoren Jozef Kok en Hans van Aalst.
vrijdag 10 februari 2006 door
Het lectoraat Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen onderzoekt obstakels bij het doorvoeren van onderwijsvernieuwingen die gericht zijn op de ontwikkeling van creatief en innovatief vermogen bij leerlingen en studenten. Het lectoraat sluit daarmee aan bij de ambitie van Nederland om met onze kenniseconomie bij de kopgroep van Europa te horen. De Nederlandse bevolking moet daarvoor creatiever en innovatiever worden Het onderwijs heeft er dus een nieuwe taak bij. Maar in het maatschappelijk debat wordt gepleit voor herstel van de oude situatie. Daarbij wordt uitgegaan van de illusie van kennisoverdracht en van de vroegere standaardsituatie met klassen en het leren van hetzelfde onderwerp op dezelfde tijd. Merkwaardig is de tegenstelling tussen deze beweging en de nieuwe doelstellingen van de kenniseconomie. Het lectoraat Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen richt zich op die tegenstelling en probeert door middel van praktijkonderzoek het nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen verantwoord in te voeren. In dat praktijkonderzoek gaat de aandacht uit naar het leren van leerlingen; naar de leraar als onderzoeker en naar succesfactoren bij onderwijsvernieuwing in organisaties.

Peter Teune studeerde Fysische Geografie aan de Rijksuniversiteit Utrecht. In 1971 trad hij in dienst bij het Moller Instituut, een nieuwe lerarenopleiding van de Katholieke Leergangen in Tilburg. Tijdens de opbouw van deze lerarenopleiding heeft hij diverse functies vervuld. Daarnaast was hij betrokken bij vrijwel alle curriculumvernieuwingen die in de laatste decennia hebben plaatsgevonden. Als adviseur heeft hij meegewerkt aan vernieuwing van het onderwijs in Hongarije en Rusland. Zijn publicaties zijn gericht op onderwerpen uit de curriculumvernieuwing en de geografie. In 2004 promoveerde hij op een onderzoek naar de introductie van competentiegericht opleiden op een lerarenopleiding.

Met de installatie van Teune op het lectoraat Nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen meent Fontys weer een bijdrage te leveren aan de verwezenlijking van de ambitie van Nederland om de kenniseconomie te versterken.