Saxion Hogescholen
BR>

vr 10 februari 2006

Werkconferentie Jongeren en Bètatechniek bij Saxion Hogescholen

Samen met de partners in de Stedendriehoek, te weten de Regio Stedendriehoek, de Kamer van Koophandel Veluwe Twente, Techno Centrum IJssel Vecht Veluwe en het landelijk Platform Bèta Techniek, wil Saxion Hogescholen komen tot een plan van aanpak als het gaat om het versterken van de koppeling tussen jongeren en techniek in de Stedendriehoek.

Er zijn landelijk al veel onderzoeken geweest om jongeren enthousiast te maken voor een technische opleiding. Het landelijk Platform Bèta Techniek wil dat er een plan van aanpak wordt gemaakt per regio om te bewerkstelligen dat ook daadwerkelijk meer jongeren kiezen voor een technische opleiding. Voor regio's als Eindhoven, Amsterdam en Twente zijn tevens plannen gemaakt.

Ook in de Stedendriehoek is industrie als motor voor de economie van belang.
Gevestigde bedrijven moeten behouden blijven voor de regio en de aantrekkelijkheid voor nieuwe vestigingen moet vergroot worden. Een eenduidig techniekbeleid, met de A1 als verbindende as, kan daarin bijdragen.

In de verkenning in Stedendriehoek ligt het accent op DOEN. In deze regio kan tot ACTIE
worden overgegaan, omdat er veel recent onderzoeksmateriaal van goede kwaliteit beschikbaar is. Wat moet er in deze regio gedaan worden om (bèta)techniek nog beter op de kaart te zetten? Werken klassieke oplossingen nog wel nu een belangrijk deel van de technische productie naar Azië verhuist? Verandert de vraag naar technisch opgeleiden? Voldoet het huidige beeld van techniek nog wel? Waar moeten we beginnen om jongeren te interesseren voor techniek? Hoe zorgen we voor naadloze aansluiting in technisch onderwijs? Hoe maken we deze regio aantrekkelijk voor technisch opgeleiden? Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen, deelnemers en studenten mee kunnen denken en doen als het gaat om techniek? Hoe zorgen we ervoor dat ondernemers, ambtenaren en docenten elkaar kunnen versterken in hun pogingen techniek aantrekkelijk te maken voor jongeren?

Kortom, het doel van deze verkenning is om er voor te zorgen, dat het percentage jongeren dat een technische opleiding volgt te verhogen. Uitgegaan wordt van een ketenbenadering waarbij gekozen wordt voor een gerichte aanpak vanaf het basisonderwijs, met nadruk op MBO+.

Op maandagavond 13 februari aanstaande wordt een werkconferentie over "Jongeren en Bètatechniek" georganiseerd. Deze werkconferentie is uniek omdat onderwijs (van primair tot hoger onderwijs), werkgevers van technische bedrijven en overheid (gemeenten, regio, provincie) met elkaar in discussie gaan over de eerste bevindingen van de verkenning. De betekenis van technische bedrijvigheid in Stedendriehoek, de te verwachten aantrekkende vraag naar technisch personeel, de vergrijzing van het zittend personeel en de afname van het aantal jongeren met technische kwalificaties, zijn voor onderwijsinstellingen, bedrijfsleven en overheid aanleiding de handen ineen te slaan om samen techniek beter op de kaart te krijgen. De ideeën gaan bijvoorbeeld in de richting van het volgende:

1. Het fysiek beter zichtbaar maken van het techniekonderwijs naar jongeren, in het bijzonder het hoger onderwijs. Een idee is een innovatieacademie waar technische kennis, ondernemersschap en marketing samen komen.

2. Het verbeteren van het imago van techniek bij jongeren.
3. Het organiseren van een ontmoetingspunt tussen bedrijven, scholen en andere kennisinstellingen voor technische innovatie ten bate van de Stedendriehoek.

We vragen aan hen welke aanvullende activiteiten nodig zijn, maar belangrijker nog op welke manier partijen in de keten met elkaar in gesprek kunnen komen en blijven.

Op deze manier denken we te komen tot plannen die gedragen maar vooral ook uitgevoerd worden, omdat zij die dagelijks werken met techniek het beste weten welke oplossingen optimaal zijn. Gevoed met ideeën en voorstellen zullen we alles inzetten om bestuurlijk draagvlak te verkrijgen, zodat partijen in de regio mensen en middelen beschikbaar willen stellen om voornemens te kunnen realiseren.

Daarmee wordt techniek weer interessant voor jongeren en kunnen boeiende technische opleidingen op snijvlakken ontstaan als bijvoorbeeld techniek & internationaal ondernemen, techniek & zorg en techniek & design.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------