Saxion Hogescholen
BR>
vr 10 februari 2006
Werkconferentie Jongeren en Bètatechniek bij Saxion Hogescholen
Samen met de partners in de Stedendriehoek, te weten de Regio
Stedendriehoek, de Kamer van Koophandel Veluwe Twente, Techno Centrum
IJssel Vecht Veluwe en het landelijk Platform Bèta Techniek, wil
Saxion Hogescholen komen tot een plan van aanpak als het gaat om het
versterken van de koppeling tussen jongeren en techniek in de
Stedendriehoek.
Er zijn landelijk al veel onderzoeken geweest om jongeren enthousiast
te maken voor een technische opleiding. Het landelijk Platform Bèta
Techniek wil dat er een plan van aanpak wordt gemaakt per regio om te
bewerkstelligen dat ook daadwerkelijk meer jongeren kiezen voor een
technische opleiding. Voor regio's als Eindhoven, Amsterdam en Twente
zijn tevens plannen gemaakt.
Ook in de Stedendriehoek is industrie als motor voor de economie van
belang.
Gevestigde bedrijven moeten behouden blijven voor de regio en de
aantrekkelijkheid voor nieuwe vestigingen moet vergroot worden. Een
eenduidig techniekbeleid, met de A1 als verbindende as, kan daarin
bijdragen.
In de verkenning in Stedendriehoek ligt het accent op DOEN. In deze
regio kan tot ACTIE
worden overgegaan, omdat er veel recent onderzoeksmateriaal van goede
kwaliteit beschikbaar is. Wat moet er in deze regio gedaan worden om
(bèta)techniek nog beter op de kaart te zetten? Werken klassieke
oplossingen nog wel nu een belangrijk deel van de technische productie
naar Azië verhuist? Verandert de vraag naar technisch opgeleiden?
Voldoet het huidige beeld van techniek nog wel? Waar moeten we
beginnen om jongeren te interesseren voor techniek? Hoe zorgen we voor
naadloze aansluiting in technisch onderwijs? Hoe maken we deze regio
aantrekkelijk voor technisch opgeleiden? Hoe zorgen we ervoor dat
leerlingen, deelnemers en studenten mee kunnen denken en doen als het
gaat om techniek? Hoe zorgen we ervoor dat ondernemers, ambtenaren en
docenten elkaar kunnen versterken in hun pogingen techniek
aantrekkelijk te maken voor jongeren?
Kortom, het doel van deze verkenning is om er voor te zorgen, dat het
percentage jongeren dat een technische opleiding volgt te verhogen.
Uitgegaan wordt van een ketenbenadering waarbij gekozen wordt voor een
gerichte aanpak vanaf het basisonderwijs, met nadruk op MBO+.
Op maandagavond 13 februari aanstaande wordt een werkconferentie over
"Jongeren en Bètatechniek" georganiseerd. Deze werkconferentie is
uniek omdat onderwijs (van primair tot hoger onderwijs), werkgevers
van technische bedrijven en overheid (gemeenten, regio, provincie) met
elkaar in discussie gaan over de eerste bevindingen van de verkenning.
De betekenis van technische bedrijvigheid in Stedendriehoek, de te
verwachten aantrekkende vraag naar technisch personeel, de vergrijzing
van het zittend personeel en de afname van het aantal jongeren met
technische kwalificaties, zijn voor onderwijsinstellingen,
bedrijfsleven en overheid aanleiding de handen ineen te slaan om samen
techniek beter op de kaart te krijgen. De ideeën gaan bijvoorbeeld in
de richting van het volgende:
1. Het fysiek beter zichtbaar maken van het techniekonderwijs naar
jongeren, in het bijzonder het hoger onderwijs. Een idee is een
innovatieacademie waar technische kennis, ondernemersschap en
marketing samen komen.
2. Het verbeteren van het imago van techniek bij jongeren.
3. Het organiseren van een ontmoetingspunt tussen bedrijven, scholen
en andere kennisinstellingen voor technische innovatie ten bate
van de Stedendriehoek.
We vragen aan hen welke aanvullende activiteiten nodig zijn, maar
belangrijker nog op welke manier partijen in de keten met elkaar in
gesprek kunnen komen en blijven.
Op deze manier denken we te komen tot plannen die gedragen maar vooral
ook uitgevoerd worden, omdat zij die dagelijks werken met techniek het
beste weten welke oplossingen optimaal zijn. Gevoed met ideeën en
voorstellen zullen we alles inzetten om bestuurlijk draagvlak te
verkrijgen, zodat partijen in de regio mensen en middelen beschikbaar
willen stellen om voornemens te kunnen realiseren.
Daarmee wordt techniek weer interessant voor jongeren en kunnen
boeiende technische opleidingen op snijvlakken ontstaan als
bijvoorbeeld techniek & internationaal ondernemen, techniek & zorg en
techniek & design.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------