Productschap Margarine


10.02.2006

McDonald's introduceert nieuw systeem voor voedingsinformatie

McDonald's introduceert momenteel een geheel nieuw systeem om consumenten op verpakkingen te informeren over voedingswaarden van producten. Het systeem is gebaseerd op aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van de belangrijkste voedingselementen, zoals die zijn vastgesteld door de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO). Het is voor het eerst dat de horeca in Nederland van een dergelijk systeem gebruik maakt.

Het nieuwe systeem van McDonald's laat op de verpakking van elk product door middel van gekleurde balkjes zien welk percentage van de door de WHO aanbevolen daghoeveelheid het bevat ten aanzien van calorieën, zout, vetten, koolhydraten en eiwitten. Aanvullende informatie (verzadigd vet, totaal suikers en allergenen-informatie) is te vinden in voedingsfolders, op placemats en op de website van McDonald's.

McDonald's kiest voor dit informatiesysteem op verpakkingen om haar gasten op een eenduidige, begrijpelijke en aansprekende manier te informeren. Deze introductie is een nieuwe belangrijke stap in het beleid om de bewuste actieve levensstijl bij consumenten te stimuleren.

Patrick van Gils, Communicatie/public affairs manager Mc Donald's Nederland: "McDonald's Nederland ondersteunt het energielogo-initiatief van de FNLI van harte. Het energielogo maakt de consument eveneens op een eenduidige en begrijpelijke wijze bewust van de keuzemogelijkheden." Waar het FNLI-logo zich beperkt tot informatie over de calorische waarde van producten, omvat het systeem van McDonald's ook informatie over zout, vet, koolhydraten en eiwitten, alle uitgedrukt in relatie tot de door de WHO aanbevolen daghoeveelheid.

Binnen nu en zes maanden staat dit informatiesysteem op alle verpakkingen in Europa.
Eind 2006 moeten alle vestigingen wereldwijd het systeem hanteren.