Productschap Margarine
10.02.2006
McDonald's introduceert nieuw systeem voor voedingsinformatie
McDonald's introduceert momenteel een geheel nieuw systeem om
consumenten op verpakkingen te informeren over voedingswaarden van
producten. Het systeem is gebaseerd op aanbevolen dagelijkse
hoeveelheden van de belangrijkste voedingselementen, zoals die zijn
vastgesteld door de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO). Het is voor
het eerst dat de horeca in Nederland van een dergelijk systeem gebruik
maakt.
Het nieuwe systeem van McDonald's laat op de verpakking van elk
product door middel van gekleurde balkjes zien welk percentage van de
door de WHO aanbevolen daghoeveelheid het bevat ten aanzien van
calorieën, zout, vetten, koolhydraten en eiwitten. Aanvullende
informatie (verzadigd vet, totaal suikers en allergenen-informatie) is
te vinden in voedingsfolders, op placemats en op de website van
McDonald's.
McDonald's kiest voor dit informatiesysteem op verpakkingen om haar
gasten op een eenduidige, begrijpelijke en aansprekende manier te
informeren. Deze introductie is een nieuwe belangrijke stap in het
beleid om de bewuste actieve levensstijl bij consumenten te
stimuleren.
Patrick van Gils, Communicatie/public affairs manager Mc Donald's
Nederland: "McDonald's Nederland ondersteunt het
energielogo-initiatief van de FNLI van harte. Het energielogo maakt de
consument eveneens op een eenduidige en begrijpelijke wijze bewust van
de keuzemogelijkheden." Waar het FNLI-logo zich beperkt tot informatie
over de calorische waarde van producten, omvat het systeem van
McDonald's ook informatie over zout, vet, koolhydraten en eiwitten,
alle uitgedrukt in relatie tot de door de WHO aanbevolen
daghoeveelheid.
Binnen nu en zes maanden staat dit informatiesysteem op alle
verpakkingen in Europa.
Eind 2006 moeten alle vestigingen wereldwijd het systeem hanteren.