Productschap Margarine
10.02.2006
Energielogo FNLI
Op 8 februari is het reeds in september door de FNLI aangekondigde
Energielogo officieel geïntroduceerd. De introductie van het
energielogo is een van de thema's uit het actieplan overgewicht van de
FNLI dat is opgesteld in het kader van het Convenant Overgewicht. De
voorzitter van het Convenant, Paul Rosenmöller, was bij deze
presentatie aanwezig. Vanaf vandaag kan het logo worden toegepast op
portieverpakkingen.
Het energielogo laat de consument in één oogopslag zien welke bijdrage
een bepaald product levert aan de dagelijkse energiebehoefte. Het logo
is toepasbaar voor alle productcategorieën en zal in eerste instantie
worden toegepast op single serve- en stuksverpakkingen, waarbij de
hoeveelheid kcal per stuk of per pak (verpakking) zal worden
aangegeven. De FNLI werkt momenteel nog aan het vaststellen van
portiegroottes, zodat in april de calorische waarde per portie vermeld
zal worden. Het logo kan ook op het punt van verkoop (bijvoorbeeld
automaten) worden toegepast. De FNLI meent dat de kracht van het
energielogo ligt in de eenvoudige boodschap en de aansluiting hiervan
bij andere informatie, zoals overgewichtcampagnes, over het herstellen
van de energiebalans. Door de eenduidige criteria kan met dit logo
bovendien snel worden ingehaakt op het thema overgewicht, en is het
een waardevolle aanvulling op de gebruikelijke
voedingswaardedeclaratie.
Het logo is als collectief merk in de Benelux geregistreerd. Het
daarbij behorende Reglement van Gebruik en Toezicht op het logo staat
op de website www.energielogo.nl, die vanaf 8 februari is geopend. Op
deze site kunnen gebruikers van het logo zich registreren en alle
benodigde gebruikersinformatie en grafische aanwijzingen en
beschrijvingen voor gebruik downloaden. Ook consumenten kunnen
informatie op de website opvragen. Bovendien is voorlichtingsmateriaal
onder het motto "Zet je calorieën in beweging" met bijbehorend
campagnelogo ontwikkeld en binnenkort beschikbaar.