Campina
Campina verstevigt positie als grootste merk in de Nederlandse
supermarkt
Voor vierde jaar achtereen meeste consumentenomzet
Het merk Campina , herkenbaar aan het groene ovale logo, is voor het
vierde achtereenvolgende jaar het grootste merk in de Nederlandse
supermarkt. Ten opzichte van 2004 zijn de verkopen onder het Campina
merk in 2005 licht gegroeid. Dat blijkt uit de top 100 van A-merken in
Nederland van het vakblad Foodmagazine, samengesteld door
marktonderzoekbureau IRI.
De eerste plaats betreft alle producten die de onderneming Campina
voert onder het merk Campina. Het betreft Campina melk, yoghurt, vla,
slagroom, koffiemelk en kaas, Campina Optimel (drinkyoghurts,
yoghurts, kwark en vla met nul procent vet, geen suiker toegevoegd),
Campina Vifit (voor een evenwichtige darmflora), Campina Milner (kaas
met minder vet), Campina Valess (vleesvariatie, bereid uit zuivel) en
Campina Botergoud (boter).
Groei van 1,1 procent
De consumentenomzet van de producten die herkenbaar zijn aan het
Campina merk, bedraagt volgens IRI in 2005 zon EUR 394 miljoen, wat
1,1 procent meer is dan in 2004.
Mona, het merk dat de onderneming Campina in Nederland voert
voor verwenzuivel , boekte in 2005 een consumentenomzet van 100
miljoen euro. Deze omzet is lager dan in 2004, maar Mona behoort nog
steeds tot de 15 grootste merken in de Nederlandse supermarkt.
Met Boordevol heeft Mona net na de zomer van 2005 een nieuw succesvol
concept gelanceerd.
Omzetgroei van concepten met toegevoegde waarde
Waar de omzet in basiszuivelproducten onder het Campina-merk onder
druk staat, noteert IRI een stijging van de omzet voor producten met
meer toegevoegde waarde. Die groei wordt niet alleen geboekt door de
introductie van volledig nieuwe concepten, zoals Campina
VlaFlip/YoghurtFlip en de vleesvariatie Campina Valess, maar zeker ook
door al langer bestaande concepten, die voor de consument onveranderd
aantrekkelijk blijken. Als voorbeelden daarvan noemt IRI Campina
Slag-roomvla, Campina Yoghurt en Vla, Campina Goedemorgen
(drinkontbijt) en Campina Milner.
Deze resultaten liggen in lijn met de strategie van Campina, om door
innovatie en consequent bouwen aan merken een meer onderscheidende
positie in het winkelschap op te bouwen. Innovatieve, herkenbare
producten zijn aantrekkelijk voor consumenten, voor retailers en voor
Campina zelf. Campina heeft de internationale ontwikkeling van melk,
zuiveldranken, yoghurts en desserts gebundeld in Campina Innovation in
Wageningen. Voor kaas, boter en Valess is het ontwikkelingscentrum
gevestigd in Tilburg.
Consequente merkenstrategie
De onderneming Campina hanteert al jaren een consequente
merkenstrategie waarbij Campina er is als zelfstandig merk en als
afzendermerk voor submerken voor speciale producten of doelgroepen.
Maar of het nu gaat om Campina halfvolle melk, Campina vla, Optimel
yoghurtdrink, Botergoud Elke Dag laagvetboter of Milner kaas, het
groene ovale Campina logo garandeert consumenten dat het product dat
ze kopen, gemaakt is van de beste verse melk, vol natuurlijke
bouwstoffen.