10-2-2006
Het kabinet wil parkeertarieven afhankelijk maken van de
milieuprestaties van autos. Gemeenten moeten schone autos vanaf 1
januari 2007 goedkoper kunnen laten parkeren dan autos die veel
brandstof verbruiken, veel fijn stof uitstoten of lawaai maken. Dat
schrijft staatsecretaris Van Geel in een brief die hij gisteren aan de
Kamer heeft gestuurd. Om gedifferentieerde parkeertarieven mogelijk te
maken, wordt de Gemeentewet aangepast.
Gedifferentieerde parkeertarieven kunnen onder meer een bijdrage
leveren aan het lokale klimaatbeleid door op de CO2-uitstoot
(zuinigheid, brandstof) van de voertuigen te sturen. Zeker zo
belangrijk is dat de maatregel een bijdrage kan leveren aan de
verbetering van de lokale luchtkwaliteit, wat in veel gemeenten
momenteel een urgent probleem is, aldus Van Geel. Met lokale
maatregelen kan het effect van de kabinetsmaatregelen om de
luchtkwaliteit te verbeteren, worden vergroot.
In Zweden is al ervaring opgedaan met gedifferentieerde
parkeertarieven. In Zweedse steden kunnen autos op bio-ethanol en
biogas, hybride autos en zeer zuinige autos op bepaalde uren gratis
parkeren in gemeentelijke parkeerparken. Mede door deze maatregel is
het aandeel Zweedse autos dat op biobrandstoffen rijdt relatief hoog,
zo schrijft de staatssecretaris.
Het kabinet wil de Gemeentewet per 1 januari 2007 aanpassen. VROM
werkt hieraan samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksaangelegenheden (BZK), dat over de wet gaat. De Vereniging
van Nederlandse Gemeeenten (VNG) wordt hierbij betrokken. Het kabinet
wil zodra de Gemeentewet is aangepast, proefprojecten starten om meer
ervaring op te doen met gedifferentieerde parkeertarieven.
Download
* Kamerbrief (pdf, 21 KB)
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer