onderwijs onder druk
Betrouwbaarheid getuigschriften hoger onderwijs onder druk
---
09 | 02 | 06
De Inspectie van het Onderwijs signaleert dat de betrouwbaarheid van
getuigschriften onder druk kan komen te staan. Hoger
Onderwijsinstellingen leven niet altijd de regels na die gelden bij de
afgifte van getuigschriften. Ook zijn de beslissingen over de afgifte
van getuigschriften niet altijd transparant. Daarnaast blijkt dat de
wet in sommige gevallen onvoldoende waarborg biedt voor een
onafhankelijke beoordeling. De inspectie concludeert deze zaken in het
rapport 'Betrouwbaarheid van getuigschriften in het Hoger Onderwijs'
en pleit onder meer voor een versterking van de rol van de Raad van
Toezicht.
In 2004 en 2005 verrichtte de inspectie onderzoek naar risico's rond
de wettelijke bepalingen bij de afgifte van getuigschriften. De
inspectie keek met name naar de regels die gelden bij de toelating tot
examens, het afnemen van examens en het verlenen van vrijstellingen.
Het onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en zestien
casestudies.
De naleving van de regels en het toezicht door de Raden van Toezicht
zijn niet overal geborgd, concludeert de inspectie. Instellingen leven
de regels nu niet altijd na omdat ze onbekend zijn met de regelgeving
of omdat regelingen onduidelijk zijn. Ook worden regels bewust
overtreden. De inspectie stelt daarnaast vast dat een deel van de
regelgeving contra-productief is. Dit is ondermeer het geval bij de
koppeling van de inrichting van de examens aan een normatieve
studielast. Daarnaast blijkt de wet in sommige gevallen onvoldoende
waarborgen te bieden voor onafhankelijkheid. Een ander risico voor de
betrouwbaarheid is dat niet altijd duidelijk is of de student de
'proeve van bekwaamheid' ook zelf heeft verricht.
Voor de samenleving kan daardoor twijfel ontstaan waar getuigschriften
precies voor staan. Transparantie hierin is des te belangrijker nu het
aantal afgiftes van getuigschriften stijgt en er met de invoering van
het bachelor-masterstelsel een toename is in de variëteit in
studieroutes en afstudeertitels.
De inspectie doet in haar rapport aanbevelingen om de aangegeven
risico's te beperken. Hoewel voor de casestudies instellingen zijn
geselecteerd met een mogelijk verhoogd risicoprofiel, acht de
inspectie de resultaten zodanig dat de genoemde risico's bij meer
instellingen in het hoger onderwijs kunnen voorkomen. Hierdoor kan het
maatschappelijk vertrouwen in getuigschriften van het hoger onderwijs
onder druk komen te staan.
De Staatssecretaris van het Onderwijs geeft in zijn beleidsreactie aan
dat hij positief staat tegenover de aanbevelingen van de inspectie
voor versterking van de positie van de examencommissies en de Raden
van Toezicht .Hij kondigt aan dat de inspectie in samenwerking met de
NVAO nader onderzoek zal verrichten naar de naleving van bepalingen
met betrekking tot afgifte van getuigschriften en een internationale
vergelijkende studie naar dit onderwerp zal uitvoeren.
De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de kwaliteit van het
onderwijs in onderwijsinstellingen en rapporteert publiekelijk over de
kwaliteit van individuele instellingen en van het bestel, in het
belang van leerlingen en ouders, onderwijsinstellingen en samenleving.
Zo bevordert de inspectie dat onderwijsinstellingen hun kwaliteit op
niveau houden en continu versterken, geeft zij bestuurders en
beleidsmakers handvatten voor beleid en verschaft ze haar
belanghebbenden betrouwbare informatie over onderwijs.
---
Inspectie van het Onderwijs