Drie keer Dodge in Chicago
(2/9/2006)
In het nog jonge seizoen van autotentoonstellingen is het nu tijd voor
de Chicago Auto Show (10-19 februari aanstaande). Daar presenteert
Dodge naast de productieversie van de Nitro ook de 300 pk sterke
Caliber SRT4 en de indrukwekkende Rampage, een even veelzijdige als
onconventionele pick-up.
2006 is het jaar van het grote internationale productoffensief van
Dodge en dat wordt op de Chicago Auto Show nogmaals duidelijk. Op deze
tentoonstelling debuteert de productieversie van de Nitro, de eerste
mid-size SUV van Dodge. De Nitro is met zijn stoere en onverzettelijke
uiterlijk een échte Dodge. Zijn weggedrag is sportief-comfortabel en
onder alle (weers-) omstandigheden veilig en stabiel dankzij de
combinatie van vierwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging
vóór en achter. Het interieur van de Nitro is ruim en veelzijdig.
Vooral de Load ân Go-laadvloer springt daarbij in het oog. De vloer
van de bagageruimte is namelijk over een lengte van 45 centimeter naar
buiten te verschuifbaar waardoor in- en uitladen van (zware)
voorwerpen een stuk eenvoudiger wordt. Uiteraard is ook deze laadvloer
in beste Dodge traditie uitermate robuust: in uitgeschoven toestand
kan hij een gewicht van maximaal 180 kilo dragen.
Diesel voor Europa
De Nitro kan op de Amerikaanse markt worden geleverd met keus uit twee
V6 benzinemotoren: een 3.7 met 210 pk, een 4.0 met 255 pk. Bovendien
is zowel een handgeschakelde zesversnellingsbak als een vijftraps
automaat beschikbaar. In Europa zal de Nitro ook met een dieselmotor
leverbaar zijn. Aangezien de auto in de tweede helft van 2007 in ons
land wordt verwacht, kunnen over de exacte specificaties en de
prijsstelling nog geen mededelingen worden gedaan.
Dodge Caliber SRT4: 300 pk
In mei komt de vijfdeurs Caliber in Nederland op de markt. In Chicago
onthult Dodge de SRT4-uitvoering daarvan. Dit sportieve topmodel is
ontworpen door de afdeling Street and Racing Technology (SRT) van de
Chrysler Group. Alleen al door zijn 300 pk (125 pk per liter) zet de
Caliber SRT4 een nieuwe maatstaf in het segment van de âhot hatches.â
Dit hoge vermogen dankt de 2,4-liter World Engine niet alleen aan een
turbo met interkoeler, maar ook aan de hogere compressieverhouding,
variabele kleptiming, een oliekoeler, oliegekoelde zuigers en de
toepassing van hightech legeringen voor bijvoorbeeld de krukas en de
drijfstangen. Dit alles leidt in combinatie met de uitgekiende
overbrengingsverhoudingen van de standaard zesversnellingsbak tot hoge
prestaties. Zo is een sprint van 0-60 mph (96 km/h) in minder dan zes
seconden mogelijk. Het onderstel van de Caliber SRT4 is ten opzichte
van de andere modellen verlaagd en versterkt voor een sportief en
veilig weggedrag. Ook de besturing, het ABS en ESP zijn aangepast aan
het sportieve karakter van deze Caliber.
Dressed to the occasion
De Caliber laat ook met zijn uiterlijk zien waar hij voor staat.
Daarbij zijn diverse functionele details letterlijk beeldbepalend. De
motorkap bijvoorbeeld, heeft zowel luchtinlaten als âuitlaten voor een
optimale warmtehuishouding. De luchtinlaten in de grote voorbumper
zijn speciaal ontworpen om een optimale (koel) luchtstroom naar de
remmen te leiden. De 19 inch wielen maken het bovendien mogelijk om
een ruim bemeten remsysteem (met geventileerde schijven vóór en
achter) toe te passen. Het âaero-pakketâ aan de achterzijde bestaat
uit een grote dakspoiler, die voor extra âdownforceâ zorgt, terwijl de
diffuser in de achterbumper de Caliber SRT4 extra stabiliteit bij hoge
snelheid verleent. Ook in het interieur van deze snelste Caliber is
typisch SRT met onder meer een aparte turbodrukmeter, sportstoelen die
optimale zijdelingse steun bieden, elektrisch verstelbare pedalen en
diverse in carbonfiber of aluminium uitgevoerde afwerkingdetails. De
Dodge Caliber SRT4 wordt in de loop van 2007 in Nederland op de markt
verwacht.
Dodge Rampage: de pick-up opnieuw uitgevonden
Met de Rampage Concept Car vindt Dodge de pick-up opnieuw uit. Hij is
niet alleen uniek door zijn vooruitstrevende, coupé-achtige
uiterlijk, maar ook door de veelzijdigheid van zijn interieur én de
bagageruimte. Alleen de in- en uitstap zijn bij de vijfzits Rampage al
bijzonder. Ten eerste omdat de achterpassagiers over schuifdeuren
beschikken. Het ruimtelijke gevoel wordt nog eens benadrukt door het
ontbreken van een centrale deurstijl en de grote glaspanelen in het
dak. Zodra de deuren openen, bewegen de dorpels naar beneden en vormen
zo een op- of afstapje.
Multifunctioneel
Het interieur van de Rampage is in alle opzichten multifunctioneel. De
Rampage is de eerste pick-up ter wereld met het Stow ân Go-systeem,
dat het mogelijk maakt de stoelen in de wagenvloer te laten
verdwijnen. Dit systeem debuteerde vorig jaar in de Chrysler Grand
Voyager. De middenconsole van de Rampage is te verdraaien zodat de
passagier de bedieningselementen van bijvoorbeeld het navigatie- of
entertainmentsysteem onder handbereik krijgt. Uiteraard zijn er
diverse opbergmogelijkheden, maar indien gewenst kan het interieur
zelf ook deel uitmaken van de bagageruimte doordat de afscheiding
tussen passagiers- en bagagecompartiment te verwijderen is. Door de
stoelen in de wagenvloer te laten verdwijnen, ontstaat zo een
verlengde laadruimte. Maar er zijn meer praktische aspecten. De open
laadruimte is dubbel uitgevoerd: onder de zichtbare laadvloer bevindt
zich nog een verborgen compartiment. De laadklep is uitschuifbaar:
door hem op de grond te laten zakken, wordt het kinderspel om
bijvoorbeeld motorcrossers of mountainbikes in- of uit te laden. De
Dodge Rampage Concept Car is voorzien van een 5,7-liter HEMI V8, die
de voorwielen aandrijft. Vooralsnog bestaan er geen productieplannen.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai