Internet biedt gekleurde informatie; nationaal deltaplan bepleit
Google verovert ons wereldbeeld
Leren, studeren en werken zijn tegenwoordig ondenkbaar zonder de service en het gemak van het Internet. Even googlen is niet voor niets een gevleugelde uitspraak. De informatie die we via Internet op het spoor komen, is echter vaak verre van neutraal. Commerciële zoekmachines zoals Google of Alta Vista beïnvloeden via hun zoekresultaten het wereldbeeld van eindgebruikers. Op vrijdag 10 februari belichten experts uit diverse Europese landen hun visie op het filteren van online informatie tijdens het FILTER Closing Event. Ook wordt het eerste exemplaar van het boek World Wide Work gepresenteerd, dat door de sprekers van die middag is samengesteld.
Online informatie komt tot stand door commerciële en culturele 'selectie-filters' die ingebouwd zijn in zoekrobots, browsers en in de taal zelf. Google bijvoorbeeld stelde filters in op verzoek van de Chinese autoriteiten om de Chinese markt te kunnen veroveren. Als iets niet op het Internet te vinden is, bestaat het voor veel mensen niet. Terwijl juist dat leuke kleine familiehotel of die degelijke loodgieter niet uit bijvoorbeeld Google of Google Earth rollen: ze hadden geen geld voor een website respectievelijk een gesponsorde link.
Dr. Sylvia van de Bunt-kokhuis, redacteur van het boek World Wide Work, bepleit een nationaal deltaplan voor 'digital literacy', zodat men in het onderwijs en het bedrijfsleven leert de kwaliteit van informatie op het web te beoordelen. Ook maatregelen die de taal en het cultureel erfgoed van landen beschermen zijn noodzakelijk.
1. Politiek Den Haag moet een deltaplan opzetten voor training van docenten en bescherming van het Nederlandse multiculturele erfgoed. Doel is bewustwording bij eindgebruikers van filters te vergroten en hen leren dieper op het web te zoeken naar informatie.
2. Het Frans-Duitse initiatief 'Quaero' om een Europees alternatief te ontwikkelen voor de bestaande Anglo-Amerikaanse zoekmachines verdient brede steun in Nederland. Quaero wordt een krachtige meta-zoekmachine die de concurrentie met Anglo-Amerikaanse zoekresultaten aankan.
3. Een Europees keurmerk voor zoekmachines is gewenst voor bescherming van de kwaliteit van het onderwijs en ten dienste van het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven is gebaat bij objectieve informatie voor eerlijke concurrentie.
Dr. Sylvia van de Bunt-Kokhuis is universitair docent Management en organisatiekunde aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit. Ze is tevens lector Human Resource Management aan de Haagse Hogeschool. Van de Bunt is coördinator van het Europese FILTER project.
Vrije Universiteit Amsterdam