PERSBERICHT - 2006-02-09
Online vakantieboeker heeft behoefte aan persoonlijk
reisinformatieplatform
'Reisbranche moet veel pro-actiever worden'
Bijna driekwart van de vakantiegangers wil actief benaderd worden met
persoonlijk reisaanbod. Dat is één van de voornaamste resultaten uit
een onderzoek van Vakantiebeurs.nl, uitgevoerd in samenwerking met
onderzoeksbureau Intomart GfK.
Reisaanbod
Het idee is dat de surfende toerist informatie zoals bestemming,
periode van reis, type reis en budget op een platform achterlaat en
vervolgens een 'custom made reisaanbod' in zijn of haar mailbox kan
verwachten. Van de Nederlandse toeristen gebruikt 96% het internet bij
het zoeken en 75% voor het boeken van reizen. Daarbij vergelijkt bijna
de helft van de vakantiegangers het aanbod van twee tot drie
aanbieders alvorens te boeken.
Niet machteloos
De reisbranche hoeft niet machteloos toe te kijken: de vakantieganger
heeft behoefte aan sturing bij het oriëntatie- en boekingsproces.
Naast het verkrijgen van informatie, zijn voor 49% van de
ondervraagden thuis oriënteren en voor 35% het opdoen van nieuwe
ideeën redenen om zich aan te melden voor het verkrijgen van 'custom
made reisaanbod' per e-mail.
Algemene houding
Naast surf- en boekingsgedrag, heeft Intomart GfK onderzocht wat de
algemene houding ten aanzien van internet reisboekingen is, in
hoeverre leeftijd een rol speelt bij het oriëntatie- en
boekingsgedrag, welke reisinformatie een doorslaggevende rol speelt en
welke typen vakanties en bestemmingen in 2006 in trek zijn.
Presentatie
Al deze resultaten worden 15 maart door Vakantiebeurs.nl en Intomart
GfK aan vakgenoten gepresenteerd. Inschrijven voor de presentatie van
de onderzoeksresultaten op 15 maart kan via www.nr6.nl/presentatie.