Ingezonden persbericht


Nieuwe radiostrategie Raad van Bestuur Publieke Omroep

De Raad van Bestuur Publieke Omroep heeft zich in een voorgenomen besluit uitgesproken over de nieuwe radiostrategie. Het besluit moet gezien worden in de context van de ernstige financiële tekorten waarmee de Publieke Omroep eind 2005 is geconfronteerd. Alle platforms binnen de PO krijgen daarmee te maken; het leeuwendeel van de bezuinigingen is gelegd bij televisie, maar ook radio zal in totaal 13 miljoen moeten bezuinigen.

In zijn besluit heeft de Raad nadrukkelijk gekozen voor een scenario dat verder gaat dan een enkelvoudige bezuinigingsmaatregel. Het besluit betekent de keuze voor een scenario waarin de kwaliteit van de zenders gelijk blijft of zal verbeteren door een thematische aanscherping van de profielen. Doel is om de dalende tendens in het luistertijdaandeel te keren en het aandeel van de publieke radio te brengen op het in het Tussentijds Concessiebeleidsplan 2006 - 2010 afgesproken niveau van 33% luistertijdaandeel. In essentie komt het voorgenomen besluit van de Raad van Bestuur op het volgende neer:

*Voor Radio 1 worden de doelstellingen uit het Tussentijds Concessiebeleids-plan zoveel mogelijk gehandhaafd.

*747 krijgt een gedaantewisseling en als gevolg daarvan weer zijn oude vertrouwde naam 'Radio 5'. Radio 5 nieuwe stijl blijft een 'veelkleurige' zender, waarop én levensbeschouwing én educatie én toegankelijke muziek te horen zijn.is. Juist op die manier wil de Publieke Omroep het bereik vergroten, zodat deze specifieke informatie gemakkelijker zijn weg naar de luisteraar vindt en de zender zijn bereiksdoelstelling ook gaat halen. Ook wil de Publieke Omroep de doelgroep van 55+ met een laag of gemiddeld opleidingsniveau hiermee meer binden.

*Radio 4 wordt nog meer de beoogde brede klassieke muziekzender (vanzelfsprekend met een grote verscheidenheid wat aanbod betreft), die zich geheel op de klassieke muziekliefhebber kan richten. Dit brengt met zich mee dat jazz en 'beyond' op de Concertzender verder worden uitgebouwd. *Dit heeft dus een verbetering tot gevolg van het profiel van de Concertzender. Het format van de Concertzender nieuwe stijl wordt ingevuld met jazz, cross-over, 'beyond' en andere cultuurspecifieke muzieksoorten. Ook komt er op deze zender ruimte voor informatieve programmering over kunst cultuur en wetenschap.

*Radio 2 ondergaat slechts lichte aanpassingen, terwijl 3 FM op zijn succesvolle koers voortgaat.

Geconcludeerd kan worden dat alleen het profiel van 747 een concrete wijziging ondergaat.

Op Radio 5 nieuwe stijl worden de huidige programma's die de ambitie hadden een groter publiek te bereiken vervangen door programma's die daar beter toe in staat zullen zijn. De specifieke doelgroepprogramma's worden gehandhaafd, evenals de programmering in het weekend .Op werkdagen krijgt de programmering van de levensbeschouwelijke 39F-omroepen en Educom goede tijdslots in de avond.

Door Radio 4 en de Concertzender nieuwe stijl inhoudelijk beter op elkaar af te stemmen komen de verschillende genres beter tot hun recht. Extra geld gaat naar de Concertzender voor inhoudelijke verbetering. Dit betekent ruim baan voor genres als jazz en 'beyond', maar ook een meer logische plek voor informatieve programma's over kunst en cultuur. Het profiel van Radio 4 wordt nog meer aangescherpt op klassieke muziek. Dat betekent dat de liefhebber van klassieke muziek kwalitatief beter kan worden bediend en de programmering coherenter en specifieker kan worden.

De Raad van Bestuur stelt het College van Omroepen in de gelegenheid zijn zienswijze over dit voorgenomen besluit te geven: het College wordt gevraagd zijn zienswijze zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 15 maart aanstaande, aan de Raad van Bestuur kenbaar te maken.

Publieke.omroep.communicatie@omroep.nl


---- --