KNMG

Muisarm: over stress bij de keuze voor een zorgverzekering

De periode van keuzestress (1) voor de ziektekostenverzekering is in volle gang. Om tot een keuze te komen kun je de vergoedingenoverzichten van de verzekeraars vergelijken en ook de polisvoorwaarden uitpluizen. Ik besloot tot het laatste, ingegeven door een aantal beleidsvragen en persoonlijke omstandigheden.
Op zoek naar de polisvoorwaarden. Waar te beginnen? Op www.kiesbeter.nl is die informatie bijeengebracht. Na zes muisklikken ben ik bij de voorwaarden van de eerste verzekeraar die ik in mijn vergelijkend onderzoekje wil meenemen. Verder gaan met een andere verzekeraar kost zes muisklikken. Maar het werkt snel en doeltreffend. Hoe zit het als je rechtstreeks naar de websites van de verschillende verzekeraars gaat om de polisvoorwaarden op te zoeken? Bij de strijd om de verzekerden die nu in volle gang is, verwacht ik met een, hooguit twee muisklikken vanaf de homepage bij de polisvoorwaarden te kunnen uitkomen. Begin januari neem ik dertien verzekeraars/websites onder de loep. Slechts bij drie van hen kost het één of twee muisklikken. Bij de andere kost het minimaal vijf muisklikken EN een invoelend vermogen om te bedenken waar de polisvoorwaarden verstopt zijn. Bij acht van de dertien kom ik via het aanklikken van de info over de basisverzekering niet verder dan de vergoedingenoverzichten. Via tussenstappen als 'klantenservice' en 'formulieren en brochures' zijn de polisvoorwaarden bij deze acht te vinden. Bij een grote verzekeraar kom ik na al deze stappen op een scherm dat mij vertelt dat de polisvoorden 'tnb' zijn. De legenda biedt uitkomst: 'tijdelijk niet beschikbaar'. Bij een laatste check eind januari blijkt dit gelukkig verholpen en komen de polisvoorwaarden in beeld.

Na een pauze om mijn muisarm te laten herstellen, ga ik de polissen vergelijken. Door wie kan ik deze arbeidsgebonden aandoening laten behandelen? Wat vergoedt de verzekeraar precies en welke voorwaarden zijn daaraan verbonden? Bij twaalf van de dertien verzekeraars is de verwijsfunctie van de bedrijfsarts in de polisvoorwaarden opgenomen. Eén van die twaalf verzekeraars noemt de bedrijfsarts ook als één van de hulpverleners die huisartsenzorg kan bieden. Gerichte interventies en behandelingen voor arbeidsgebonden aandoeningen zijn niet opgenomen in voorwaarden van de reguliere basis-, noch aanvullende verzekeringen. Alle verzekeraars blijken hiervoor speciale pakketten te hebben, aangeboden onder het label 'zakelijke producten'. Na weer een rustpauze verken ik de mogelijkheden die deze pakketten bieden. Als individu kun je zo'n pakket niet afnemen; dit loopt altijd via de werkgever die hiervoor collectieve afspraken kan maken met een zorgverzekeraar. Soms zijn de collectiviteiten alleen mogelijk als de werkgever 100 werknemers of meer in dienst heeft. Bij andere zorgverzekeraars is er een nauwe verbinding met de inkomensverzekeraar van hetzelfde concern. Polisvoorwaarden van deze collectieve verzekeringen staan niet vermeld op de website. Daarvoor kan een werkgever een afspraak maken met de accountmanager van de verzekeraar.
Met name de gecombineerde pakketten en modules van zorg- en inkomensverzekeraars richten zich op het ontlasten van werkgevers bij de zorg voor zieke werknemers. Eén loket, één servicedesk, één muisklik en de verzekeraar neemt de zorg voor de zieke werknemer over. In het licht van de overheidsvisie op de eigen verantwoordelijkheden van werkgevers en werknemers voor arbo- en verzuimbeleid komt mij dit vreemd over, maar het zal de marktwerking wel zijn.... En de werknemer? Wat kan hij/zij doen bij (arbeidsgebonden) gezondheidsproblemen? Met twee muisklikken de 'Reisgids voor de werknemer' bestellen op www.bpv.nl. Deze praktische gids met overzichtelijke informatie, tips en actielijstjes geeft werknemers de mogelijkheid om verantwoordelijkheid te nemen en keuzes te maken. Het wachten is nu op de 'Reisgids voor de verzekerde'.

Marjolein Bastiaanssen
Beleidsmedewerker

Correspondentieadres: m.bastiaanssen@fed.knmg.nl

(1) Legemaate, J. Keuzestress, Medisch Contact 2006 (61), 2:88.

Laatst gewijzigd: 03-02-2006


Copyright © 2006 KNMG