KNMG
Muisarm: over stress bij de keuze voor een zorgverzekering
De periode van keuzestress (1) voor de ziektekostenverzekering is in
volle gang. Om tot een keuze te komen kun je de vergoedingenoverzichten
van de verzekeraars vergelijken en ook de polisvoorwaarden uitpluizen.
Ik besloot tot het laatste, ingegeven door een aantal beleidsvragen en
persoonlijke omstandigheden.
Op zoek naar de polisvoorwaarden. Waar te beginnen? Op www.kiesbeter.nl
is die informatie bijeengebracht. Na zes muisklikken ben ik bij de
voorwaarden van de eerste verzekeraar die ik in mijn vergelijkend
onderzoekje wil meenemen. Verder gaan met een andere verzekeraar kost
zes muisklikken. Maar het werkt snel en doeltreffend.
Hoe zit het als je rechtstreeks naar de websites van de verschillende
verzekeraars gaat om de polisvoorwaarden op te zoeken? Bij de strijd om
de verzekerden die nu in volle gang is, verwacht ik met een, hooguit
twee muisklikken vanaf de homepage bij de polisvoorwaarden te kunnen
uitkomen. Begin januari neem ik dertien verzekeraars/websites onder de
loep. Slechts bij drie van hen kost het één of twee muisklikken. Bij de
andere kost het minimaal vijf muisklikken EN een invoelend vermogen om
te bedenken waar de polisvoorwaarden verstopt zijn. Bij acht van de
dertien kom ik via het aanklikken van de info over de basisverzekering
niet verder dan de vergoedingenoverzichten. Via tussenstappen als
'klantenservice' en 'formulieren en brochures' zijn de polisvoorwaarden
bij deze acht te vinden. Bij een grote verzekeraar kom ik na al deze
stappen op een scherm dat mij vertelt dat de polisvoorden 'tnb' zijn.
De legenda biedt uitkomst: 'tijdelijk niet beschikbaar'. Bij een
laatste check eind januari blijkt dit gelukkig verholpen en komen de
polisvoorwaarden in beeld.
Na een pauze om mijn muisarm te laten herstellen, ga ik de polissen
vergelijken. Door wie kan ik deze arbeidsgebonden aandoening laten
behandelen? Wat vergoedt de verzekeraar precies en welke voorwaarden
zijn daaraan verbonden? Bij twaalf van de dertien verzekeraars is de
verwijsfunctie van de bedrijfsarts in de polisvoorwaarden opgenomen.
Eén van die twaalf verzekeraars noemt de bedrijfsarts ook als één van
de hulpverleners die huisartsenzorg kan bieden. Gerichte interventies
en behandelingen voor arbeidsgebonden aandoeningen zijn niet opgenomen
in voorwaarden van de reguliere basis-, noch aanvullende verzekeringen.
Alle verzekeraars blijken hiervoor speciale pakketten te hebben,
aangeboden onder het label 'zakelijke producten'. Na weer een rustpauze
verken ik de mogelijkheden die deze pakketten bieden. Als individu kun
je zo'n pakket niet afnemen; dit loopt altijd via de werkgever die
hiervoor collectieve afspraken kan maken met een zorgverzekeraar. Soms
zijn de collectiviteiten alleen mogelijk als de werkgever 100
werknemers of meer in dienst heeft. Bij andere zorgverzekeraars is er
een nauwe verbinding met de inkomensverzekeraar van hetzelfde concern.
Polisvoorwaarden van deze collectieve verzekeringen staan niet vermeld
op de website. Daarvoor kan een werkgever een afspraak maken met de
accountmanager van de verzekeraar.
Met name de gecombineerde pakketten en modules van zorg- en
inkomensverzekeraars richten zich op het ontlasten van werkgevers bij
de zorg voor zieke werknemers. Eén loket, één servicedesk, één muisklik
en de verzekeraar neemt de zorg voor de zieke werknemer over. In het
licht van de overheidsvisie op de eigen verantwoordelijkheden van
werkgevers en werknemers voor arbo- en verzuimbeleid komt mij dit
vreemd over, maar het zal de marktwerking wel zijn.... En de werknemer?
Wat kan hij/zij doen bij (arbeidsgebonden) gezondheidsproblemen? Met
twee muisklikken de 'Reisgids voor de werknemer' bestellen op
www.bpv.nl. Deze praktische gids met overzichtelijke informatie, tips
en actielijstjes geeft werknemers de mogelijkheid om
verantwoordelijkheid te nemen en keuzes te maken. Het wachten is nu op
de 'Reisgids voor de verzekerde'.
Marjolein Bastiaanssen
Beleidsmedewerker
Correspondentieadres: m.bastiaanssen@fed.knmg.nl
(1) Legemaate, J. Keuzestress, Medisch Contact 2006 (61), 2:88.
Laatst gewijzigd: 03-02-2006
Copyright © 2006 KNMG