da3356.jpg
9 februari 2006
Markt voor werving- en selectie eind 2005 weer in de lift.
Breda: De vraag naar personeel neemt toe en het vacatureaanbod stijgt aanzienlijk. W&S-bureaus en uitzendbureaus zijn vaak de eersten die van een aantrekkende economie profiteren. Bedrijven hebben weer mensen nodig. Het gemiddelde aantal vacatures wat men bij een W&S-bureau heeft geplaatst is toegenomen van 3,6 naar 4,5. Opvallend is dat de inschakeling van W&S-bureaus als wervingsmethode wel is achtergebleven. In 2004 maakte nog 15% van de vestigingen, die nieuw personeel aannamen, gebruik van W&S-bureaus. In 2005 liep dit terug naar 11%. Bedrijven schakelen een W&S-bureau ook steeds meer in op basis van exclusiviteit. Dit blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor van marktonderzoekbureau Heliview. Het grootschalige onderzoek onder 800 P&O managers wordt jaarlijks herhaald en brengt het gehele arbeidsmarktproces van bedrijven in Nederland in kaart.
Vacatures zijn in het algemeen moeilijker in te vullen volgens de bedrijven en dit verklaart mede de toename van de invulling van vacatures door W&S-bureaus. De vraag naar commercieel personeel blijft de lijst aanvoeren, gevolgd door technisch en algemeen personeel. De vraag naar technisch personeel is het afgelopen jaar flink toegenomen. In 2005 werden in totaal circa 17.333 mensen aangenomen via een W&S-bureau (2004: 13.600). In totaal werden er 36.199 vacatures geplaatst via W&S-bureaus wat dus een slagingspercentage van 48% betekent. Dit slagingspercentage hangt nauw samen met de mate van specialisatie van het betreffende bureau.
Sinds januari 2005 is er een stijging te zien in het aantal bedrijven in de werving- en selectiebranche. In de gehele dienstensector is het aantal vestigingen ook toegenomen. Er zijn nu ongeveer 1900 bureaus met meer dan 50.000 mensen werkzaam in de W&S branche. Zo'n 150 van deze 1900 ondernemingen behoren tot de grote spelers in de branche. Wat betreft naamsbekendheid onder de werving- en selectiebureaus wordt Randstad het meest genoemd (12%), gevolgd door Start (6%). Specialisatie in de branche, goede ervaringen met een bureau en kwaliteit zijn volgens de respondenten de allerbelangrijkste selectiecriteria. Van alle bureaus is circa 45% gespecialiseerd naar discipline, deelmarkt, functieniveau of een combinatie daarvan.
Over Heliview:
Heliview Research is een full-service marktonderzoekbureau gespecialiseerd in business to business-onderzoek op het gebied van Informatietechnologie, Telecommunicatie, Mobiliteit, HRM, Charitatief, Financieel, Facilitair en Milieu. Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview of onze producten kunt u contact opnemen met:
Katinka Deckers, Business Unit Manager HRM (katinka.deckers@heliview.nl)
Heliview, Lage Mosten 1-5, 4822 NJ Breda, tel: 076-548 40 00
Of bekijk onze website: