Unilever NV

P E R S B E R I C H T

2005 BEGIN VAN HERSTEL VOOR UNILEVER NEDERLAND

Rotterdam, 9 februari.- Het afgelopen jaar was een goed jaar voor Unilever Nederland. In een nog steeds moeilijke markt steeg de omzet van Unilever met een kleine 1% tot 1.162 miljoen. In 2005 was Unilever weer de grootste adverteerder van Nederland met brutobestedingen van zo'n 220 miljoen. Daarnaast vond in 2005 de integratie plaats van de vroegere werkmaatschappijen tot de nieuwe Unilever Nederland-werkmaatschappij op één locatie in Rotterdam. "Unilever Nederland laat in 2005 een duidelijk herstel zien", constateert Harry Brouwer, chairman van Unilever Nederland B.V. "Gedurende het afgelopen jaar is hard gewerkt om onze basis te versterken en daarin zijn we geslaagd. In Nederland heeft Unilever groei gerealiseerd, met name door een sterkere focus op de bestaande producten en door diverse mooie productinnovaties. Tevens is in het kader van Eén Unilever een aantal bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld verkoop en HR, sterk vereenvoudigd. De consument ziet sinds 2005 de Unilever `U' op al onze verpakkingen staan. Hiermee beoogt Unilever transparant en duidelijk te zijn. Als Partner in Sport van NOC*NSF laat Unilever ook zien dat Vitaliteit meer is dan alleen een bedrijfsmissie", aldus Brouwer.
Bedrijfsmatig sprongen onder meer de voorgenomen verkoop van Mora aan Ad van Geloven en de uitbesteding van de financiële administratie aan IBM in het oog. Unilever Nederland Foods
Foods heeft een succesvol jaar achter de rug. Na een lastig 2004 heeft deze grootste Business Unit van Unilever Nederland in 2005 een knappe groei van enkele procenten gerealiseerd en is het marktaandeel gestabiliseerd. Dit is mogelijk gemaakt door onder meer te investeren in zowel de producten als merken met de daarbij behorende ondersteuning. Becel is al jaren een topper als voedingsmiddel dat goed is voor hart en bloedvaten. Dat de Hartstichting dat onderschrijft, is nog altijd een erkenning. Het assortiment van Becel pro·activ werd uitgebreid. Knorr Vie, met 50% van de dagelijkse behoefte aan groente en fruit in één flesje, was een van de succesvolste productintroducties van 2005. Maar liefst 16 miljoen flesjes van deze gezonde minidrink gingen in 2005 over de toonbank. In het koelverssegment scoorden de kant-en-klare maaltijden van Unox en Conimex goed. Ook Blue Band Goede Start!-brood is populair bij de consument. Witbrood met het goede van bruinbrood is een gat in de markt gebleken. Unox Soep in Zak had ook een bijzonder goed jaar en deed de markt van de natte soepen opnieuw groeien.


- 2 -

Unilever Nederland Ice Cream and Frozen Foods
Ice Cream and Frozen Foods (ICF) moest in 2005 alle zeilen bijzetten. Enerzijds omdat de marktomstandig- heden daartoe dwongen, vooral op het gebied van ijs; anderzijds omdat de Business Unit met ingrijpende organisatieveranderingen te maken had. Wat dat laatste betreft, was ongetwijfeld de meest opvallende verandering de verhuizing van Den Bosch naar Rotterdam. ICF opereert nu onder één dak met de andere Business Units van Unilever Nederland en de positieve effecten zijn merkbaar. Op het ijsfront hadden de Unilever-merken last van de opkomende huismerken, maar ook van het slechte zomerseizoen. Toch was er in 2005 ook succes te melden: multipacks SpongeBob-ijs en Magnum 3+1 van OLA, en Ben & Jerry's, dat nieuwe, verrassende smaken introduceerde, deden het goed. Iglo onderscheidt zich met een sterk assortiment diepvriesgroenten, -maaltijden en -vis. De wokgroenten bijvoorbeeld scoren uitstekend bij de consument, terwijl retailers een zeer hoge doorstroming constateren. Unilever Nederland Home and Personal Care
De prestaties van Home and Personal Care waren positief. Nieuwe innovaties en communicatie in combinatie met sterke promoties op de winkelvloer zorgden ervoor dat in bijna alle markten volume- en omzetaandeel werd gewonnen. Ondanks deze goede prestaties daalde de omzet echter licht als gevolg van de lastige markt. Maar liefst zeven van de tien succesvolste innovaties in de markt van huishoudelijke en persoonlijke verzorging werden door Unilever Nederland in de markt gezet. Drie daarvan kwamen van Sun, dat een zeer sterk jaar doormaakte en zijn nummer 1 positie op de markt verder verstevigde. Onder dit merk werd het succesnummer 4in1Plus gelanceerd. Ook Robijn was veel in het nieuws. Ondersteund door bekende Nederlanders in de inmiddels vertrouwde reclamecampagne `Robijn doet de was bij...' werden nieuwe successen behaald in de markt van wasmiddelen. En Omo is terug van weggeweest met een nieuwe reclamecampagne rond het internationale thema `Vuil is Goed'. Binnen persoonlijke verzorging was Andrélon opnieuw zeer succesvol. Nieuwe varianten shampoo en crèmespoeling en een complete herintroductie van de styling lijn droegen bij aan verdere stijging van omzet en marktaandeel. Binnen deodorants zorgde de introductie van Axe Unlimited en Rexona Aloe Vera voor extra verkopen. En onder de vlag van Dove werd een nieuwe, opvallende tentoonstelling `Feiten & Foto's, de weerspiegeling van schoonheid' gestart, waarmee een nieuwe impuls werd gegeven aan de discussie over wat schoonheid nu eigenlijk is en wie bepaalt wat mooi is.
Unilever Foodsolutions
2005 was voor Foodsolutions ­ specialist in producten en diensten voor de professionele keuken ­ wederom een prima jaar. Ondanks de stagnerende foodservicemarkt door de recessie en de geringe koopbereidheid binnen de buitenshuismarkt. Met een groei van enkele procenten slaagde Foodsolutions er toch in haar positie binnen deze markt te verbeteren. De positieversterking betrof met name de soepen, sauzen en bouillons, waar een doorgroei zichtbaar was in het specifieke segment vloeibare soepen van Unox en Knorr. Nieuw zijn de cash & carry-soepen en de `Sauzen in Zak', in navolging van de succesvolle Unox `Soep in Zak'. De al eerder gestarte samenwerking met KLM en Martinair, voor de verkoop van Bertolli Tramezzini sandwiches, is in 2005 verder uitgebreid.
Unilever Research & Development
Unilever Research & Development in Vlaardingen heeft in 2005 ongeveer 140 miljoen geïnvesteerd in onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe ­ en verbetering van bestaande ­ producten en processen. In het kader van haar Vitaliteitsmissie heeft Unilever in 2005 wereldwijd 16.000 van haar voedingsmiddelen getoetst op voedingswaarde. Het doel daarvan is te beoordelen of onze producten kunnen worden verbeterd door bestanddelen als transvetten, suiker, sodium en verzadigde vetten te verminderen, zonder concessies te doen aan kwaliteit en smaak. Daarnaast werd de wetenschappelijke onderbouwing geleverd van Knorr Vie. Bovendien werd een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van Becel pro·activ minidrink, een innovatieve yoghurtdrank die actief het cholesterolgehalte verlaagt. Voor de machinale vaatwas zijn de Sun 4in1Plus-tabletten ontwikkeld, die zijn verpakt in een folie die binnen enkele seconden in water oplost. De 'Vuil is goed'-campagne van Omo is ondersteund met een verder verbeterd waspoeder. Unilever Research & Development Vlaardingen heeft zich gedurende 2005 organisatorisch versterkt om nog meer bij te kunnen dragen aan innovaties die passen binnen de missie van Unilever.