PERSBERICHTEN
Resultaten Exact Software 2005 in overeenstemming met uitgesproken
verwachting
Daadkrachtige maatregelen in de Nederlandse organisatie hebben
geleid tot sterk herstel in tweede halfjaar 2005
Persbericht, 9 februari 2006
Exact Holding N.V. (EURONEXT: EXACT) maakt vandaag zijn
financiële resultaten over 2005 bekend.
Financiële highlights | Resultaten 2005 | Strategie en
vooruitzichten | Meer informatie
Financiële highlights
* Totale omzet is met 5,7 % gestegen tot ¤ 224,5 miljoen (2004: ¤
212,4 miljoen). Negatieve omzettrend gekeerd. Sterke groei in
tweede halfjaar van 10% vergeleken met tweede halfjaar 2004
* De geplande investeringen in personeel, sales, marketing en
research & development hebben geleid tot een operationele marge
van 18,2% (2004: 23,7%)
* De nettowinst is in overeenstemming met de uitgesproken
verwachting en bedraagt ¤ 32,0 miljoen vergeleken met ¤ 39,8
miljoen vorig jaar
* Een dividendvoorstel van ¤ 1,00 per aandeel in contanten zal
worden voorgelegd aan de jaarlijkse Algemene Vergadering van
Aandeelhouders. Ondanks de lagere nettowinst vergeleken met
vorig jaar, stelt de onderneming een dividend voor dat even
hoog is als in 2004
Strategische en operationele highlights
* Het daadkrachtige plan van aanpak, zoals aangekondigd op 12
augustus 2005, om de Nederlandse organisatie weer 'op het goede
spoor' te zetten, is succesvol uitgevoerd
* Belangrijke nieuwe klanten zoals GITP International, Accor
Hotels en het Universitair Medisch Centrum Groningen, tonen aan
dat de strategische investeringen die gedaan zijn in de
bovenkant van het Nederlandse middensegment resultaat hebben
opgeleverd
* Exact Online, dat zich richt op kleine bedrijven en Exacts
positie in de accountancy branche verstevigt, is succesvol
geïntroduceerd in Nederland
* De overname van Vanguard Solutions Group, dat gespecialiseerd
is in business intelligence oplossingen, en van Modulair Easy
Access B.V., dat gespecialiseerd is in magazijnbeheer en
logistiek management, zijn een aanvulling op de productlijn
Exact e-Synergy
* De strategie van Exact International om de 'preferred 2nd tier'
leverancier te worden voor multinationals, wordt onderbouwd
door verschillende nieuwe overeenkomsten zoals met Egon Zehnder
en Golden Tulip Hotels, Inns & Resorts, bovenop de verlenging
van belangrijke mantelovereenkomsten met onder meer Siemens en
Degussa
* Het directe distributienetwerk in Noord-Amerika is versterkt
door de overname van Inspired Solutions; Exact heeft nu 14
regionale kantoren in Noord-Amerika, en dekt daarmee de
belangrijkste markten in de VS
* Het aantal Exact e-Synergy gebruikers is conform plan
substantieel toegenomen
Financiële vooruitzichten
* Vooruitzicht voor 2006: 7-9% autonome omzetgroei; operationele
marge tussen de 18-20%.
* De verwachting voor 2007 van een omzet van ¤ 300 miljoen en een
operationele marge van tenminste 20% wordt herbevestigd
"Na een teleurstellend eerste halfjaar, was het onze prioriteit de
Nederlandse organisatie weer op het juiste spoor te zetten. Met een
daadkrachtig plan van aanpak hebben we dat ook tot uitvoer gebracht.
Verder hebben we ons de afgelopen zes maanden geconcentreerd op een
wereldwijd strategisch plan, dat groei teweeg zal brengen op basis
van een uitrol van producten en technologie en een duidelijke
overnamestrategie. Ik ben er zeker van dat we onze daadkracht
versterkt kunnen doorzetten, waardoor we onze verwachting voor 2007
kunnen herbevestigen."
Rajesh Patel
CEO Exact Holding N.V.
Kerncijfers
(in DUIZENDEN of ¤) 2005 2004 verschil
Licenses 66,347 65,035 2.0%
Maintenance 119,772 117,782 1.7%
Services 38,409 29,577 29.9%
Total omzet 224,528 212,394 5.7%
Operationeel resultaat 40,788 50,265 -18.9%
Als percentage van de omzet 18.2% 23.7% -5.6%
Nettoresultaat 32,033 39,776 -19.5%
Als percentage van de omzet 14.3% 18.7% -4.4%
Winst per aandeel 1.34 1.68
Operationele kasstroom 32,124 42,120 -23.7%
Resultaten 2005
Vanaf 1 januari 2005 rapporteert Exact Holding N.V. ("Exact") zijn
financiële resultaten volgens International Financial Reporting
Standards (IFRS). De vergelijkende gegevens over 2004 in dit
persbericht zijn geconverteerd van Dutch GAAP naar IFRS. Na de
publicatie van de halfjaarresultaten, heeft Euronext Amsterdam de
Adviescommissie Fondsenreglement gevraagd te onderzoeken of Exact
zijn bijstelling van de verwachting op 27 juli 2005 tijdig bekend
heeft gemaakt. Exact heeft aangegeven dat dit het geval was. De
aanbeveling van de Adviescommissie wordt later dit jaar bekend
gemaakt op de website van Euronext.
Financiële resultaten
Door een sterk tweede halfjaar is de totale omzet in 2005 gestegen
met 5,7% naar ¤ 224,5 miljoen van ¤ 212,4 miljoen in 2004. De
overnames gedaan in 2005 droegen ¤ 7,7 miljoen oftewel 3,5% bij aan
de totale omzet. Schommelingen in wisselkoersen hadden nauwelijks
effect op het resultaat; bij constante wisselkoersen zou de totale
omzet uitkomen op ¤ 223,4 miljoen. Als gevolg van de geplande
investeringen in personeel, sales, marketing en research &
development, zijn de operationele resultaten verminderd tot ¤ 40,8
miljoen (2004: ¤ 50,3 miljoen). Exact had op 31 december 2005 een
sterke kaspositie van ¤ 117,6 miljoen.
Omzet
De stijging in omzet is voornamelijk het gevolg van gestegen omzet
van Services (training en consultancy). De omzet van Services steeg
in 2005 met 29,9 % tot ¤ 38,4 miljoen vergeleken met ¤ 29,6 miljoen
in 2004. Alle strategische groepen ondervonden een aanzienlijke
groei van hun omzetten van Services. Dat is het resultaat van een
toegenomen focus op de consultancy-intensieve bovenkant van het
middensegment, die voornamelijk wordt bediend met de productlijn
e-Synergy. De Licenses-omzet steeg in 2005 met 2% tot ¤ 66,3
miljoen, vergeleken met ¤ 65,0 miljoen in 2004. De omzet van
Maintenance steeg in 2005 1,72% tot ¤ 119,8 miljoen vergeleken met ¤
117,8 miljoen in 2004.
Operationele marge en nettoresultaat
Als resultaat van de geplande investeringen in personeel, sales,
marketing en R&D daalde de operationele marge in 2005 tot 18,2% (¤
40,8 miljoen). Deze investeringen zijn gedaan in overeenstemming met
de middellangetermijnstrategie van Exact en zullen naar verwachting
bijdragen aan toekomstige groei van omzet en marge. Door een
actiever cash management steeg het netto financieringsresultaat van
¤ 2,6 miljoen naar ¤ 3,8 miljoen. De effectieve belastingdruk in
2005 kwam uit op 28,2%, in vergelijking met 25,3% in 2004. Het
nettoresultaat daalde tot ¤ 32,0 miljoen (14,3%) vergeleken met ¤
39,8 miljoen (18,7%) in 2004.
De balans
Immateriële vaste activa stegen met ¤ 40,2 miljoen door nieuwe
overnames, waarin earn-out afspraken en de effecten van
wisselkoersen zijn inbegrepen. Door de overnames, een sterke verkoop
in het vierde kwartaal en de effecten van wisselkoersen, stegen de
vorderingen op de handelsdebiteuren met ¤ 7,7 miljoen tot ¤ 47,5
miljoen. De kaspositie nam af met ¤ 12,5 miljoen, voornamelijk als
gevolg van de gedane overnames en dividenduitkering. De overnames in
de VS in 2005 zijn gefinancierd met een lening in US dollar. Exact
heeft een sterk werkkapitaal, en een kaspositie van totaal ¤ 117,6
miljoen. Hiermee heeft Exact een solide basis voor verdere
investeringen in producten en diensten voor zijn klanten en voor
verdere groei, zowel autonoom als door overnames.
Management
Raj Patel, voorheen Vice-President van Exact International en lid
van de Raad van Bestuur van Exact Holding N.V. sinds 7 april 2005,
is door de Raad van Commissarissen per 1 juli 2005 benoemd tot
nieuwe CEO. Hij is daarmee de opvolger van Eduard Hagens, die zich
per 1 juli 2005 heeft teruggetrokken als CEO en lid van de Raad van
Bestuur.
Per 1 augustus 2005 heeft de Raad van Commissarissen Ed Kraaijenzank
benoemd tot nieuwe CFO en lid van de Raad van Bestuur van Exact
Holding N.V.
Jim Kent, Vice-President Exact Noord-Amerika, is door de Raad van
Commissarissen per 7 april 2005 benoemd tot lid van de Raad van
Bestuur van Exact Holding N.V.
Jan Jaap Kolleman is per 1 maart 2006 aangesteld als nieuwe Group
Director Exact Nederland. Hij zal de verantwoordelijkheid voor de
strategische groep Nederland overnemen van Raj Patel, die op dit
moment ad interim Group Director Nederland is.
Producten
De research & development capaciteiten van Exacts
hoofd-developmentcentre in Kuala Lumpur, Maleisië zijn in 2005
aanzienlijk uitgebreid. De focus lag in 2005 op de productlijnen
Exact Globe, Exact e-Synergy en Exact Online, terwijl het commitment
voor alle andere bestaande productlijnen behouden bleef.
In oktober 2005 werd een nieuwe versie van ons meest prominente
ERP-product Exact Globe 2003 geïntroduceerd. Naast meer dan 400
nieuwe functionaliteiten, is speciale aandacht besteed aan het
mogelijk maken van migraties van vorige productlijnen.
Exact e-Synergy heeft voor Exact de basis gelegd voor het winnen van
de prestigieuze prijs 'Most Innovative Software Solution Partner'
van Microsoft, tijdens de Microsoft Annual Worldwide Partner
Conference in Minneapolis, VS, in 2005.
Exact e-Synergy is een op web-browser-gebaseerde applicatie die
samenwerkt met traditionele ERP-applicaties. Het biedt een platform
voor online communicatie en samenwerking waarbij informatie over
alle verschillende bronnen in een organisatie, zoals HRM, CRM,
logistiek en financiën, gedeeld worden door middel van document-,
workflow- en project management tools. Werknemers, klanten,
leveranciers en partners hebben real-time toegang tot informatie die
is opgeslagen in een centrale en geïntegreerde database, waardoor
klanten de betrokkenen een enkele informatiebron kunnen bieden die
de efficiëntie verhoogt en de levenscyclus van bestaande zakelijke
software verlengt.
Het aantal Exact e-Synergy gebruikers is geheel volgens plan
substantieel gestegen in 2005.
Exact Online is een op internet-gebaseerde boekhoudoplossing die via
het internet (ASP) aangeboden wordt. Exact Online is gemakkelijk in
gebruik en zonder initiële investeringen een uitstekende oplossing
voor de onderkant van het middensegment. Exact Online maakt
efficiënte samenwerking tussen bedrijven en hun accountants
mogelijk. Exact Online is in het vierde kwartaal van 2005 in
Nederland geïntroduceerd en biedt de mogelijkheid voor Exact
DOS-klanten om naar deze boekhoudoplossing te migreren. Met Exact
Online verstevigt Exact zijn positie in de accountancy branche.
Strategische business segmentatie
De totale omzet in Nederland is in 2005 met 4,4% gestegen naar ¤
99,7 miljoen ten opzichte van ¤ 95,5 miljoen in 2004. Na een
teleurstellend eerste halfjaar heeft de tenuitvoerlegging van een
daadkrachtig plan van aanpak, gecombineerd met de gedane overnames,
geresulteerd in een sterke stijging van de omzet in Nederland met
15,3% in de tweede helft van 2005. Het operationele resultaat in
2005 werd beïnvloed door de eerder genoemde investeringen in
personeel, sales en marketing en is ten opzicht van 2004 met ¤ 3,5
miljoen gedaald.
De omzet van International Markets is in 2005 met 4,4 procent
gestegen tot ¤ 71,7 miljoen (op basis van een constante wisselkoers
zou dat ¤ 70,4 miljoen geweest zijn) ten opzichte van ¤ 68,7 miljoen
in 2004. De omzetstijging bij International Markets werd veroorzaakt
door een sterke stijging (25,3%) bij Services (training en
consultancy) De operationele marge is gedaald met 12,4% door
aanvullende investeringen in het opzetten van een nieuwe
International organisatie die zich richt op grote multinationals
(LPO), geografische uitbreiding en marketing.
De omzet uit Noord-Amerika is in 2005 met 10,2% gestegen naar ¤ 53,1
miljoen (op basis van een constante wisselkoers zou dat ¤ 53,2
miljoen geweest zijn). In 2004 bedroeg de omzet ¤ 48,2 miljoen.
Overnames gedaan in 2005 hebben ¤ 1,3 miljoen bijgedragen aan de
totale omzet. De Licenses-omzet is gestegen met 9% en de omzet van
Services met 19,6%. Met een totale omzetgroei van 10,2% zijn
operationele marge van de Noord-Amerikaanse bedrijfsactiviteiten met
22% gestegen naar 12,2%. Een eenmalige last van ¤ 900.000 aan
oninbare vorderingen is hierin verdisconteerd. Zonder deze kosten
zou de marge voor de Noord-Amerikaanse activiteiten 14,3% geweest
zijn.
Overnames
Overnames van lokale merken
Exact heeft op 1 juni 2005 Kooijman software, een Nederlands
softwarehuis voor de bouw- en educatiesector overgenomen. Dezelfde
maand nam Exact een meerderheidsbelang van 70% in AllSolutions,
gespecialiseerd in software voor dienstverleners en non-profit
organisaties. Deze overnames zijn in overeenstemming met de
strategie van Exact om zich te richten op de bovenkant van het
Nederlandse middensegment, naast de kernactiviteiten voor het MKB.
Technologische overnames
In oktober 2005 heeft Exact een meerderheidsbelang genomen in de
Nederlandse software producent Modulair Easy Access B.V., dat
gespecialiseerd is in magazijnbeheer en logistiek management. De
resterende aandelen blijven in handen van het huidige management van
Modulair Easy Access B.V. en aankoop daarvan door Exact is in de
toekomst mogelijk. Op 1 november 2005 maakte Exact bekend Vanguard
Solutions Group, gespecialiseerd in business intelligence
oplossingen, overgenomen te hebben.
Deze technologische overnames voegen functionaliteit toe aan Exact
e-Synergy, die verder reikt dan traditionele ERP.
Acquisities ter versterking van het directe distributie- en know-how
netwerk
Exact heeft per 1 juni 2005 SelectTech overgenomen, een Maleisische
partner die zich richt op productie-oplossingen. Hiermee versterkt
Exact het netwerk van dochterondernemingen en de know-how van Exact
International.
Exact heeft ook drie nieuwe vestigingen in Spanje geopend en daarmee
het regionale netwerk uitgebreid naar zes kantoren. Dit versterkt
het stevige fundament van Exact voor het bedienen van klanten in de
Spaanse markt.
Op 1 december 2005 heeft Exact Inspired Solutions, een IT-advies- en
consultancy bedrijf uit Atlanta, VS, overgenomen. Inspired Solutions
was al sinds 1996 partner van Exact. Hiermee verstevigt Exact het
directe distributienetwerk en de know-how in Noord-Amerika.
Alle overnames zijn in contanten voldaan.
Strategie en vooruitzichten
Bedrijfsstrategie
Exact blijft zich richten op het middensegment van de zakelijke
software industrie door volledig geïntegreerde zakelijke oplossingen
te bieden aan kleine en middengrote bedrijven. Deze kunnen daarmee
alle medewerkers en stakeholders real-time toegang geven tot
relevante informatie gebaseerd op een enkele centrale
informatiebron.
De onderkant van het middensegment vraagt om een volume gedreven
benadering door zakelijke kant en klare software te leveren met
eenvoudige functionaliteit die gemakkelijk in gebruik is (Exact
Compact en verschillende lokale merken) of als dienst via het
internet (Exact Online). Deze aanpak wordt vooral in Nederland
toegepast alsook in andere markten zoals België, Spanje en Colombia
en gedeeltelijk in Noord-Amerika.
De bovenkant van het middensegment vraagt om een waarde gedreven
aanpak die gericht is op het bieden van oplossingen aan middelgrote
bedrijven die vragen om uitgebreide ondersteuning bij het
automatiseren en integreren van bedrijfsprocessen, waarbij rekening
wordt gehouden met de aard van het bedrijf en specifieke vereisten
van de industrie. Zulke oplossingen zijn gebaseerd op productlijnen
zoals Exact e-Synergy, Exact Globe 2003 en Macola.
Een professioneel niveau van dienstverlening en kennis van de
industrie en zakelijke processen zijn essentieel en worden ofwel
direct geleverd ofwel via hooggekwalificeerde partners, die Exacts
expertise gebruiken om lokaal dienstverlening en ondersteuning te
bieden. Deze aanpak wordt voornamelijk uitgevoerd binnen Exact
International, in Noord-Amerika en steeds vaker ook in Nederland,
Spanje en Duitsland.
Om succesvol te opereren in de volledige breedte van het
middensegment van de markt, heeft Exact een multi-level
distributiestrategie met verschillende indirecte verkoopkanalen en
een direct verkoopmodel.
Exact Software beschikt over de benodigde infrastructuur voor het
leveren van diensten, professioneel management en een strategische
productportfolio om met beide marktbenaderingen succesvol te zijn.
Dit wordt onderschreven met een bewezen track record in zowel de
onderkant als de bovenkant van het middensegment.
Naast de autonome groeistrategie zal Exact in het middensegment van
de zakelijke softwaremarkt actief blijven acquireren.
Exact zal zijn groei financieren met de beschikbare liquide middelen
en door gebruik te maken van de gezonde balans.
Product en technologie
Om er voor te zorgen dat Exact innovatief blijft en dat research &
development voorop blijft staan, heeft het bedrijf in 2005 de
ontwikkelcapaciteit van het belangrijkste R&D-centrum in Kuala
Lumpur, Maleisië, verdubbeld. Innovatie blijft de hoeksteen van de
strategie van Exact en om er zeker van te zijn dat het bedrijf snel
in kan spelen op toekomstige technologische veranderingen, zal Exact
in 2006 aanvullende innovatiecentra openen.
Research & development focus voor 2006 is gericht op:
Exact Online, Exacts laatste productlijn voor het MKB, wordt verder
uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en zal aangepast worden voor
introductie in meerdere landen
Aan de meest prominente ERP-productlijn Exact Globe 2003 zal Exact
nieuwe functionaliteiten blijven toevoegen, de migratie van vorige
productlijnen verder vergemakkelijken en nieuwe wetgevingen
toevoegen. Hierdoor kunnen klanten hun producten ook in andere
landen inzetten en kan Exact nieuwe markten betreden.
Exact e-Synergy zal ge-upgrade worden naar het meest recente .NET
platform. Dit zorgt ervoor dat alle functionaliteiten van Exact
e-Synergy direct beschikbaar zijn op mobiele devices die gebaseerd
zijn op Windows. Huidige functionaliteit die voorbij gaat aan
traditionele ERP, zoals CRM, projectmanagement, HR, document
management en elektronische workflow, worden verder uitgebreid.
Exact e-Synergy blijft één van Exacts belangrijkste aandrijvers voor
groei omdat het klanten in staat stelt levenscycli van hun bestaande
software te verlengen en deze te voorzien van één enkele
informatiebron voor alle betrokken, waarmee de efficiëntie verhoogd
wordt.
Trends zoals Service Orientated Architecture, Business Process
Platforms (BPP) en service enabled components worden voortdurend
gevolgd door Exacts innovatiecentra om er voor te zorgen dat Exact
de beste oplossing kan leveren aan klanten om hun time-to-market zo
kort mogelijk te houden, flexibel te zijn in hun inzet van middelen
en hierdoor efficiëntie te verhogen.
Overnamestrategie
Gelet op de consolidaties in de zakelijke software-industrie, zal
Exact zich blijven richten op mogelijke overnames. De
overnamestrategie van Exact richt zich op de volgende gebieden:
Technologische overnames om de functionaliteiten van Exact e-Synergy
uit te breiden op gebieden die verder reiken dan traditionele ERP,
zoals de overname in 2005 van Vanguard Solutions Group,
gespecialiseerd in business intelligence oplossingen, alsmede van
Modulair Easy Acces B.V., gespecialiseerd in magazijnbeheer en
logistiek management.
Overnames om het directe distributie- en know-how netwerk te
versterken en de geografische spreiding te vergroten.
Overnames van aanvullende lokale merken met substantiële
klantenbestanden om Exact e-Synergy en Exact Online in te zetten,
met een focus op emerging markten.
Vooruitzichten
Exact gelooft dat organisaties niet op zoek zijn naar 'killer
applicaties' maar zich richten op het te gelde maken van gedane
investeringen en het verlengen van de levenscycli van hun
applicaties. Deze trend blijkt ondermeer uit de beperkte
groeicijfers die de traditionele ERP wereldwijd laat zien.
Groeikansen liggen daar waar klanten hun ERP-levenscycli kunnen
verlengen door applicaties te implementeren die verder reiken dan de
traditionele ERP, zonder hun huidige investeringen te niet te doen.
Rekening houdend met deze omstandigheden verwacht Exact in 2006 een
autonome omzetgroei van 7% tot 9% en een operationele marge tussen
de 18% en 20% te behalen. Exact herbevestigd de verwachting in 2007
een omzet te behalen van ¤ 300 miljoen en een operationele marge van
minimaal 20%
-- -- -- -- -- --
Over Exact Software
Exact is een producent van software voor Logistiek, Human Resource
Management (HRM), Customer Relationship Management (CRM,) e-business
en Enterprise Resource Planning (ERP). Exact voert de productlijnen
Exact Globe 2003 Enterprise, Exact e-Synergy en Exact Online. Het
bedrijf is sinds de oprichting in 1984 wereldwijd uitgegroeid tot
een vooraanstaande onderneming op het gebied van zakelijke
softwareoplossingen voor middelgrote organisaties. Exact-software is
beschikbaar in 26 talen en wordt in 126 landen gebruikt. Het bedrijf
heeft vestigingen in meer dan 60 landen. De ontwikkeldivisie is
gevestigd in Kuala Lumpur, Maleisië. Sinds 1999 zijn de aandelen van
Exact Holding N.V. genoteerd aan Eurolist van Euronext Amsterdam.
Voor meer informatie
Exact Holding N.V.
Rajesh Patel
via Maria de Carvalho
+31 (0)15 - 2515527
mailto:maria.de.carvalho@exactsoftware.com
Perscontact:
Leoni Janssen of Diana Budding
Edelman
023 5542030
mailto:leoni.janssen@edelman.com
mailto:diana.budding@edelman.com
Exact Software - Persbericht - Jaarcijfers 2005.pdf (244.2 Kb)Download
Exact Holding NV