Exact Holding NV

PERSBERICHTEN

Resultaten Exact Software 2005 in overeenstemming met uitgesproken verwachting

Daadkrachtige maatregelen in de Nederlandse organisatie hebben geleid tot sterk herstel in tweede halfjaar 2005

Persbericht, 9 februari 2006
Exact Holding N.V. (EURONEXT: EXACT) maakt vandaag zijn financiële resultaten over 2005 bekend.

Financiële highlights | Resultaten 2005 | Strategie en vooruitzichten | Meer informatie

Financiële highlights


* Totale omzet is met 5,7 % gestegen tot ¤ 224,5 miljoen (2004: ¤ 212,4 miljoen). Negatieve omzettrend gekeerd. Sterke groei in tweede halfjaar van 10% vergeleken met tweede halfjaar 2004
* De geplande investeringen in personeel, sales, marketing en research & development hebben geleid tot een operationele marge van 18,2% (2004: 23,7%)

* De nettowinst is in overeenstemming met de uitgesproken verwachting en bedraagt ¤ 32,0 miljoen vergeleken met ¤ 39,8 miljoen vorig jaar

* Een dividendvoorstel van ¤ 1,00 per aandeel in contanten zal worden voorgelegd aan de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Ondanks de lagere nettowinst vergeleken met vorig jaar, stelt de onderneming een dividend voor dat even hoog is als in 2004

Strategische en operationele highlights


* Het daadkrachtige plan van aanpak, zoals aangekondigd op 12 augustus 2005, om de Nederlandse organisatie weer 'op het goede spoor' te zetten, is succesvol uitgevoerd

* Belangrijke nieuwe klanten zoals GITP International, Accor Hotels en het Universitair Medisch Centrum Groningen, tonen aan dat de strategische investeringen die gedaan zijn in de bovenkant van het Nederlandse middensegment resultaat hebben opgeleverd

* Exact Online, dat zich richt op kleine bedrijven en Exacts positie in de accountancy branche verstevigt, is succesvol geïntroduceerd in Nederland

* De overname van Vanguard Solutions Group, dat gespecialiseerd is in business intelligence oplossingen, en van Modulair Easy Access B.V., dat gespecialiseerd is in magazijnbeheer en logistiek management, zijn een aanvulling op de productlijn Exact e-Synergy

* De strategie van Exact International om de 'preferred 2nd tier' leverancier te worden voor multinationals, wordt onderbouwd door verschillende nieuwe overeenkomsten zoals met Egon Zehnder en Golden Tulip Hotels, Inns & Resorts, bovenop de verlenging van belangrijke mantelovereenkomsten met onder meer Siemens en Degussa

* Het directe distributienetwerk in Noord-Amerika is versterkt door de overname van Inspired Solutions; Exact heeft nu 14 regionale kantoren in Noord-Amerika, en dekt daarmee de belangrijkste markten in de VS

* Het aantal Exact e-Synergy gebruikers is conform plan substantieel toegenomen

Financiële vooruitzichten


* Vooruitzicht voor 2006: 7-9% autonome omzetgroei; operationele marge tussen de 18-20%.

* De verwachting voor 2007 van een omzet van ¤ 300 miljoen en een operationele marge van tenminste 20% wordt herbevestigd

"Na een teleurstellend eerste halfjaar, was het onze prioriteit de Nederlandse organisatie weer op het juiste spoor te zetten. Met een daadkrachtig plan van aanpak hebben we dat ook tot uitvoer gebracht. Verder hebben we ons de afgelopen zes maanden geconcentreerd op een wereldwijd strategisch plan, dat groei teweeg zal brengen op basis van een uitrol van producten en technologie en een duidelijke overnamestrategie. Ik ben er zeker van dat we onze daadkracht versterkt kunnen doorzetten, waardoor we onze verwachting voor 2007 kunnen herbevestigen."

Rajesh Patel
CEO Exact Holding N.V.

Kerncijfers

(in DUIZENDEN of ¤) 2005 2004 verschil

Licenses 66,347 65,035 2.0%

Maintenance 119,772 117,782 1.7%

Services 38,409 29,577 29.9%

Total omzet 224,528 212,394 5.7%

Operationeel resultaat 40,788 50,265 -18.9%

Als percentage van de omzet 18.2% 23.7% -5.6%

Nettoresultaat 32,033 39,776 -19.5%

Als percentage van de omzet 14.3% 18.7% -4.4%

Winst per aandeel 1.34 1.68

Operationele kasstroom 32,124 42,120 -23.7%

Resultaten 2005

Vanaf 1 januari 2005 rapporteert Exact Holding N.V. ("Exact") zijn financiële resultaten volgens International Financial Reporting Standards (IFRS). De vergelijkende gegevens over 2004 in dit persbericht zijn geconverteerd van Dutch GAAP naar IFRS. Na de publicatie van de halfjaarresultaten, heeft Euronext Amsterdam de Adviescommissie Fondsenreglement gevraagd te onderzoeken of Exact zijn bijstelling van de verwachting op 27 juli 2005 tijdig bekend heeft gemaakt. Exact heeft aangegeven dat dit het geval was. De aanbeveling van de Adviescommissie wordt later dit jaar bekend gemaakt op de website van Euronext.

Financiële resultaten

Door een sterk tweede halfjaar is de totale omzet in 2005 gestegen met 5,7% naar ¤ 224,5 miljoen van ¤ 212,4 miljoen in 2004. De overnames gedaan in 2005 droegen ¤ 7,7 miljoen oftewel 3,5% bij aan de totale omzet. Schommelingen in wisselkoersen hadden nauwelijks effect op het resultaat; bij constante wisselkoersen zou de totale omzet uitkomen op ¤ 223,4 miljoen. Als gevolg van de geplande investeringen in personeel, sales, marketing en research & development, zijn de operationele resultaten verminderd tot ¤ 40,8 miljoen (2004: ¤ 50,3 miljoen). Exact had op 31 december 2005 een sterke kaspositie van ¤ 117,6 miljoen.

Omzet

De stijging in omzet is voornamelijk het gevolg van gestegen omzet van Services (training en consultancy). De omzet van Services steeg in 2005 met 29,9 % tot ¤ 38,4 miljoen vergeleken met ¤ 29,6 miljoen in 2004. Alle strategische groepen ondervonden een aanzienlijke groei van hun omzetten van Services. Dat is het resultaat van een toegenomen focus op de consultancy-intensieve bovenkant van het middensegment, die voornamelijk wordt bediend met de productlijn e-Synergy. De Licenses-omzet steeg in 2005 met 2% tot ¤ 66,3 miljoen, vergeleken met ¤ 65,0 miljoen in 2004. De omzet van Maintenance steeg in 2005 1,72% tot ¤ 119,8 miljoen vergeleken met ¤ 117,8 miljoen in 2004.

Operationele marge en nettoresultaat

Als resultaat van de geplande investeringen in personeel, sales, marketing en R&D daalde de operationele marge in 2005 tot 18,2% (¤ 40,8 miljoen). Deze investeringen zijn gedaan in overeenstemming met de middellangetermijnstrategie van Exact en zullen naar verwachting bijdragen aan toekomstige groei van omzet en marge. Door een actiever cash management steeg het netto financieringsresultaat van ¤ 2,6 miljoen naar ¤ 3,8 miljoen. De effectieve belastingdruk in 2005 kwam uit op 28,2%, in vergelijking met 25,3% in 2004. Het nettoresultaat daalde tot ¤ 32,0 miljoen (14,3%) vergeleken met ¤ 39,8 miljoen (18,7%) in 2004.

De balans

Immateriële vaste activa stegen met ¤ 40,2 miljoen door nieuwe overnames, waarin earn-out afspraken en de effecten van wisselkoersen zijn inbegrepen. Door de overnames, een sterke verkoop in het vierde kwartaal en de effecten van wisselkoersen, stegen de vorderingen op de handelsdebiteuren met ¤ 7,7 miljoen tot ¤ 47,5 miljoen. De kaspositie nam af met ¤ 12,5 miljoen, voornamelijk als gevolg van de gedane overnames en dividenduitkering. De overnames in de VS in 2005 zijn gefinancierd met een lening in US dollar. Exact heeft een sterk werkkapitaal, en een kaspositie van totaal ¤ 117,6 miljoen. Hiermee heeft Exact een solide basis voor verdere investeringen in producten en diensten voor zijn klanten en voor verdere groei, zowel autonoom als door overnames.

Management

Raj Patel, voorheen Vice-President van Exact International en lid van de Raad van Bestuur van Exact Holding N.V. sinds 7 april 2005, is door de Raad van Commissarissen per 1 juli 2005 benoemd tot nieuwe CEO. Hij is daarmee de opvolger van Eduard Hagens, die zich per 1 juli 2005 heeft teruggetrokken als CEO en lid van de Raad van Bestuur.

Per 1 augustus 2005 heeft de Raad van Commissarissen Ed Kraaijenzank benoemd tot nieuwe CFO en lid van de Raad van Bestuur van Exact Holding N.V.

Jim Kent, Vice-President Exact Noord-Amerika, is door de Raad van Commissarissen per 7 april 2005 benoemd tot lid van de Raad van Bestuur van Exact Holding N.V.

Jan Jaap Kolleman is per 1 maart 2006 aangesteld als nieuwe Group Director Exact Nederland. Hij zal de verantwoordelijkheid voor de strategische groep Nederland overnemen van Raj Patel, die op dit moment ad interim Group Director Nederland is.

Producten

De research & development capaciteiten van Exacts
hoofd-developmentcentre in Kuala Lumpur, Maleisië zijn in 2005 aanzienlijk uitgebreid. De focus lag in 2005 op de productlijnen Exact Globe, Exact e-Synergy en Exact Online, terwijl het commitment voor alle andere bestaande productlijnen behouden bleef.

In oktober 2005 werd een nieuwe versie van ons meest prominente ERP-product Exact Globe 2003 geïntroduceerd. Naast meer dan 400 nieuwe functionaliteiten, is speciale aandacht besteed aan het mogelijk maken van migraties van vorige productlijnen.

Exact e-Synergy heeft voor Exact de basis gelegd voor het winnen van de prestigieuze prijs 'Most Innovative Software Solution Partner' van Microsoft, tijdens de Microsoft Annual Worldwide Partner Conference in Minneapolis, VS, in 2005.

Exact e-Synergy is een op web-browser-gebaseerde applicatie die samenwerkt met traditionele ERP-applicaties. Het biedt een platform voor online communicatie en samenwerking waarbij informatie over alle verschillende bronnen in een organisatie, zoals HRM, CRM, logistiek en financiën, gedeeld worden door middel van document-, workflow- en project management tools. Werknemers, klanten, leveranciers en partners hebben real-time toegang tot informatie die is opgeslagen in een centrale en geïntegreerde database, waardoor klanten de betrokkenen een enkele informatiebron kunnen bieden die de efficiëntie verhoogt en de levenscyclus van bestaande zakelijke software verlengt.

Het aantal Exact e-Synergy gebruikers is geheel volgens plan substantieel gestegen in 2005.

Exact Online is een op internet-gebaseerde boekhoudoplossing die via het internet (ASP) aangeboden wordt. Exact Online is gemakkelijk in gebruik en zonder initiële investeringen een uitstekende oplossing voor de onderkant van het middensegment. Exact Online maakt efficiënte samenwerking tussen bedrijven en hun accountants mogelijk. Exact Online is in het vierde kwartaal van 2005 in Nederland geïntroduceerd en biedt de mogelijkheid voor Exact DOS-klanten om naar deze boekhoudoplossing te migreren. Met Exact Online verstevigt Exact zijn positie in de accountancy branche.

Strategische business segmentatie

De totale omzet in Nederland is in 2005 met 4,4% gestegen naar ¤ 99,7 miljoen ten opzichte van ¤ 95,5 miljoen in 2004. Na een teleurstellend eerste halfjaar heeft de tenuitvoerlegging van een daadkrachtig plan van aanpak, gecombineerd met de gedane overnames, geresulteerd in een sterke stijging van de omzet in Nederland met 15,3% in de tweede helft van 2005. Het operationele resultaat in 2005 werd beïnvloed door de eerder genoemde investeringen in personeel, sales en marketing en is ten opzicht van 2004 met ¤ 3,5 miljoen gedaald.

De omzet van International Markets is in 2005 met 4,4 procent gestegen tot ¤ 71,7 miljoen (op basis van een constante wisselkoers zou dat ¤ 70,4 miljoen geweest zijn) ten opzichte van ¤ 68,7 miljoen in 2004. De omzetstijging bij International Markets werd veroorzaakt door een sterke stijging (25,3%) bij Services (training en consultancy) De operationele marge is gedaald met 12,4% door aanvullende investeringen in het opzetten van een nieuwe International organisatie die zich richt op grote multinationals (LPO), geografische uitbreiding en marketing.

De omzet uit Noord-Amerika is in 2005 met 10,2% gestegen naar ¤ 53,1 miljoen (op basis van een constante wisselkoers zou dat ¤ 53,2 miljoen geweest zijn). In 2004 bedroeg de omzet ¤ 48,2 miljoen. Overnames gedaan in 2005 hebben ¤ 1,3 miljoen bijgedragen aan de totale omzet. De Licenses-omzet is gestegen met 9% en de omzet van Services met 19,6%. Met een totale omzetgroei van 10,2% zijn operationele marge van de Noord-Amerikaanse bedrijfsactiviteiten met 22% gestegen naar 12,2%. Een eenmalige last van ¤ 900.000 aan oninbare vorderingen is hierin verdisconteerd. Zonder deze kosten zou de marge voor de Noord-Amerikaanse activiteiten 14,3% geweest zijn.

Overnames

Overnames van lokale merken

Exact heeft op 1 juni 2005 Kooijman software, een Nederlands softwarehuis voor de bouw- en educatiesector overgenomen. Dezelfde maand nam Exact een meerderheidsbelang van 70% in AllSolutions, gespecialiseerd in software voor dienstverleners en non-profit organisaties. Deze overnames zijn in overeenstemming met de strategie van Exact om zich te richten op de bovenkant van het Nederlandse middensegment, naast de kernactiviteiten voor het MKB.

Technologische overnames

In oktober 2005 heeft Exact een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse software producent Modulair Easy Access B.V., dat gespecialiseerd is in magazijnbeheer en logistiek management. De resterende aandelen blijven in handen van het huidige management van Modulair Easy Access B.V. en aankoop daarvan door Exact is in de toekomst mogelijk. Op 1 november 2005 maakte Exact bekend Vanguard Solutions Group, gespecialiseerd in business intelligence oplossingen, overgenomen te hebben.

Deze technologische overnames voegen functionaliteit toe aan Exact e-Synergy, die verder reikt dan traditionele ERP.

Acquisities ter versterking van het directe distributie- en know-how netwerk

Exact heeft per 1 juni 2005 SelectTech overgenomen, een Maleisische partner die zich richt op productie-oplossingen. Hiermee versterkt Exact het netwerk van dochterondernemingen en de know-how van Exact International.

Exact heeft ook drie nieuwe vestigingen in Spanje geopend en daarmee het regionale netwerk uitgebreid naar zes kantoren. Dit versterkt het stevige fundament van Exact voor het bedienen van klanten in de Spaanse markt.

Op 1 december 2005 heeft Exact Inspired Solutions, een IT-advies- en consultancy bedrijf uit Atlanta, VS, overgenomen. Inspired Solutions was al sinds 1996 partner van Exact. Hiermee verstevigt Exact het directe distributienetwerk en de know-how in Noord-Amerika.

Alle overnames zijn in contanten voldaan.

Strategie en vooruitzichten

Bedrijfsstrategie

Exact blijft zich richten op het middensegment van de zakelijke software industrie door volledig geïntegreerde zakelijke oplossingen te bieden aan kleine en middengrote bedrijven. Deze kunnen daarmee alle medewerkers en stakeholders real-time toegang geven tot relevante informatie gebaseerd op een enkele centrale informatiebron.

De onderkant van het middensegment vraagt om een volume gedreven benadering door zakelijke kant en klare software te leveren met eenvoudige functionaliteit die gemakkelijk in gebruik is (Exact Compact en verschillende lokale merken) of als dienst via het internet (Exact Online). Deze aanpak wordt vooral in Nederland toegepast alsook in andere markten zoals België, Spanje en Colombia en gedeeltelijk in Noord-Amerika.

De bovenkant van het middensegment vraagt om een waarde gedreven aanpak die gericht is op het bieden van oplossingen aan middelgrote bedrijven die vragen om uitgebreide ondersteuning bij het automatiseren en integreren van bedrijfsprocessen, waarbij rekening wordt gehouden met de aard van het bedrijf en specifieke vereisten van de industrie. Zulke oplossingen zijn gebaseerd op productlijnen zoals Exact e-Synergy, Exact Globe 2003 en Macola.

Een professioneel niveau van dienstverlening en kennis van de industrie en zakelijke processen zijn essentieel en worden ofwel direct geleverd ofwel via hooggekwalificeerde partners, die Exacts expertise gebruiken om lokaal dienstverlening en ondersteuning te bieden. Deze aanpak wordt voornamelijk uitgevoerd binnen Exact International, in Noord-Amerika en steeds vaker ook in Nederland, Spanje en Duitsland.

Om succesvol te opereren in de volledige breedte van het middensegment van de markt, heeft Exact een multi-level distributiestrategie met verschillende indirecte verkoopkanalen en een direct verkoopmodel.

Exact Software beschikt over de benodigde infrastructuur voor het leveren van diensten, professioneel management en een strategische productportfolio om met beide marktbenaderingen succesvol te zijn. Dit wordt onderschreven met een bewezen track record in zowel de onderkant als de bovenkant van het middensegment.

Naast de autonome groeistrategie zal Exact in het middensegment van de zakelijke softwaremarkt actief blijven acquireren.

Exact zal zijn groei financieren met de beschikbare liquide middelen en door gebruik te maken van de gezonde balans.

Product en technologie

Om er voor te zorgen dat Exact innovatief blijft en dat research & development voorop blijft staan, heeft het bedrijf in 2005 de ontwikkelcapaciteit van het belangrijkste R&D-centrum in Kuala Lumpur, Maleisië, verdubbeld. Innovatie blijft de hoeksteen van de strategie van Exact en om er zeker van te zijn dat het bedrijf snel in kan spelen op toekomstige technologische veranderingen, zal Exact in 2006 aanvullende innovatiecentra openen.

Research & development focus voor 2006 is gericht op:

Exact Online, Exacts laatste productlijn voor het MKB, wordt verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en zal aangepast worden voor introductie in meerdere landen

Aan de meest prominente ERP-productlijn Exact Globe 2003 zal Exact nieuwe functionaliteiten blijven toevoegen, de migratie van vorige productlijnen verder vergemakkelijken en nieuwe wetgevingen toevoegen. Hierdoor kunnen klanten hun producten ook in andere landen inzetten en kan Exact nieuwe markten betreden.

Exact e-Synergy zal ge-upgrade worden naar het meest recente .NET platform. Dit zorgt ervoor dat alle functionaliteiten van Exact e-Synergy direct beschikbaar zijn op mobiele devices die gebaseerd zijn op Windows. Huidige functionaliteit die voorbij gaat aan traditionele ERP, zoals CRM, projectmanagement, HR, document management en elektronische workflow, worden verder uitgebreid. Exact e-Synergy blijft één van Exacts belangrijkste aandrijvers voor groei omdat het klanten in staat stelt levenscycli van hun bestaande software te verlengen en deze te voorzien van één enkele informatiebron voor alle betrokken, waarmee de efficiëntie verhoogd wordt.

Trends zoals Service Orientated Architecture, Business Process Platforms (BPP) en service enabled components worden voortdurend gevolgd door Exacts innovatiecentra om er voor te zorgen dat Exact de beste oplossing kan leveren aan klanten om hun time-to-market zo kort mogelijk te houden, flexibel te zijn in hun inzet van middelen en hierdoor efficiëntie te verhogen.

Overnamestrategie

Gelet op de consolidaties in de zakelijke software-industrie, zal Exact zich blijven richten op mogelijke overnames. De overnamestrategie van Exact richt zich op de volgende gebieden:

Technologische overnames om de functionaliteiten van Exact e-Synergy uit te breiden op gebieden die verder reiken dan traditionele ERP, zoals de overname in 2005 van Vanguard Solutions Group, gespecialiseerd in business intelligence oplossingen, alsmede van Modulair Easy Acces B.V., gespecialiseerd in magazijnbeheer en logistiek management.

Overnames om het directe distributie- en know-how netwerk te versterken en de geografische spreiding te vergroten.

Overnames van aanvullende lokale merken met substantiële klantenbestanden om Exact e-Synergy en Exact Online in te zetten, met een focus op emerging markten.

Vooruitzichten

Exact gelooft dat organisaties niet op zoek zijn naar 'killer applicaties' maar zich richten op het te gelde maken van gedane investeringen en het verlengen van de levenscycli van hun applicaties. Deze trend blijkt ondermeer uit de beperkte groeicijfers die de traditionele ERP wereldwijd laat zien. Groeikansen liggen daar waar klanten hun ERP-levenscycli kunnen verlengen door applicaties te implementeren die verder reiken dan de traditionele ERP, zonder hun huidige investeringen te niet te doen.

Rekening houdend met deze omstandigheden verwacht Exact in 2006 een autonome omzetgroei van 7% tot 9% en een operationele marge tussen de 18% en 20% te behalen. Exact herbevestigd de verwachting in 2007 een omzet te behalen van ¤ 300 miljoen en een operationele marge van minimaal 20%


-- -- -- -- -- --

Over Exact Software

Exact is een producent van software voor Logistiek, Human Resource Management (HRM), Customer Relationship Management (CRM,) e-business en Enterprise Resource Planning (ERP). Exact voert de productlijnen Exact Globe 2003 Enterprise, Exact e-Synergy en Exact Online. Het bedrijf is sinds de oprichting in 1984 wereldwijd uitgegroeid tot een vooraanstaande onderneming op het gebied van zakelijke softwareoplossingen voor middelgrote organisaties. Exact-software is beschikbaar in 26 talen en wordt in 126 landen gebruikt. Het bedrijf heeft vestigingen in meer dan 60 landen. De ontwikkeldivisie is gevestigd in Kuala Lumpur, Maleisië. Sinds 1999 zijn de aandelen van Exact Holding N.V. genoteerd aan Eurolist van Euronext Amsterdam.

Voor meer informatie

Exact Holding N.V.

Rajesh Patel
via Maria de Carvalho

+31 (0)15 - 2515527
mailto:maria.de.carvalho@exactsoftware.com

Perscontact:

Leoni Janssen of Diana Budding
Edelman
023 5542030
mailto:leoni.janssen@edelman.com
mailto:diana.budding@edelman.com

Exact Software - Persbericht - Jaarcijfers 2005.pdf (244.2 Kb)Download