RTL Group

Kijkduur en aandacht TV-programma's van invloed op reclameherinnering Universal Media en IP doen onderzoek naar kwaliteit van kijken

Het media-advies bureau Universal Media (UM) en IP, de reclameverkoopmaatschappij van RTL Nederland, hebben door het onderzoeksbureau Intomart GfK een omvangrijk onderzoek onder 3000 respondenten laten doen naar de herinnering van reclameboodschappen. Eerder (internationaal) onderzoek heeft uitgewezen dat de aandacht voor een programma ook van invloed is op de aandacht waarmee een reclameblok erna wordt bekeken. Als aanvulling daarop is in dit onderzoek gekeken of de groep aandachtige kijkers zich ook daadwerkelijk meer commercials herinnert. Uitgangspunt van het onderzoek is dat de aandacht voor een programma af te leiden is uit de kijkduur naar die programmas.

UM en IP hebben met dit onderzoek aangetoond dat de aandacht voor een programma inderdaad van invloed is op de aandacht voor het daaropvolgende reclameblok en in welke mate. Respondenten die langer naar een programma kijken, kijken met meer aandacht naar het reclameblok. De reclameherinnering bij deze groep is 33% hoger dan de kijkers die met minder aandacht kijken. Verder blijkt dat een langere spot beter wordt onthouden dan een korte en dat de aandacht voor reclameblokken pas na 4 à 5 minuten afzwakt. Commercials rondom programmas uit het genre spellen en quizzen doen het t beste, gevolgd door human interest en nieuws en actualiteiten.

Ook is er gekeken of bezigheden naast TV kijken van effect zijn op de herinnering van commercials. Televisiekijkers die telefoneren, internetten of lezen herinneren zich niet significant meer of minder van het blok dan respondenten die geen nevenactiviteiten doen. Daarnaast wijst het onderzoekt uit dat de herinnering van commercials hoger is wanneer men met anderen over het voorafgaande programma praat. Betrokkenheid bij het medium televisie en de programmas leiden dus tot een hogere reclame herinnering.

Met de resultaten van dit onderzoek heeft UM meer inzicht in de werking van kwalitatieve TV planning, waarmee zij adverteerders de mogelijkheid biedt te sturen naar het gewenste communicatie effect.

Diederik Breijer, Algemeen Directeur van UM: Sinds een jaar plant UM als enige bureau van Nederland haar RTV campagnes op mate van aandacht. Dit unieke grootschalige onderzoek levert het daadwerkelijke bewijs en de inzichten dat kwaliteitsplanning van essentieel belang zijn voor de mate van communicatie-effectiviteit en een hogere ROI. Ze onderbouwen onze eerdere benadering dat we verder moeten kijken dan bereik en kosten alleen. Binnen Universal Digital (RTV en Internet) zal de kwaliteit van onze planning verder uitgebouwd worden.

Michel van der Voort, Directeur Marketing & Operations: Ik ben erg enthousiast over de uitkomsten van het onderzoek met UM. Het voegt een nieuwe dimensie toe aan de huidige wijze van inkopen, waarmee veel meer gestuurd kan worden naar het gewenste reclame-effect. Bovendien levert het ons een schat aan informatie op, die wij kunnen gebruiken voor het optimaliseren van ons reclamebeleid. Denk hierbij aan het bepalen van de lengte en plaats van het blok in de programmering."

Het onderzoek onder de 3000 respondenten is online uitgevoerd op reguliere TV avonden, waarbij specifieke evenementen buiten beschouwing zijn gelaten. Nooit eerder werd op deze wijze zon grote groep mensen ondervraagd over dit onderwerp. Naast deze selectie van onderzoeksresultaten leent de database die voor dit onderzoek is gebouwd zich tevens om nog vele andere hypothesen te toetsen.

Over IP:

IP is de verkoopmaatschappij van RTL Nederland. Hieronder vallen de televisiezenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en het radiostation RTL FM. Daarnaast biedt IP Interactief de mogelijkheid om de kracht van de zenders te combineren met de bijbehorende TEXT- en internetpagina's. IP is gevestigd in Hilversum en heeft ca. 130 medewerkers.

Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Karin Bouwknegt, persdienst RTL Nederland via tel. 035-6718598 of karin.bouwknegt@rtl.nl.

Voor specifieke vragen met betrekking tot onderzoeksresultaten kunt u contact opnemen met Dorien de Jong, RTV Strategy Director Universal Media via tel 020-5030336 of dorien.de.jong@um.nl.

© 2006 RTL Nederland / IP