Gemeente Den Helder

09-02-2006
Openbare kennisgevingen week 6

Bouwzaken

Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning ontvangen voor:

- Middenweg 91, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 25 januari 2006);

- Van Galenstraat 10, voor het uitbreiden van de woning en berging (ontvangen 25 januari 2006);

- Goudsbloemstraat 34, voor het maken van een aanbouw aan de achtergevel van de woning (ontvangen 25 januari 2006);
- Sternstraat 35, voor het uitbreiden van de zolderverdieping, het optrekken van de achtergevel en het plaatsen van een dakkapel in het achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 25 januari 2006);
- Spoorstraat 2, voor het veranderen van de gevels van het bankgebouw (ontvangen 26 januari 2006);

- Molengracht 33, voor het plaatsen van een verdieping op de woning (ontvangen 26 januari 2006);

- Het Nieuwe Diep 34, voor het aanbrengen van een vluchttrap aan de Atjehloods (ontvangen 26 januari 2006);

- Badhuisstraat 68a, voor het vergroten van de woning (ontvangen 30 januari 2006);

- Doorzwin 3402, voor het plaatsen van een dakopbouw met dakkapel in het voorgeveldakvlak (ontvangen 30 januari 2006);
- Wierbalg 2519, voor het plaatsen van een dakkapel in het achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 30 januari 2006);
- Sijmon Blaauwboerstraat 12, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 1 februari 2006);

- Spoorstraat 67, voor het uitbreiden van het woon/winkelpand (ontvangen 1 februari 2006);

- Robijn Reijntjesstraat 29, voor het plaatsen van een erker aan de voorgevel van de woning (ontvangen 1 februari 2006). Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om advies bij verschillende afdelingen. Ze liggen dus niet ter inzage. Wilt u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan eerst telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223) 678623.

Bouwplannen/Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders hebben verzoeken om vrijstelling ontvangen voor:

1. Wierbalg 1728, voor het optrekken van de achtergevel van de woning;


2. Emmastraat 63, voor het optrekken van de achtergevel van de woning. Burgemeester en Wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het verlenen van vrijstelling:

- voor verzoek 1 op grond van het bepaalde in artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

- voor verzoek 2 op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
In verband hiermee ligt verzoek 1 vanaf 13 februari 2006 gedurende zes weken ter inzage op de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen, Drs. F. Bijlweg 1 te Den Helder.
Verzoek 2 ligt vanaf 13 februari 2006 gedurende vier weken ter inzage bij de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1. Gedurende deze termijn kunt u uw zienswijze over de aanvragen schriftelijk en mondeling kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Voor het mondeling indienen van zienswijzen kunt u contact opnemen met het team Planontwikkeling van de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen, telefoon (0223) 678825.

Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben een bouwvergunning verleend voor:
- Wierbalg 1974, voor het plaatsen van een dakkapel in het voorgeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Reigerstraat 38, voor het plaatsen van een dakkapel in het voorgeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Kruiszwin 3110, voor het plaatsen van een dakkapel in het voorgeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Schootenweg 1, voor het vernieuwen van een hekwerk rondom het terrein (verzenddatum 31 januari 2006);

- Landmetersweg 197, voor het plaatsen van een dakkapel in het voor- en achtergeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Huisduinerweg 3, voor het veranderen van de gevel van de kantoor- en personeelsruimte van het ziekenhuis (verzenddatum 30 januari 2006);
- Ceramstraat 37, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum 30 januari 2006);

- Doorzwin 2906, voor het plaatsen van een dakopbouw in het voor- en achtergeveldakvlak van de woning (verzenddatum 27 januari 2006);
- Binnenhaven 50, voor het veranderen van de kantoor- en opslagruimte in een hobbyruimte annex privé zwembad (verzenddatum 26 januari 2006);
- De Ruijterstraat 57, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum 27 januari 2006);

- Van Speykstraat 34, voor het vernieuwen en vergroten van de berging achter de woning (verzenddatum 27 januari 2006). Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800 BG) schorsing van dit besluit aanvragen.

Agenda Welstandscommissie
De Welstandscommissie vergadert donderdag 17 februari a.s. De agenda van deze vergadering ligt vanaf woensdagmiddag 16 februari ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20. N.B.: de welstandstoets is een van de facetten van de bouwplanbeoordeling. Behandeling van een bouwplan door de welstandscommissie houdt niet in dat reeds aan de overige toetsingscriteria is voldaan. Aan de behandeling in de vergadering van de welstandscommissie kunt u dan ook geen rechten ontlenen.

Kapvergunning aanvragen
Burgemeester en wethouders hebben een aanvraag om een kapvergunning ontvangen voor:

- Hoek Zuiderhaaks/Langevliet, voor het kappen van een eik in het openbaar groen;

- Vogelzand 2231, voor het kappen van een berk en een els achter de woning;

- Pluto 42/43, voor het kappen van een den voor de woning;
- Borneolaan 8, voor het kappen van drie coniferen voor de woning;
- Zuidwal, voor het kappen van een wilg in het openbaar groen;
- Hoek G.P. Blankmanstraat/Geusstraat voor het kappen van een els, een esdoorn, en twee populieren.
Zienswijzen over de vergunningaanvraag kunt u voor 16 februari schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Den Helder postbus 36, 1780 AA Den Helder.

Verkeerszaken

Lastgevingen
Langs de openbare weg staan gedurende langere tijd voertuigen en wrakken die daar niet horen. Burgemeester en wethouders gelasten de eigenaren daarvan op grond van artikel 5.1.3 en 5.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening hun eigendom binnen een week van de openbare weg te verwijderen. Het gaat om:

- een aanhangwagen, die staat op het trottoir tegenover Praamstraat 6;
- een aanhangwagen met het kenteken PP-JZ-79, die staat op het trottoir tegenover Schipbeekstraat 14;

- een aanhangwagen met het kenteken WZ-70-NH, die staat op de hoek Begoniastraat/Violenstraat;

- een aanhangwagen met het kenteken GF-NG-68, die staat ter hoogte van Crocusstraat 35;

- een aanhangwagen, die staat bij de lantaarnpaal naast Schoenerstraat 298;

- een aanhangwagen met het kenteken TR-76-VK, die staat voor Schoenerstraat 294;

- een boottrailer met het kenteken WJ-PX-80, die staat ter hoogte van Binnenhaven 105;

- een vouwwagen, die staat tegenover Vismarkt 3;
- een caravan met het kenteken WR-79-TK, die staat op parkeerterrein achter Kanaalweg 240/246.
Als de lastgevingen niet worden nagekomen, laten burgemeester en wethouders de voertuigen op kosten van de eigenaren verwijderen en opslaan. De eigenaren kunnen ze hierna gedurende drie maanden afhalen. Nadere informatie kunt u krijgen bij de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving van maandag tot en met donderdag tussen 08.00 en 14.00, telefoon (0223) 678617.

Welzijn

Nadere regels op de Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005 Burgemeester en wethouders hebben besloten de volgende Nadere regels Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005 vast te stellen (gelet op artikel 10 van de Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005 vastgesteld door de raad op 6 oktober 2005):
Artikel 1 Algemene voorschriften voor ruimten in de peuterspeelzaala. Een peuterspeelzaal beschikt over één of meerdere:
- buitenspeelruimte voor kinderen;

- toiletruimten voor kinderen en personeel;
- garderobes voor kinderen;

- bergruimten voor speelgoed.
b. De peuterspeelzaal mag tijdens de openstelling uitsluitend worden gebruikt voor de genoemde activiteit in artikel 1B van de Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005.
c. De vloeren van de peuterspeelzaal zijn bedekt met goed reinigbaar, isolerend, splintervrij en niet-glad materiaal. d. De temperatuur en luchtventilatie dienen in de verschillende ruimten, uitgezonderd de bergruimten, goed geregeld te kunnen worden. e. De verblijfsruimten zijn aan de zonzijde voorzien van zonwering. f. Het verlichtingsniveau in de verblijfsruimten dat door middel van kunstlicht kan worden bereikt, bedraagt minimaal 150 lux. g. In de verblijfsruimten is een op het aantal kinderen afgestemd aantal tafels en stoelen aanwezig, waarvan de afmetingen zijn afgestemd op de grootte van de kinderen.
h. Voor elk tiental kinderen of deel daarvan is ten minste één closetpot aanwezig.
i. Er is een wastafel aanwezig voor het wassen van handen na het toiletgebruik, die geheel gescheiden is van de keuken en de voedselbereiding.

Artikel 2 Veiligheid
a. Buitendeuren en -vensters zijn zodanig beveiligd, dat kinderen niet ongemerkt de peuterspeelzaal kunnen verlaten en onbevoegden niet ongemerkt kunnen binnentreden.
b. De buitenspeelruimte is zodanig beveiligd, dat kinderen niet ongemerkt de speelplaats kunnen verlaten en onbevoegden niet ongemerkt kunnen binnentreden.
c. De verwarmingsapparaten zijn zodanig opgesteld en uitgevoerd, dat de kinderen zich daaraan niet kunnen verwonden en de bedieningsorganen niet kunnen bereiken.
d. Ruiten beneden 1,20 meter dienen te zijn vervaardigd van veiligheidsglas of beplakt te zijn met veiligheidsfolie. e. Voorwerpen en vloeistoffen die gevaar voor kinderen kunnen opleveren (schoonmaakartikelen, medicamenten, elektrische apparaten, servies, bestek, e.d.) moeten buiten bereik van kinderen worden opgeborgen.
f. In de peuterspeelzaal is een telefoon aanwezig. In de onmiddellijke nabijheid daarvan bevinden zich het algemeen alarmnummer en het telefoonnummer van de huisarts.
g. In de peuterspeelzaal is een volledig uitgeruste EHBO-trommel aanwezig en een zogenaamde giflijst.
h. In de peuterspeelzaal is ten minste één persoon aanwezig die in het bezit is van een geldig EHBO-diploma of BHV-diploma.

Artikel 3 Hygiëne
a. De peuterspeelzaal en de inrichting daarvan verkeren in zindelijke staat.
b. In de peuterspeelzaal worden geen huisdieren toegelaten. c. In de peuterspeelzaal zijn schoonmaakschemas opgesteld en er dient een hygiëneplan aanwezig te zijn.
d. Er is een verschoongelegenheid in de peuterspeelzaal aanwezig die geheel gescheiden is van de keuken en de voedselbereiding. e. De zandbak dient afgedekt te zijn met ventilerend materiaal of er dient voordat er in de zandbak gespeeld wordt een controle gedaan te worden door de functionaris of begeleider. Deze controle houdt in dat er met een hark door de zandbak gegaan wordt en dat uitwerpselen ruim weggenomen worden met zand.
f. In de peuterspeelzaal komt schimmelvorming niet voor. Indien er sprake is van lekkage dan dient deze zo spoedig mogelijk verholpen te worden en dienen alle sporen van schimmel weggewerkt te worden.

Artikel 4 Medische verzorging
a. De vergunninghouder heeft de interne afspraken omtrent geneesmiddelentoediening schriftelijk vastgelegd en aan ouders uitgereikt.
b. De vergunninghouder stelt regels vast omtrent de handelwijze van functionarissen en begeleiders, wanneer deze bij zichzelf, kinderen of gezinsleden ziekten constateren of veronderstellen die voor de persoon zelf of voor de andere aanwezigen risicos kunnen opleveren, mits zij binnen de richtlijnen van de GGD (Infectieziektenwet) blijven.

Artikel 5 Aanwezigheid gegevens
a. In de peuterspeelzaal is een register beschikbaar van de in de peuterspeelzaal werkzame personen, vermeldende in ieder geval naam, geboortedatum, adres, functie en de behaalde diplomas en getuigschriften, waaruit de bekwaamheid tot het verzorgen van kinderen blijkt. Tevens zijn kopieën van behaalde diplomas, waaronder EHBO- of BHV-diplomas, en kopieën van verklaringen omtrent het gedrag per functionaris in de peuterspeelzaal aanwezig.
b. In de peuterspeelzaal is vastgelegd en beschikbaar wie belast is met de dagelijkse leiding en wie bij afwezigheid vervangt. c. In de peuterspeelzaal is een overzicht aanwezig van alle in de zaal ingeschreven kinderen. Deze lijst vermeldt per kind naam, geboortedatum, naam van de huisarts alsmede huisadres en indien van toepassing, werkadres en telefoonnummers van de ouders/verzorgers en de inentingsgegevens.
d. In de peuterspeelzaal wordt dagelijks een lijst bijgehouden met daarop de namen van de aanwezige kinderen.
e.In de peuterspeelzaal is een kopie van de gebruiksvergunning van de brandweer aanwezig.
f. In de peuterspeelzaal is een kopie van het geldende pedagogische beleidsplan aanwezig, welke getoetst is door de Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) volgens de checklist pedagogisch beleidsplan GGD-Kop van Noord-Holland.
g. In de peuterspeelzaal is, indien van toepassing, een logboek speeltoestellen aanwezig.
h. In de peuterspeelzaal is, indien van toepassing, een certificaat veiligheidsglas en meubilair aanwezig.

Artikel 6 Citeerartikel
Dit besluit kan worden aangehaald als Nadere regels Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005.

Openbare orde en veiligheid

Drank en Horecavergunning
Burgemeester en Wethouders zijn van plan een vergunning te verlenen volgens artikel 3 van de Drank- en Horecawet voor:
- Langevliet 60, voor het uitoefenen van het horecabedrijf in het jongerencentrum Vliet 60.
De ontwerpbeschikking is toegezonden aan de Kamer van Koophandel (artikel 6, lid 2 Drank- en Horecawet). Belanghebbenden kunnen dertig dagen na deze publicatie hun zienswijze kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Een maand na publicatie wordt de beschikking vastgesteld. De beschikking ligt ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag van 09.00 uur tot 14.00 uur en op woensdag van 08.00 uur tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 uur tot 19.30 uur.

DEN HELDER, 9 februari 2006
mr. G.H. Faber, wnd. burgemeester
drs. A.J. van den Berg, secretaris