09-02-2006
Openbare kennisgevingen week 6
Bouwzaken
Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning
ontvangen voor:
- Middenweg 91, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 25
januari 2006);
- Van Galenstraat 10, voor het uitbreiden van de woning en berging
(ontvangen 25 januari 2006);
- Goudsbloemstraat 34, voor het maken van een aanbouw aan de
achtergevel van de woning (ontvangen 25 januari 2006);
- Sternstraat 35, voor het uitbreiden van de zolderverdieping, het
optrekken van de achtergevel en het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 25 januari 2006);
- Spoorstraat 2, voor het veranderen van de gevels van het bankgebouw
(ontvangen 26 januari 2006);
- Molengracht 33, voor het plaatsen van een verdieping op de woning
(ontvangen 26 januari 2006);
- Het Nieuwe Diep 34, voor het aanbrengen van een vluchttrap aan de
Atjehloods (ontvangen 26 januari 2006);
- Badhuisstraat 68a, voor het vergroten van de woning (ontvangen 30
januari 2006);
- Doorzwin 3402, voor het plaatsen van een dakopbouw met dakkapel in
het voorgeveldakvlak (ontvangen 30 januari 2006);
- Wierbalg 2519, voor het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 30 januari 2006);
- Sijmon Blaauwboerstraat 12, voor het uitbreiden van de woning
(ontvangen 1 februari 2006);
- Spoorstraat 67, voor het uitbreiden van het woon/winkelpand
(ontvangen 1 februari 2006);
- Robijn Reijntjesstraat 29, voor het plaatsen van een erker aan de
voorgevel van de woning (ontvangen 1 februari 2006).
Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de
Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om
advies bij verschillende afdelingen. Ze liggen dus niet ter inzage.
Wilt u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan eerst
telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de afdeling
Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223) 678623.
Bouwplannen/Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders hebben verzoeken om vrijstelling ontvangen
voor:
1. Wierbalg 1728, voor het optrekken van de achtergevel van de woning;
2. Emmastraat 63, voor het optrekken van de achtergevel van de woning.
Burgemeester en Wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het
verlenen van vrijstelling:
- voor verzoek 1 op grond van het bepaalde in artikel 19, lid 3 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening;
- voor verzoek 2 op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening.
In verband hiermee ligt verzoek 1 vanaf 13 februari 2006 gedurende zes
weken ter inzage op de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen, Drs. F.
Bijlweg 1 te Den Helder.
Verzoek 2 ligt vanaf 13 februari 2006 gedurende vier weken ter inzage
bij de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1.
Gedurende deze termijn kunt u uw zienswijze over de aanvragen
schriftelijk en mondeling kenbaar maken bij het college van
burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den
Helder. Voor het mondeling indienen van zienswijzen kunt u contact
opnemen met het team Planontwikkeling van de afdeling Ruimte, Wonen en
Ondernemen, telefoon (0223) 678825.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben een bouwvergunning verleend voor:
- Wierbalg 1974, voor het plaatsen van een dakkapel in het
voorgeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Reigerstraat 38, voor het plaatsen van een dakkapel in het
voorgeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Kruiszwin 3110, voor het plaatsen van een dakkapel in het
voorgeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Schootenweg 1, voor het vernieuwen van een hekwerk rondom het
terrein (verzenddatum 31 januari 2006);
- Landmetersweg 197, voor het plaatsen van een dakkapel in het voor-
en achtergeveldakvlak van de woning (verzenddatum 31 januari 2006);
- Huisduinerweg 3, voor het veranderen van de gevel van de kantoor- en
personeelsruimte van het ziekenhuis (verzenddatum 30 januari 2006);
- Ceramstraat 37, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum 30
januari 2006);
- Doorzwin 2906, voor het plaatsen van een dakopbouw in het voor- en
achtergeveldakvlak van de woning (verzenddatum 27 januari 2006);
- Binnenhaven 50, voor het veranderen van de kantoor- en opslagruimte
in een hobbyruimte annex privé zwembad (verzenddatum 26 januari 2006);
- De Ruijterstraat 57, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum
27 januari 2006);
- Van Speykstraat 34, voor het vernieuwen en vergroten van de berging
achter de woning (verzenddatum 27 januari 2006).
Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw
belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de
beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij het
college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de
Voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800
BG) schorsing van dit besluit aanvragen.
Agenda Welstandscommissie
De Welstandscommissie vergadert donderdag 17 februari a.s. De agenda
van deze vergadering ligt vanaf woensdagmiddag 16 februari ter inzage
bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20.
N.B.: de welstandstoets is een van de facetten van de
bouwplanbeoordeling. Behandeling van een bouwplan door de
welstandscommissie houdt niet in dat reeds aan de overige
toetsingscriteria is voldaan. Aan de behandeling in de vergadering van
de welstandscommissie kunt u dan ook geen rechten ontlenen.
Kapvergunning aanvragen
Burgemeester en wethouders hebben een aanvraag om een kapvergunning
ontvangen voor:
- Hoek Zuiderhaaks/Langevliet, voor het kappen van een eik in het
openbaar groen;
- Vogelzand 2231, voor het kappen van een berk en een els achter de
woning;
- Pluto 42/43, voor het kappen van een den voor de woning;
- Borneolaan 8, voor het kappen van drie coniferen voor de woning;
- Zuidwal, voor het kappen van een wilg in het openbaar groen;
- Hoek G.P. Blankmanstraat/Geusstraat voor het kappen van een els, een
esdoorn, en twee populieren.
Zienswijzen over de vergunningaanvraag kunt u voor 16 februari
schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders
van Den Helder postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Verkeerszaken
Lastgevingen
Langs de openbare weg staan gedurende langere tijd voertuigen en
wrakken die daar niet horen. Burgemeester en wethouders gelasten de
eigenaren daarvan op grond van artikel 5.1.3 en 5.1.5 van de Algemene
Plaatselijke Verordening hun eigendom binnen een week van de openbare
weg te verwijderen. Het gaat om:
- een aanhangwagen, die staat op het trottoir tegenover Praamstraat 6;
- een aanhangwagen met het kenteken PP-JZ-79, die staat op het
trottoir tegenover Schipbeekstraat 14;
- een aanhangwagen met het kenteken WZ-70-NH, die staat op de hoek
Begoniastraat/Violenstraat;
- een aanhangwagen met het kenteken GF-NG-68, die staat ter hoogte van
Crocusstraat 35;
- een aanhangwagen, die staat bij de lantaarnpaal naast Schoenerstraat
298;
- een aanhangwagen met het kenteken TR-76-VK, die staat voor
Schoenerstraat 294;
- een boottrailer met het kenteken WJ-PX-80, die staat ter hoogte van
Binnenhaven 105;
- een vouwwagen, die staat tegenover Vismarkt 3;
- een caravan met het kenteken WR-79-TK, die staat op parkeerterrein
achter Kanaalweg 240/246.
Als de lastgevingen niet worden nagekomen, laten burgemeester en
wethouders de voertuigen op kosten van de eigenaren verwijderen en
opslaan. De eigenaren kunnen ze hierna gedurende drie maanden afhalen.
Nadere informatie kunt u krijgen bij de afdeling Veiligheid,
Vergunningen en Handhaving van maandag tot en met donderdag tussen
08.00 en 14.00, telefoon (0223) 678617.
Welzijn
Nadere regels op de Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005
Burgemeester en wethouders hebben besloten de volgende Nadere regels
Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005 vast te stellen (gelet op
artikel 10 van de Verordening kwaliteit peuterspeelzalen 2005
vastgesteld door de raad op 6 oktober 2005):
Artikel 1 Algemene voorschriften voor ruimten in de peuterspeelzaala.
Een peuterspeelzaal beschikt over één of meerdere:
- buitenspeelruimte voor kinderen;
- toiletruimten voor kinderen en personeel;
- garderobes voor kinderen;
- bergruimten voor speelgoed.
b. De peuterspeelzaal mag tijdens de openstelling uitsluitend worden
gebruikt voor de genoemde activiteit in artikel 1B van de Verordening
kwaliteit peuterspeelzalen 2005.
c. De vloeren van de peuterspeelzaal zijn bedekt met goed reinigbaar,
isolerend, splintervrij en niet-glad materiaal.
d. De temperatuur en luchtventilatie dienen in de verschillende
ruimten, uitgezonderd de bergruimten, goed geregeld te kunnen worden.
e. De verblijfsruimten zijn aan de zonzijde voorzien van zonwering.
f. Het verlichtingsniveau in de verblijfsruimten dat door middel van
kunstlicht kan worden bereikt, bedraagt minimaal 150 lux.
g. In de verblijfsruimten is een op het aantal kinderen afgestemd
aantal tafels en stoelen aanwezig, waarvan de afmetingen zijn
afgestemd op de grootte van de kinderen.
h. Voor elk tiental kinderen of deel daarvan is ten minste één
closetpot aanwezig.
i. Er is een wastafel aanwezig voor het wassen van handen na het
toiletgebruik, die geheel gescheiden is van de keuken en de
voedselbereiding.
Artikel 2 Veiligheid
a. Buitendeuren en -vensters zijn zodanig beveiligd, dat kinderen niet
ongemerkt de peuterspeelzaal kunnen verlaten en onbevoegden niet
ongemerkt kunnen binnentreden.
b. De buitenspeelruimte is zodanig beveiligd, dat kinderen niet
ongemerkt de speelplaats kunnen verlaten en onbevoegden niet ongemerkt
kunnen binnentreden.
c. De verwarmingsapparaten zijn zodanig opgesteld en uitgevoerd, dat
de kinderen zich daaraan niet kunnen verwonden en de bedieningsorganen
niet kunnen bereiken.
d. Ruiten beneden 1,20 meter dienen te zijn vervaardigd van
veiligheidsglas of beplakt te zijn met veiligheidsfolie.
e. Voorwerpen en vloeistoffen die gevaar voor kinderen kunnen
opleveren (schoonmaakartikelen, medicamenten, elektrische apparaten,
servies, bestek, e.d.) moeten buiten bereik van kinderen worden
opgeborgen.
f. In de peuterspeelzaal is een telefoon aanwezig. In de onmiddellijke
nabijheid daarvan bevinden zich het algemeen alarmnummer en het
telefoonnummer van de huisarts.
g. In de peuterspeelzaal is een volledig uitgeruste EHBO-trommel
aanwezig en een zogenaamde giflijst.
h. In de peuterspeelzaal is ten minste één persoon aanwezig die in het
bezit is van een geldig EHBO-diploma of BHV-diploma.
Artikel 3 Hygiëne
a. De peuterspeelzaal en de inrichting daarvan verkeren in zindelijke
staat.
b. In de peuterspeelzaal worden geen huisdieren toegelaten.
c. In de peuterspeelzaal zijn schoonmaakschemas opgesteld en er dient
een hygiëneplan aanwezig te zijn.
d. Er is een verschoongelegenheid in de peuterspeelzaal aanwezig die
geheel gescheiden is van de keuken en de voedselbereiding.
e. De zandbak dient afgedekt te zijn met ventilerend materiaal of er
dient voordat er in de zandbak gespeeld wordt een controle gedaan te
worden door de functionaris of begeleider. Deze controle houdt in dat
er met een hark door de zandbak gegaan wordt en dat uitwerpselen ruim
weggenomen worden met zand.
f. In de peuterspeelzaal komt schimmelvorming niet voor. Indien er
sprake is van lekkage dan dient deze zo spoedig mogelijk verholpen te
worden en dienen alle sporen van schimmel weggewerkt te worden.
Artikel 4 Medische verzorging
a. De vergunninghouder heeft de interne afspraken omtrent
geneesmiddelentoediening schriftelijk vastgelegd en aan ouders
uitgereikt.
b. De vergunninghouder stelt regels vast omtrent de handelwijze van
functionarissen en begeleiders, wanneer deze bij zichzelf, kinderen of
gezinsleden ziekten constateren of veronderstellen die voor de persoon
zelf of voor de andere aanwezigen risicos kunnen opleveren, mits zij
binnen de richtlijnen van de GGD (Infectieziektenwet) blijven.
Artikel 5 Aanwezigheid gegevens
a. In de peuterspeelzaal is een register beschikbaar van de in de
peuterspeelzaal werkzame personen, vermeldende in ieder geval naam,
geboortedatum, adres, functie en de behaalde diplomas en
getuigschriften, waaruit de bekwaamheid tot het verzorgen van kinderen
blijkt. Tevens zijn kopieën van behaalde diplomas, waaronder EHBO- of
BHV-diplomas, en kopieën van verklaringen omtrent het gedrag per
functionaris in de peuterspeelzaal aanwezig.
b. In de peuterspeelzaal is vastgelegd en beschikbaar wie belast is
met de dagelijkse leiding en wie bij afwezigheid vervangt.
c. In de peuterspeelzaal is een overzicht aanwezig van alle in de zaal
ingeschreven kinderen. Deze lijst vermeldt per kind naam,
geboortedatum, naam van de huisarts alsmede huisadres en indien van
toepassing, werkadres en telefoonnummers van de ouders/verzorgers en
de inentingsgegevens.
d. In de peuterspeelzaal wordt dagelijks een lijst bijgehouden met
daarop de namen van de aanwezige kinderen.
e.In de peuterspeelzaal is een kopie van de gebruiksvergunning van de
brandweer aanwezig.
f. In de peuterspeelzaal is een kopie van het geldende pedagogische
beleidsplan aanwezig, welke getoetst is door de Gewestelijke
Gezondheidsdienst (GGD) volgens de checklist pedagogisch beleidsplan
GGD-Kop van Noord-Holland.
g. In de peuterspeelzaal is, indien van toepassing, een logboek
speeltoestellen aanwezig.
h. In de peuterspeelzaal is, indien van toepassing, een certificaat
veiligheidsglas en meubilair aanwezig.
Artikel 6 Citeerartikel
Dit besluit kan worden aangehaald als Nadere regels Verordening
kwaliteit peuterspeelzalen 2005.
Openbare orde en veiligheid
Drank en Horecavergunning
Burgemeester en Wethouders zijn van plan een vergunning te verlenen
volgens artikel 3 van de Drank- en Horecawet voor:
- Langevliet 60, voor het uitoefenen van het horecabedrijf in het
jongerencentrum Vliet 60.
De ontwerpbeschikking is toegezonden aan de Kamer van Koophandel
(artikel 6, lid 2 Drank- en Horecawet). Belanghebbenden kunnen dertig
dagen na deze publicatie hun zienswijze kenbaar maken bij het college
van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den
Helder. Een maand na publicatie wordt de beschikking vastgesteld.
De beschikking ligt ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis
aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag van 09.00 uur
tot 14.00 uur en op woensdag van 08.00 uur tot 15.30 uur en op
donderdag van 08.00 uur tot 19.30 uur.
DEN HELDER, 9 februari 2006
mr. G.H. Faber, wnd. burgemeester
drs. A.J. van den Berg, secretaris
Gemeente Den Helder