Gemeente Doesburg

|

| Aanslagen Diftar 2005 2e halfjaar | | [Begroting 2006 - 2009] | | | |

|

Aanslagen Diftar 2005 2e halfjaar

Hieronder treft u informatie aan over de

Aanslagen Afvalstoffenheffing 2005 - Diftar II (2e halfjaar)

Eind januari is bij de meeste inwoners van de gemeente Doesburg de 2e aanslag afvalstoffenheffing 2005 in de brievenbus gevallen. De aanslagen zijn door de PTT bezorgd. Bij de diftar betaalt u voor de maat van de container en het aantal keren dat de container wordt geledigd. De aanslag afvalstoffenheffing wordt in beginsel twee keer per jaar opgelegd: de eerste aanslag over het tijdvak 1 januari tot en met 30 juni en de tweede aanslag over het tijdvak 1 juli tot en met 31 december.

De afvalstoffenheffing is een tijdvakheffing. Dit betekent dat deze belasting wordt geheven over de periode dat men feitelijk gebruik maakt van een zelfstandig particulier huishouden zoals een woning, appartement of een zelfstandig woongedeelte. Ten aanzien van dit particuliere huishouden is de gemeente verplicht om de huishoudelijke afvalstoffen geregeld in te zamelen. In de meeste gevallen is dat wekelijks. Mocht u ( bijv. bij verhuizing) slechts een gedeelte van het betreffende halfjaar van een perceel gebruik hebben gemaakt, dan zal de aanslag ook uitsluitend dat gedeelte betreffen.

Verhuizing
Iedereen die gaat verhuizen is verplicht, binnen 5 dagen nadat men daadwerkelijk van adres verandert, hiervan de gemeente in kennis te stellen. De verhuisdatum bepaalt in principe de hoogte van het vastrechtbedrag én welke ledigingen moeten worden toegerekend aan de betreffende belastingplichtige. De container hoort bij het huis(adres) en mag bij een verhuizing dus niet worden meegenomen. Dit geldt ook voor de pasjes behorende bij de ondergrondse containers.

Kwijtschelding
Wanneer u onvoldoende inkomsten heeft kunt u voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding in aanmerking komen. Wanneer u vorig jaar reeds in aanmerking kwam voor kwijtschelding heeft u onlangs al een aanvraagformulier van ons ontvangen.Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van de hoogte van uw inkomen, een aantal vaste lasten en de samenstelling van uw huishouden. U kunt binnen zes weken na dagtekening van de aanslag kwijtschelding aanvragen door middel van het invullen van een aanvraagformulier. Dit formulier is verkrijgbaar bij het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. U kunt ook bellen: (0313) 481390. of het formulier downloaden bij Digitaal Loket elders op deze site.

Automatisch Incasso
Indien een machtiging tot automatisch incasso is afgegeven wordt het totaal verschuldigde belastingbedrag in 6 gelijke maandelijkse termijnen, ingaande een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet, van uw bank- of girorekening afgeschreven.
Indien het totaal verschuldigde belastingbedrag kleiner is dan 22,69 of groter dan 1.588,23 dan dient de belasting te worden betaald in één termijn, welke na één maand vervalt. In dat geval treft u een aangehechte acceptgiro aan.

Afvalstoffenheffing (tarieven per halfjaar)

* Voor een 40 liter citybin per halfjaar 83,38
* Voor een aansluiting op een bovengrondse verzamelcontainer per halfjaar 83,38

* Voor onderstaande mogelijkheden een vast tarief per halfjaar van 46,59
en daarnaast:

- per lediging van een 280 liter duobak 4,05
- per lediging van een 140 liter duobak 2,52
- per lediging in een ondergrondse container 1,22

Omwisseling van container
Mocht u uw container willen ruilen voor een kleinere of een grotere, dan kunt u contact opnemen met het Diftar Dienstencentrum (Sita), telefoon 0800-0233399 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. De kosten per omwisseling bedragen 12,50 en dienen te worden betaald bij de aflevering van de container. Ook voor andere vragen over het diftar afval inzamelsysteem kunt u terecht bij bovengenoemd dienstencentrum.

Mochten er toch nog onduidelijkheden overblijven dan kunt u altijd bellen (telefoon 0313-481390) of een bezoek brengen aan het Stadhuis, Ph. Gastelaarsstraat 2.