Politie Groningen

Politie in Beijum en Lewenborg stelt burger centraal

Eerste bijeenkomst met buurtbewoners

Groningen, 09-02-2006 o Buurtbewoners die in de vorm van een klantenpanel hun mening geven over de politie. In het werkgebied van basiseenheid Oost, met daarin onder meer de wijken Beijum en Lewenborg, draait sinds medio 2005 een proef. Inmiddels zijn twee vragenlijsten verstuurd. Dinsdagavond zijn de eerste uitkomsten met de bewoners besproken. Succesvol volgens de bewoners en de politie.

Jaarwerkplan

De resultaten van zowel de enquête als de bewonersbijeenkomst worden gebruikt voor tussentijdse aanpassing van het werk, maar ook voor de samenstelling van het jaarwerkplan. In de vragenlijst staan vragen over de veiligheid in de buurt en het werk van de politie. Zo is er gevraagd naar onderwerpen als jeugdoverlast, verkeersveiligheid, bromfietsoverlast, inbraak, diefstal, vernieling en drugsoverlast. Ook de zichtbaarheid van de politie komt aan bod. In de enquête is bijvoorbeeld aan bewoners gevraagd hoeveel overlast zij van bromfietsers ervaren en op welke plekken en tijdstippen dat gebeurt. De antwoorden geven een indicatie van waar en wanneer de overlast het grootst is. De politie kan op basis hiervan de overlast beter bestrijden.

Enquête

In juli en oktober werd een enquête verstuurd naar een steeds wisselende groep bewoners en een vaste groep bewoners. Zij konden de vragenlijst op het internet invullen of een exemplaar ophalen bij het politiebureau. In totaal wordt overigens vier keer per jaar een enquête afgenomen. De groep bewoners is, qua grootte en samenstelling, een goede afspiegeling van de wijkinwoners. Twee keer per jaar worden in het buurthuis de resultaten met de bewoners besproken. Gisterenavond was de eerste bijeenkomst. Er waren ruim vijfentwintig mensen aanwezig.

Resultaten

Bewoners gaven zichtbaarheid van de politie op straat,
verkeersveiligheid, jeugd- en bromfietsoverlast aan als aandachtspunten. Unitchef van basiseenheid Oost Cor de Lange hierover: Dat zijn verbeterpunten voor ons waar wij ons de komende tijd op richten.

Speerpunt

Dit jaar is het contact met de burger één van de speerpunten van Regiopolitie Groningen. Het klantenpanel in basiseenheid Oost is echter niet nieuw. Ook in andere plaatsen in de provincie wordt gewerkt met een klantenpanel, maar meestal in een andere vorm. Juist dit jaar investeert het Groningse politiekorps in het centraal stellen van de burger. Dat de politie nog meer gaat luisteren naar de burger staat vast, de manier waarop nog niet.