Politie in Beijum en Lewenborg stelt burger centraal
Eerste bijeenkomst met buurtbewoners
Groningen, 09-02-2006 o Buurtbewoners die in de vorm van een
klantenpanel hun mening geven over de politie. In het werkgebied van
basiseenheid Oost, met daarin onder meer de wijken Beijum en
Lewenborg, draait sinds medio 2005 een proef. Inmiddels zijn twee
vragenlijsten verstuurd. Dinsdagavond zijn de eerste uitkomsten met de
bewoners besproken. Succesvol volgens de bewoners en de politie.
Jaarwerkplan
De resultaten van zowel de enquête als de bewonersbijeenkomst worden
gebruikt voor tussentijdse aanpassing van het werk, maar ook voor de
samenstelling van het jaarwerkplan. In de vragenlijst staan vragen
over de veiligheid in de buurt en het werk van de politie. Zo is er
gevraagd naar onderwerpen als jeugdoverlast, verkeersveiligheid,
bromfietsoverlast, inbraak, diefstal, vernieling en drugsoverlast. Ook
de zichtbaarheid van de politie komt aan bod. In de enquête is
bijvoorbeeld aan bewoners gevraagd hoeveel overlast zij van
bromfietsers ervaren en op welke plekken en tijdstippen dat gebeurt.
De antwoorden geven een indicatie van waar en wanneer de overlast het
grootst is. De politie kan op basis hiervan de overlast beter
bestrijden.
Enquête
In juli en oktober werd een enquête verstuurd naar een steeds
wisselende groep bewoners en een vaste groep bewoners. Zij konden de
vragenlijst op het internet invullen of een exemplaar ophalen bij het
politiebureau. In totaal wordt overigens vier keer per jaar een
enquête afgenomen. De groep bewoners is, qua grootte en samenstelling,
een goede afspiegeling van de wijkinwoners. Twee keer per jaar worden
in het buurthuis de resultaten met de bewoners besproken.
Gisterenavond was de eerste bijeenkomst. Er waren ruim vijfentwintig
mensen aanwezig.
Resultaten
Bewoners gaven zichtbaarheid van de politie op straat,
verkeersveiligheid, jeugd- en bromfietsoverlast aan als
aandachtspunten. Unitchef van basiseenheid Oost Cor de Lange hierover:
Dat zijn verbeterpunten voor ons waar wij ons de komende tijd op
richten.
Speerpunt
Dit jaar is het contact met de burger één van de speerpunten van
Regiopolitie Groningen. Het klantenpanel in basiseenheid Oost is
echter niet nieuw. Ook in andere plaatsen in de provincie wordt
gewerkt met een klantenpanel, maar meestal in een andere vorm. Juist
dit jaar investeert het Groningse politiekorps in het centraal stellen
van de burger. Dat de politie nog meer gaat luisteren naar de burger
staat vast, de manier waarop nog niet.
Politie Groningen