Sponsorbudgetten blijven stijgen
Sponsor magazine
PERSBERICHT
Amsterdam 9 februari 2006
In 2006 zullen bedrijven weer meer uitgeven aan sponsoring. Dat blijkt uit het
bechmarkonderzoek dat onderzoeksbureau SPORT + MARKT heeft gedaan voor Sponsor Magazine
onder sponsors.
Bij eenvijfde van de bedrijven gaan de sponsorbudgetten komend jaar met meer dan 10%
stijgen blijkt uit het onderzoek. In 2005 was dat 17%. Ongeveer eenderde van de sponsors
geeft aan dat de budgetten in 2006 gelijk blijven aan 2005. Voor de totale sponsormarkt
in 2006 wordt door Sponsor Magazine een stijging verwacht met 3% naar 825 miljoen euro.
Ook voor de langere termijn is er onder het bedrijfsleven een positieve stemming over
sponsoring. Gevraagd naar een schatting van de budgetten over vijf jaar geeft maar liefst
58% aan dat ze een stijging verwachten. Slechts 10% gaat er van uit dat sponsoring moet
inleveren.
Sportsponsoring is nog steeds de meest populaire vorm van sponsoring. 85% van de bedrijven
maakt er gebruik van. De animo voor maatschappelijke sponsoring lijkt alweer af te nemen.
63% van de bedrijven zegt op dit terrein actief te zijn, een afname met 7%. 48% van de
bedrijven doet aan kunst- en cultuursponsoring.
Ook bij de verdeling van de budgetten scoort sport nog steeds het hoogst. Bijna 50% gaat
naar sportsponsoring. Het betekent wel dat de daling die de laatste jaren in ingezet
wordt doorgezet. In 2003 ging nog 60% naar sportsponsoring.
Het complete onderzoek is te vinden in het nieuwste nummer van Sponsor Magazine, het
vakblad voor sponsoring in Nederland.
---