Gemeente Harderwijk


DigiD: binnenkort ook in Harderwijk

Binnenkort kunt u met uw DigiD bij gemeente Harderwijk terecht. U kunt dan via de gemeentelijke website uw GBA uittreksel bestellen (nodig voor rijbewijzen, examens, etc) en uw verhuizing binnen de gemeente doorgeven. Naar verwachting is deze mogelijkheid medio april beschikbaar. De gemeente hoopt de digitale dienstverlening snel verder uit te breiden, zodat u voor steeds meer producten de deur niet meer uithoeft.

Wat is DigiD?

DigiD (spreek uit: `Die-gie-dee') staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. Op aanvraag ontvangt u van DigiD hiervoor een inlogcode, zoals bijvoorbeeld een gebruikersnaam met wachtwoord. Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen, zoals uw eigen gemeente, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en de Belastingdienst. Kortom: met DigiD heeft u uw eigen inlogcode voor de hele overheid.

Zeker zakendoen met de overheid In toenemende mate kunt u via internet zakendoen met overheidsinstellingen. Meestal wisselt u bij deze diensten vertrouwelijke gegevens uit. Om ervoor te zorgen dat die gegevens alleen met u worden uitgewisseld, willen overheidsinstellingen zeker weten dat u ook echt bent wie u beweert te zijn. Anders gezegd: overheidsinstellingen willen uw identiteit kunnen verifiëren. Zo voorkomen ze dat anderen namens u kunnen handelen. DigiD is uw persoonlijke digitale legitimatie.

In drie stappen uw eigen inlogcode

Voor het verkrijgen van uw eigen inlogcode, hoeft u zich maar één keer aan te melden. Dat gaat eenvoudig:

Stap 1 Op www.DigiD.nl gaat u naar "Aanvragen". Automatisch opent zich het DigiD aanvraagscherm, herkenbaar aan het DigiD-logo.

Stap 2 U vult vervolgens uw sofi-nummer, geboortedatum, postcode en huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar het (huis)adres zoals dat bekend is bij uw gemeente.

Stap 3 Door die activeringscode samen met uw eigen inlogcode in te vullen op het DigiD-activerings scherm (via www.DigiD.nl, kiest u voor "Activeren") activeert u uw registratie. U bevestigt nogmaals uw inlogcode, of u kiest voor een nieuw wachtwoord, waarmee u voortaan gebruik kunt maken van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten.

Invullen en zakendoen
Hoe gebruikt u uw inlogcode als u zich hebt geregistreerd? Stel, u geeft op de site van uw gemeente aan dat u elektronisch een uittreksel wilt opvragen. Er verschijnt dan een DigiD-aanvraagscherm waarop u uw inlogcode invoert. Kloppen de gegevens, dan kunt u uw aanvraag indienen. Op dezelfde manier, met dezelfde inlogcode, krijgt u toegang tot de elektronische diensten van andere overheidsinstellingen. Dit is het grote voordeel van DigiD: u hoeft niet langer verschillende inlogcodes te onthouden, maar kunt met uw eigen inlogcode bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.

DigiD