Gemeente Harderwijk
DigiD: binnenkort ook in Harderwijk
Binnenkort kunt u met uw DigiD bij gemeente Harderwijk terecht. U kunt
dan via de gemeentelijke website uw GBA uittreksel bestellen (nodig
voor rijbewijzen, examens, etc) en uw verhuizing binnen de gemeente
doorgeven. Naar verwachting is deze mogelijkheid medio april
beschikbaar. De gemeente hoopt de digitale dienstverlening snel verder
uit te breiden, zodat u voor steeds meer producten de deur niet meer
uithoeft.
Wat is DigiD?
DigiD (spreek uit: `Die-gie-dee') staat voor Digitale Identiteit; het
is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw
identiteit kan verifiëren. Op aanvraag ontvangt u van DigiD hiervoor
een inlogcode, zoals bijvoorbeeld een gebruikersnaam met wachtwoord.
Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten
van steeds meer overheidsinstellingen, zoals uw eigen gemeente, de
Sociale Verzekeringsbank (SVB), het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI)
en de Belastingdienst. Kortom: met DigiD heeft u uw eigen inlogcode
voor de hele overheid.
Zeker zakendoen met de overheid
In toenemende mate kunt u via internet zakendoen met
overheidsinstellingen. Meestal wisselt u bij deze diensten
vertrouwelijke gegevens uit. Om ervoor te zorgen dat die gegevens
alleen met u worden uitgewisseld, willen overheidsinstellingen zeker
weten dat u ook echt bent wie u beweert te zijn. Anders gezegd:
overheidsinstellingen willen uw identiteit kunnen verifiëren. Zo
voorkomen ze dat anderen namens u kunnen handelen. DigiD is uw
persoonlijke digitale legitimatie.
In drie stappen uw eigen inlogcode
Voor het verkrijgen van uw eigen inlogcode, hoeft u zich maar één keer
aan te melden. Dat gaat eenvoudig:
Stap 1 Op www.DigiD.nl gaat u naar "Aanvragen". Automatisch opent zich
het DigiD aanvraagscherm, herkenbaar aan het DigiD-logo.
Stap 2 U vult vervolgens uw sofi-nummer, geboortedatum, postcode en
huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord.
DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar het
(huis)adres zoals dat bekend is bij uw gemeente.
Stap 3 Door die activeringscode samen met uw eigen inlogcode in te
vullen op het DigiD-activerings scherm (via www.DigiD.nl, kiest u voor
"Activeren") activeert u uw registratie. U bevestigt nogmaals uw
inlogcode, of u kiest voor een nieuw wachtwoord, waarmee u voortaan
gebruik kunt maken van een groeiend aantal elektronische
overheidsdiensten.
Invullen en zakendoen
Hoe gebruikt u uw inlogcode als u zich hebt geregistreerd? Stel, u
geeft op de site van uw gemeente aan dat u elektronisch een uittreksel
wilt opvragen. Er verschijnt dan een DigiD-aanvraagscherm waarop u uw
inlogcode invoert. Kloppen de gegevens, dan kunt u uw aanvraag
indienen. Op dezelfde manier, met dezelfde inlogcode, krijgt u toegang
tot de elektronische diensten van andere overheidsinstellingen. Dit is
het grote voordeel van DigiD: u hoeft niet langer verschillende
inlogcodes te onthouden, maar kunt met uw eigen inlogcode bij steeds
meer overheidsinstellingen terecht.
DigiD