Rotterdam, 9 februari 2006
AM en NAi bekronen het werk van jonge architecten
Net als in 2002 en 2004 wordt ook dit jaar weer de AM NAi Prijs
uitgereikt aan het beste gebouw van een jonge architect. Deze prijs is
een initiatief van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) en
hoofdsponsor AM, ontwikkelaar van woonomgevingen, stedelijke centra,
kantoren(parken) en winkelcentra, en bestaat uit een geldbedrag van
EUR 1.000 voor een nominatie en EUR 10.000 voor het winnende ontwerp.
Het NAi en AM willen met de AM NAi Prijs de uitzonderlijke positie en
de kwaliteit van de jonge architecten in Nederland belichten: het
architectuurklimaat in Nederland onderscheidt zich van dat van andere
landen, omdat architecten in Nederland al op jonge leeftijd de kans
krijgen om daadwerkelijk gebouwen te realiseren.
De AM NAi Prijs heeft, sinds zijn ontstaan in 2000-2001, tot veel
publiciteit en aandacht voor de betrokken bureaus geleid. De AM NAi
Prijs 2004 werd gewonnen door NL architects met het project basketBAR
in Utrecht. In 2002 ging de prijs naar MVRDV voor het project
Haageiland op Ypenburg in Den Haag.
Criteria
Om in aanmerking te komen voor de AM NAi Prijs 2006 moet het
betreffende gebouw in 2004 of 2005 zijn opgeleverd. Daarnaast moet de
architect in het jaar van oplevering 40 jaar of jonger zijn. In het
geval dat het bureau uit meerdere architecten bestaat, dient de
gemiddelde leeftijd in het jaar van oplevering 40 jaar of jonger te
zijn. De architect kan ook uit het buitenland afkomstig zijn en in
Nederland werkzaam en gevestigd zijn. De architect moet ingeschreven
staan bij het architectenregister in Den Haag. Inzendingen voor de AM
NAi Prijs (drie A3-panelen) kunnen tot 18 april 2006 bij het NAi
worden aangeleverd ter attentie van de Postkamer o.v.v. "AM NAi Prijs
2006". De projecten van de genomineerden worden opgenomen in de
collectie van het NAi.
Jury
De jury stelt de kwaliteitscriteria vast. De formatie zal bestaan uit
onder anderen Aaron Betsky, directeur van het NAi, Mariet
Schoenmakers, directeur ontwikkelingsplanologie van AM. De rest van de
jury zal worden samengesteld uit invloedrijke spelers in het
vakgebied. Men kan hierbij denken aan een vertegenwoordiger van de
(oudere) generatie Nederlandse architecten, een architectuurcriticus
en een internationaal gerenommeerde architect. Een van de juryleden
zal worden gevraagd het juryrapport en een essay voor de publicatie te
schrijven.
Publicatie
Bij de AM NAi Prijs verschijnt tevens een publicatie. De genomineerden
zullen hierin uitgebreid worden behandeld. Het boek wordt uitgegeven
door NAi Uitgevers.
Doelstelling NAi
De doelstelling van een tweejaarlijkse manifestatie is tweeledig.
Enerzijds is de prijs een logisch gevolg van het beleid van het NAi om
jonge architecten en architectuurstudenten een kans te geven hun werk
te presenteren. Anderzijds wil het NAi structureel archieven van
recente architectonische hoogtepunten in Nederland van jonge
architecten verwerven. Het archief van het NAi vormt met dit
initiatief niet alleen een goede afspiegeling van architectuur uit de
19de en 20ste eeuw, maar ook een verzameling van hoogtepunten van
hedendaagse architectuur.
Motivering AM
AM wil met het mede mogelijk maken van de AM NAi Prijs de
zichtbaarheid van jonge architecten vergroten en hun kansen verruimen
om bijzondere architectuur te realiseren. AM is actief in de
gebiedsgerichte ontwikkeling van woonomgevingen, stedelijke centra,
kantoren(parken) en winkelcentra. Zij doet dit in nauwe samenwerking
met consumenten en zakelijke partners. Zij geeft vorm en inhoud aan
woon-, werk- en winkelomgevingen vanuit het perspectief van de
woonconsument en de gebruiker, die zij actief bij de planvorming
betrekt. Tevens fungeert AM, dankzij een heldere visie op de kansen
van locaties, als partner voor onder meer overheden, institutionele
beleggers en woningcorporaties voor de duurzame inrichting van ons
land. De projecten van AM zijn dan ook toegesneden op de leefstijlen
van de consument en respecteren en versterken de lokale cultuur.
Vanuit het grote belang dat zij hecht aan vernieuwende architectuur,
stimuleert AM graag het werk van jonge architecten.
---
Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunnen journalisten zich
wenden tot de persafdeling van het team Marketing en Communicatie van
het NAi:
Afdeling Marketing & Communicatie, tel 010-4401255, 4401235 of 4401271
fax 010-4366975, e-mail press@nai.nl
NAi persbeelden
Meer over het NAi
Bezoekinformatie
Tentoonstellingen in het NAi
NAi activiteitenprogramma (lezingen, excursies, etc.)
Laatste verandering: donderdag, 9 februari 2006
overzicht persberichten overzicht persberichten naar de NAi voorpagina
Nederlands Architectuurinstituut