Gemeente Hoorn
Leerplichtacties met 45 procent gestegen in schooljaar 2004-2005
Persbericht d.d.: 8 februari 2006
Het proactieve beleid van de leerplichtambtenaren in de gemeente Hoorn
komt tot uitdrukking in het onlangs uitgebrachte jaarverslag 2004-2005
`Van aandacht naar actie'. Daarin staat dat in de gemeente Hoorn de
ondernomen acties op het gebied van de leerplicht ten opzichte van het
schooljaar 2003-2004 met ongeveer 45 procent zijn gestegen. Ook het
aantal dossiers is met een ongeveer 20 procent gestegen. Verder
concludeert het verslag dat er een toename is van complexe
problematiek bij leerlingen. In het werk van de leerplichtambtenaar,
neemt naast de preventieve aanpak om vroegtijdig schooluitval zo veel
mogelijk te voorkomen, ook het belang van de justitiële functie toe.
In het schooljaar 2004-2005 zijn negen processen-verbaal opgemaakt.
De stijging van het aantal acties ten opzichte van het voorgaande
schooljaar is vooral het gevolg van de gestegen aantal meldingen van
luxeverzuim, daaronder wordt verstaan dat ouders hun kinderen mee op
vakantie nemen zonder toestemming van de schoolleiding. Ook is er
sprake van een stijging van het aantal acties met betrekking tot
verlof van meer dan tien dagen. Deze toename heeft te maken met het
feit dat de scholen en ouders steeds beter de weg naar de leerplicht
blijken vinden. Daarnaast hebben de afspraken met de scholen over
omgaan met verlofaanvragen goed gewerkt.
Toename problematiek jongeren
De complexiteit van de problematiek van de gemelde leerlingen blijkt
behoorlijk toegenomen. Dit wordt beaamd door verschillende
instellingen zoals GGZ, GGD, politie en Bureau Jeugdzorg in Hoorn.
Veel leerlingen hebben al contacten met politie, justitie of met de
hulpverlening. Ook het aantal jongeren met psychische- en
gedragsproblemen is toegenomen. Door de forse problematiek zijn
jongeren soms niet te motiveren om naar school te gaan. Er wordt dan
melding gedaan, met als doel om een oplossing voor een probleem te
vinden of om een inschakeling van een ander instantie, zoals de Raad
van de Kinderbescherming. Het aantal acties op het gebied van
informatie, advies en bemiddeling is dan ook enorm gestegen (van 297
naar 663). De stijging wordt vooral veroorzaakt door een groter aantal
bemiddelingsgesprekken en zorgmeldingen. Bij zorgmeldingen gaat het
over leerlingen die op school vastlopen, thuis problemen hebben en
geen hulp hebben.
Processen-verbaal
In de verslagperiode hebben de leerplichtambtenaren in totaal negen
processen-verbaal opgemaakt. Drie van de processen-verbaal hadden
betrekking op luxeverzuim in het (speciaal) basisonderwijs. Hiervoor
zijn boetes opgelegd die variëren tussen 135 en 400 euro. Ook zijn er
vijf processen-verbaal op basis van signaalverzuim opgelegd, hieronder
wordt verstaan het doorgaans kortstondig (minder dan drie
aaneengesloten dagen) verzuim van leerlingen met gezinsproblematiek of
sociaal-emotionele problemen. Verder is er een proces-verbaal in
verband met absoluut verzuim opgemaakt tegen ouders. Hierbij gaat het
om een leerplichtige leerling die niet staat ingeschreven bij een
erkende school of onderwijsinstelling. Het opmaken van een
proces-verbaal is voor een leerplichtambtenaar een uiterste sanctie.
Vele andere acties zijn daaraan vooraf gegaan. In sommige gevallen
gaat er achter het verzuim een complexe problematiek schuil. Dan zal
er, met behulp van hulpverlening een oplossing worden gezocht voor het
probleem waardoor de jongere alsnog weer naar school kan gaan.
---