TPG Post Persbericht

Tpg post en atos origin brengen unieke bewegende beelden

van olympische winnaars op eigen postzegelvel

Schaatsende Ard Schenk en Yvonne van Gennip 'Going for gold'

Utrecht, 9 februari 2006 -- TPG Post en Atos Origin eren de topsport door twee bijzondere atleten te vereeuwigen op het postzegelvel 'Going for gold'. Hierop zijn unieke, bewegende beelden te zien van de schaatslegendes Ard Schenk en Yvonne van Gennip. Deze speciale postzegels zijn ontwikkeld door TPG Post in samenwerking met Atos Origin, de officiële IT-partner van de Olympische Spelen tot 2012. Yvonne van Gennip en Wilbert Kieboom, CEO Atos Origin Noord Europa, namen vandaag uit handen van Harry Koorstra, directievoorzitter TPG Post, het eerste postzegelvel in ontvangst. De bijzondere zegels komen op het juiste moment. Want vanaf morgen hopen 2.500 topsporters uit 85 landen net als destijds Ard en Yvonne een gouden plak te winnen op de Olympische Winterspelen 2006 in Turijn. Onder hen zijn 26 landgenoten die strijden voor een plaats op het erepodium.

Een schaatswaardig verleden

Nederland heeft, als één van de grootste schaatsnaties ter wereld, een reputatie hoog te houden tijdens de komende Olympische Winter Spelen. Die traditie werd niet alleen gevestigd op Olympisch ijs, Europese en Wereldkampioenschappen stonden eveneens garant voor Nederlands goud. Jaap Eden behaalde in 1893 de allereerste wereldtitel langebaanschaatsen in Amsterdam. In de jaren die volgden, vormde zich een indrukwekkende rij Olympisch kampioenen uit Nederland: Kees Verkerk, Stien Baas-Kaiser, Piet Kleine, Marianne Timmer en Gianni Romme, om slechts enkele winnaars van een gouden medaille te noemen. Onder hen nemen Ard Schenk en Yvonne van Gennip een bijzondere plaats in. Zij wonnen ieder tijdens één editie van de Spelen maar liefst drie gouden medailles. Ard leverde deze uitzonderlijke prestatie op de Winter Spelen van 1972 in Sapporo. Ard Schenk over het ontwerp: "De full motion weergave geeft een beeld zoals ik het nog in mijn hoofd heb. Een lange zware race, tegen de elementen lichte wind en een bijna uitgetrapte baan, omdat ik in één van de laatste paren reed op deze 10.000 meter. De 39 eurocent is net de elektronische klok die meedraait." Yvonne van Gennip verrichtte haar bijzondere prestatie in 1988 in Calgary: "Ik vind het een eer om op deze postzegels te staan, of liever gezegd om er op te schaatsen. De laatste meters van die drie kilometer komen door de bewegende postzegelbeelden weer terug. Ik zie de postzegels daarom ook als een bijzondere herinnering aan mijn schaatscarrière."

Samenwerking TPG Post en Atos Origin

Om deze twee grootste Nederlandse schaatslegenden te eren én ter markering van de Olympische Winterspelen in Turijn hebben TPG Post en Atos Origin het initiatief genomen om een bijzondere postzegel uit te brengen. Een zegel waarop beide schaatsers bewegend te zien zijn door de toepassing van een innovatieve 'lenticulaire' techniek. Zo sluiten de zegels prima aan bij het complexe technologische werk van Atos Origin tijdens de Olympische Winterspelen, waar zij als IT-partner van de Spelen verantwoordelijk is voor alle IT: van software-ontwikkeling, het leveren van de commentaarsystemen voor journalisten tot de accreditatie van atleten en officials en de volledige IT-beveiliging.

Bewegende beelden

Om het bewegende effect in de zegels te bereiken, moest TPG Post voor het eerst postzegels drukken op kunststof. De lenticulaire technologie maakt het mogelijk om Ard en Yvonne te laten schaatsen op de postzegels. Er zijn twaalf opeenvolgende originele filmbeelden van de winnende races in Sapporo en Calgary gebruikt om Ard en Yvonne vloeiende schaatsbewegingen op de vierkante centimeter te laten maken. De besneeuwde beelden van Ard uit 1972, uit de begintijd van de kleurentelevisie, en die van Yvonne leverden voor de ontwerpers een flinke uitdaging op. De lenticulaire technologie bestaat al langer, maar kon tot nu toe niet de gewenste details weergeven, terwijl dit bij postzegels juist essentieel is. Een bedrijf uit Nieuw Zeeland kon de benodigde detaillering voor de lenticulaire techniek wel bieden. In een gespecialiseerde drukkerij in Australië zijn de zegels gedrukt. Omdat deze postzegels op kunststof ook nieuw zijn voor TPG Post, werden deze uitgebreid getest in de sorteercentra.

Sober ontwerp

Naast de bewegende beelden en het gekozen materiaal valt het zegelvel ook op door het kernachtige, sobere ontwerp. "Solar Initiative kenmerkt zich door heldere, conceptuele ontwerpen, met uitgekiend gebruik van een zo gering mogelijk aantal grafische ingrediënten", aldus Miguel Gori, art-director bij Solar Initiative. "Om de wedstrijdervaring zo veel mogelijk te benaderen, beweegt de tijdsaanduiding mee met de camera, net als bij de tv-uitzendingen. Bijzonder is verder dat de beweging van het filmbeeld ook te zien is in de belettering van de postzegel. Dit levert een verrassend ruimtelijk effect op."

Formaat

De postzegels zijn iets groter dan normaal, namelijk 52 bij 30 millimeter, wat resulteert in een prachtig beeld van Neerlands grootste schaatskampioenen. Ook alle overige Nederlandse winnaars van een gouden medaille tijdens de Olympische Winter Spelen worden op het postzegelvel geëerd, door de vermelding van hun namen onder de twee postzegels.

Oplage en verkrijgbaarheid

De postzegels 'Going for gold' hebben een frankeerwaarde van 0,39. De zegels hebben een oplage van 700.000 velletjes, waarvan er 400.000 vanaf vrijdag 10 februari verkrijgbaar zijn bij Postkantoren of via de website van TPG Post www.tpgpost.nl. De overige zijn gebruikt voor postzegelproducten.

Over TPG Post

TPG Post verwerkt dagelijks 17 miljoen poststukken met meer dan 7 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TPG Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TPG Post heeft meer dan 65.000 mensen in dienst. De omzet in 2004 bedroeg 3.900 miljoen.

Over Atos Origin

Atos Origin, een internationale IT-dienstverlener, stelt klanten in staat hun visie om te zetten in resultaten door de toepassing van Consulting, systeemintegratie en managed operations. Atos Origin realiseert jaarlijks een omzet van ruim 5 miljard euro in meer dan veertig landen met een werknemersaantal van 46.000 van wie circa 9.000 in Nederland, waar

Atos Origin marktleider is. Atos Origin is de wereldwijde informatie-technologie partner voor de Olympische Spelen en heeft een internationaal klantenbestand. Atos Origin staat genoteerd aan de Paris Eurolist Market en opereert onder de namen Atos Origin, Atos Euronext Market Solutions, Atos Worldline en Atos Consulting. Voor meer informatie kunt u de website van Atos Origin raadplegen: www.atosorigin.com

Over Solar Initiative

Handelsmerk voor Solar Initiative zijn de heldere,grafische en multimediale ontwerpen en de expertise op het gebied van fotografische technieken. Partners en oprichters Miguel Gori, Marieke Muskens van Bemmel en Jeannette Zuurbier werken met hun team voor zeer uiteenlopende organisaties, van grote internationaal actieve bedrijven tot kleine projectorganisaties op cultureel gebied. Tot hun opdrachtgevers behoren onder andere ook Delta Lloyd Groep, CBK Dordrecht, Stichting Utrecht Biennale, BNP, De Bijenkorf en papiergroothandel Modo VanGelder.

Voor het ontwerp van de postzegels 'Going for gold' tekenden art director Miguel Gori, Remco van Bladel, Bart de Baets en Tobias Schaub van ontwerpbureau Solar Initiative.

Voor meer informatie (