Onderwijsraad
p e r s b e r i c h t kenmerk
20060055/850
DATUM
9 februari 2006
Onderwijsraad pleit voor meerdere internationale leerwegen
Als het aan de Onderwijsraad ligt kunnen straks meer leerlingen in NASSAULAAN 6
2514 JS DEN HAAG
het voortgezet onderwijs kiezen voor internationaal onderwijs. De
TELEFOON 070 310 00 00
raad ziet het liefst dat er binnen het reguliere onderwijs internatio-
FAX 070 356 14 74
nale doorlopende onderwijsprogramma's worden gerealiseerd.
E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL
Totdat het zover is kan voorlopig het internationaal baccalaureaat
WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL
(IB) opengesteld worden voor leerlingen die een internationale toe-
komst voor ogen hebben. Het IB kan zo een schakel vormen in een
doorlopende internationale leerweg. Dat stelt de Onderwijsraad in
zijn advies Internationale leerwegen en het internationaal baccalau-
reaat.
Tot nu toe is dit internationale onderwijsprogramma alleen bestemd voor
kinderen van ouders met een internationale werkkring, zoals bijvoorbeeld
diplomaten en werknemers van multinationale bedrijven. Er is echter in toe-
nemende mate belangstelling voor het internationaal onderwijs. Op internati-
onale scholen waar het IB wordt aangeboden zijn bijvoorbeeld ook leerlingen
op de reguliere afdeling te vinden die graag het IB-onderwijs willen volgen.
Omdat zij een internationale toekomst voor ogen hebben, of omdat hun ou-
ders in de toekomst een internationale werkkring nastreven. Voor deze groep
is er op dit moment geen geschikte internationale leerweg voorhanden.
Leerlingen met internationale ambities naar het IB
Voor sommige leerlingen die nu het regulier voortgezet onderwijs volgen is
het IB een interessante optie. Het gaat om leerlingen en hun ouders die be-
wust willen kiezen voor een internationale opleiding om een internationale
toekomst en carrière op te bouwen. De raad schat dat de vraag niet zo groot
zal zijn en dat met name leerlingen die nu al tweetalig onderwijs volgen wel-
licht geïnteresseerd zijn in dit type onderwijs in de hogere leerjaren.
Het IB is niet voor iedereen geschikt. De school moet de leerlingen dan ook
selecteren: het taalniveau Engels én Nederlands moeten van dusdanig hoog
niveau zijn dat het Engelstalige IB verantwoord is en het Nederlands gewaar-
borgd is. Een ander belangrijk selectiecriterium is de `internationale context
en motivatie' van leerlingen. Leerlingen (en hun ouders) kunnen bijvoorbeeld
in een gesprek of een schriftelijke opdracht aangeven dat zij een internationa-
le loopbaan nastreven, bijvoorbeeld bij een internationale instelling of een
Nederlandse onderneming met internationale ambities.
KENMERK
Pagina 2