Aardrijkskunde onmisbaar voor wereldburgerschap
Knag
Aardrijkskunde onmisbaar voor wereldburgerschap
De fracties van PvdA en ChristenUnie hebben een amendement ingediend waarin zij pleiten om
geschiedenis en aardrijkskunde weer een gelijkwaardige plaats te bieden in het profiel
Economie en Maatschappij van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Een goede zaak:
voor burgerschapvorming moet je immers iets van geschiedenis weten, maar moet je ook
weten hoe de wereld nu in elkaar zit.
Prof.dr. Hans van Ginkel, rector van de Universiteit van de Verenigde Naties en
onder-secretaris-generaal van de VN: 'Alle maatschappelijke ontwikkelingen en het
menselijk bestaan zelf vinden plaats in tijd en ruimte. Tijd en ruimte zijn onlosmakelijk
met elkaar verbonden en vormen het raamwerk voor al ons handelen. Je kan geen ontwikkeling
begrijpen, zonder dat deze ge'plaatst' wordt in de ruimte waarin deze 'plaats' vindt. Geen
'plaats' kan worden begrepen zonder de ontwikkeling ervan te kennen.
Vanaf het moment dat in de 19e eeuw in Nederland het onderwijs wettelijk werd ingericht,
zijn geschiedenis en aardrijkskunde in samenhang bezien. Deze beleidslijn is ook gevolgd
in de andere landen van Europa en in veruit de meeste daarbuiten. Het zou een historische
vergissing zijn deze lijn nu los te laten. Het is beter een besluit te nemen, dat de
samenhang van tijd en ruimte, van geschiedenis en aardrijkskunde, in takt laat, erkent en
veilig stelt'.
Bij aardrijkskunde verwerven leerlingen kennis van regio's veraf en dichtbij, verwerven ze
inzicht in ruimtelijke vraagstukken en krijgen ze oog voor ruimtelijke relaties. Bij
aardrijkskunde gaat het over vragen als: Wat is Afghanistan voor een land? Wat zijn de
gevolgen voor ons land van klimaatverandering? Wat betekent de uitbreiding van de EU voor
de handel in Nederland en de rest van Europa? Hoe gaat China om met de spanning tussen
economische groei en milieuvervuiling?
In deze tijd van globalisering en burgerschapsvorming is het van het grootste belang dat
leerlingen kinderen letterlijk en figuurlijk de weg weten te vinden in de veranderende
wereld om hen heen.
De minister heeft aangegeven dat ze zich wil conformeren aan de wens van de Kamer als die
aardrijkskunde in het profiel Economie en Maatschappij gelijk wil stellen aan
geschiedenis. Veel bedrijven en instanties zoals Kadaster, NCDO en LAKS steunen een
gelijkstelling van aardrijkskunde en geschiedenis.
Donderdagmiddag 9 februari is het vervolg van het plenaire debat over de Tweede Fase en
wordt er verder gesproken over deze zaak.
Voor meer informatie
Eelko Postma, secretaris-directeur
Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap
werk (direct) 030 - 253 2757
werk (algemeen) 030 - 253 4056
mobiel 06 - 30795408
e-mail e.postma@knag.nl