Geloof als protest tegen de consumptiemaatschappij
Promotie Antropologie
donderdag 9 februari 12.00 uur
Na de val van het communisme leek de rol van de kerk in Polen uitgespeeld, maar vijftien jaar later is er nog altijd geen sprake van secularisatie. Religie is alom aanwezig en zeker niet beperkt tot de oudere generatie. Met haar studie naar jongeren die deel uitmaken van de grootste religieuze jongerenbeweging in Polen maakt Esther Peperkamp inzichtelijk hoe en waarom religie aantrekkelijk is voor jongeren. De jongeren leggen de nadruk op een persoonlijke relatie met God en voortdurende zelfreflectie. Dit sluit aan bij ideeën over individuele autonomie, reflexiviteit en authenticiteit die in de moderne samenleving gemeengoed zijn geworden. Authenticiteit wordt begrepen als het vermogen om overal hetzelfde te zijn , onafhankelijk van dagelijkse prikkels en verleidingen van buitenaf - in het bijzonder van de consumptiemaatschappij die nieuw was voor het postcommunistische Polen. Geloof is op deze manier ook een vorm van protest tegen de consumptiemaatschappij. Tegelijkertijd vertoont dit geloof gelijkenissen met de consumptiementaliteit. Bij het evalueren van de authenticiteit van geloof wordt de individuele ervaring als maatstaf genomen: echt is wat ervaren wordt als echt. Hieruit blijkt dat deze vorm van geloof tevens onderdeel is van de moderne consumptiemaatschappij.
Mw. E.M.J. Peperkamp: Being a Christian Being the same everywhere : Teenagers on religion, self and society in post-socialist Poland. Promotor is prof. dr. P.T. van der Veer.
Dit is een overzicht van promoties, oraties, afscheidscolleges en andere activiteiten aan de Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam